Betaalmethoden

Je kunt op verschillende manieren betalen voor je lidmaatschap of abonnement bij ANWB. De meest gebruikte vorm is automatische incasso. We schrijven het geld dan van je rekening af – zo heb jij er geen omkijken meer naar. Hieronder vind je de belangrijkste informatie over betalen.

Hoe kan ik mijn factuur betalen?

Via automatische incasso
Om veilig en zorgeloos je facturen te betalen, kun je kiezen voor automatische incasso – ook wel automatische betaling of afschrijving genoemd. Wij schrijven het juiste bedrag zelf van je rekening af. Zo weet je zeker dat je veilig en op tijd betaalt voor je lidmaatschap of abonnement. De automatische incasso regel je zelf via Mijn ANWB. Zo stel je de automatische betaling in.
 

Door het zelf over te maken
Je kunt op twee manieren zelf het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement aan ons overmaken:

  1. iDEAL
    In Mijn ANWB vind je een overzicht van je openstaande facturen. Hier staat een iDEAL-knop bij. Als je daarop klikt, kun je makkelijk en veilig het juiste bedrag overmaken.
  2. Zelf overschrijven
    Via internetbankieren kun je ook handmatig het openstaande bedrag aan ons betalen. Op je factuur staat niet alleen het totaalbedrag dat je moet betalen en ons IBAN-nummer, maar ook het betalingskenmerk: zorg ervoor dat je deze goed invult, zodat wij je betaling snel en correct kunnen verwerken.
     

In een ANWB Winkel
Betaal je liever niet digitaal? Reken dan af bij de kassa in een van onze ANWB Winkels, verspreid over heel Nederland. Neem je factuur mee en laat deze zien, dan kun je het openstaande bedrag gewoon pinnen of contant betalen. Dit geldt alleen voor het lidmaatschap en abonnementen, ANWB verzekeringen kun je hier niet afrekenen.
 

Betalen per maand

Je Wegenwacht Service kun je ook per maand via automatische incasso betalen. Als je nu geen openstaande factuur hebt kun je dit voor de volgende contractperiode zelf regelen in Mijn ANWB. Neem anders contact op met het Leden Service Center.
 

Veelgestelde vragen

Is je vraag nog niet beantwoord? Lees hieronder de veelgestelde vragen over de betaalmethoden.
 

Algemeen

Op je factuur staat of het bedrag automatisch wordt afgeschreven, of dat je het zelf moet overmaken. In Mijn ANWB kun je onder ‘Persoonlijke gegevens’ terugvinden welke betaalwijze je gebruikt en dit aanpassen.

In Mijn ANWB vind je een overzicht van je facturen voor je lidmaatschap of abonnement. Eventuele openstaande bedragen staan hier ook bij.

Heb je wel betaald, maar staat er toch een openstaand bedrag in Mijn ANWB? Check dan bij je bank of het bedrag naar het juiste rekeningnummer is overgemaakt. Is dat het geval? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs. Dit kan via het contactformulier of per post:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

Ons rekeningnummer voor lidmaatschappen en abonnementen is NL73 RABO 0333 0033 30. Gebruik voor betalingen vanuit het buitenland de BIC-code RABONL2U.

Wil je een bedrag overmaken aan ANWB Verzekeringen? Gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82. En vergeet niet om het polisnummer van je verzekering te vermelden.

Dat kan gebeuren! Zodra we merken dat je te veel hebt betaald, storten we het geld terug op je rekening – dit staat binnen drie weken weer op je rekening. Je kunt ook contact opnemen met het Leden Service Center.


Automatisch incasso

Als de automatische afschrijving niet is gelukt, sturen we je hier een e-mail over. En hebben we je mailadres niet? Dan krijg je een betaalherinnering. In beide gevallen vragen we je om het bedrag zelf over te maken. In Mijn ANWB vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL.

In Mijn ANWB kun je ook checken of je betalingsgegevens nog kloppen, en deze eventueel aanpassen. Zo kunnen we het bedrag de volgende keer wel automatisch afschrijven.

Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Dit kun je niet aanpassen. Als de betaling mislukt, sturen we je een e-mail. Je kunt het bedrag dan zelf naar ons overmaken. Hebben we je e-mailadres niet? Dan sturen we je een betaalherinnering met de post.

Als je instelt dat je je lidmaatschap of abonnement bij ANWB per automatische incasso betaalt, dan vragen we je altijd om deze keuze in de omgeving van je eigen bank te bevestigen. Daarom sturen we je een e-mail. Dat doen we ook als je iets verandert aan je bankgegevens, lidmaatschap of abonnement. Zo weten we zeker dat je toestemming geeft voor de automatische betaling: dat is veiliger en voorkomt fraude.

Lees meer over toestemming geven voor automatische betalingen.

Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Is dat niet gebeurd, dan is er misschien iets veranderd aan je bankgegevens. In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen.

We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB: daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Doe je dit niet, dan krijg je een herinnering van ons.

Als je bankgegevens wijzigen, geef dit dan door via Mijn ANWB. Anders schrijven we het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement misschien af van degene met jouw oude rekeningnummer.


Wijziging toestemming incasso

In Mijn ANWB verander je bij ‘Persoonlijke gegevens’ eenvoudig je betaalwijze. Je kunt hier bovendien je toestemming voor automatische betaling intrekken.

Als je jouw toestemming voor automatische betalingen intrekt, loopt niet meteen je lidmaatschap of abonnement af. Wil je dat wel? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Officieel blijft je toestemming voor automatische betaling drie jaar in ons systeem staan. Mocht je in deze periode toch weer een lidmaatschap of abonnement bij ANWB willen, dan kunnen we de automatische betaling snel weer activeren. Wil je niet dat je toestemming bewaard blijft? Dan kun je deze formeel intrekken in Mijn ANWB.

Als je hebt ingesteld dat je automatisch wilt betalen, sturen we je een e-mail om deze machtiging digitaal te bevestigen. Dit doen we met het volgende e-mailadres: correspondentie@anwb.nl. Klopt dat mailadres niet? Klik dan ook niet op de link.

Klopt het mailadres wel en heb je op de link geklikt, dan zou je de naam Twikey tegen moeten komen. Dat is de organisatie waarmee we samenwerken voor de digitale machtiging. Hun logo ziet er zo uit:

Digitaal machtigen is een product van de Europese banken. Op dit moment bieden zij alleen de mogelijkheid om de bevestiging via je computer te geven.

Misschien is er iets niet goed gegaan bij de keuze van je gewenste betaalwijze. In Mijn ANWB vind je terug voor welke betaalwijze hebt gekozen. Staat er dat je per automatische incasso betaalt en wil je dat veranderen? Dan kun je daar eenvoudig voor ‘Zelf betalen na ontvangst factuur’ kiezen. De e-mail over de digitale machtiging kun je als niet verzonden beschouwen.

Als je het niet eens bent met een automatische betaling, kun je die tot 8 weken na afschrijving terug laten boeken. Dit doe je via je eigen bank.

Let op: als je een bedrag laat terugboeken, komt er bij ons een bedrag open te staan. Dit zul je dus alsnog moeten betalen. Neem daarom ook altijd even contact met ons Leden Service Center op bij een ongewenste afschrijving, zodat we samen een oplossing kunnen bedenken.