Tweedehands caravan kopen?

Weet waar je op moet letten

Wil je een tweedehands caravan kopen van een particulier of erkend bedrijf? Wat je ook doet: het is goed te weten waar je op moet letten. Met deze tips en adviezen weet je wat je koopt.

Bekijk onze handige video:

 

De belangrijkste tips

Een tweedehands caravan kopen van een particulier (bijvoorbeeld via Marktplaats) is zeker een optie, maar dan krijg je er geen garantie bij. Bij een officieel caravanbedrijf kun je je oude caravan vaak inruilen, heb je meer keus, kun je altijd terecht voor onderhoud en reparaties en krijg je vaak nog garantie ook. Voorkom tegenslag en check het volgende:

  • Vraag bij een officieel bedrijf altijd naar een BOVAG- of FOCWA-garantiebewijs.
  • Controleer altijd of het chassisnummer op de papieren klopt met het ingeslagen nummer op het chassis.
  • ANWB-leden kunnen gratis een koopovereenkomst gebruikte tourcaravan en aanhangwagen downloaden. Handig voor koop & verkoop tussen particulieren.

Wat is de leeftijd van de caravan?

Op het kentekenbewijs staat de datum waarop de caravan op kenteken is gezet. Dit hoeft niet dezelfde datum te zijn als het modeljaar van de caravan. Dat is cruciaal voor de prijs die je moet betalen. Bij caravans is namelijk geen sprake van een bouwjaar zoals bij auto's, maar van een modeljaar. Wisseling van het modeljaar vindt jaarlijks rond augustus/september plaats. Twijfel je aan het juiste modeljaar? Dan kun je die aan de hand van het chassisnummer opvragen bij ANWB Experts.

Let op schade aan de beplating

Loop rond de caravan en let goed op beschadigingen in de buitenbeplating. Een klein deukje is niet erg, maar grote deuken en scheuren repareren is duur. Dat geldt ook voor het vervangen van beplating die door roest (vaak veroorzaakt door lekkage) is aangetast. Je herkent dat aan het opbollen van de lak en soms aan kleine gaatjes.

Beplating boven de deur

Zitten er plooien of scheurtjes boven de deur? In het ergste geval kan het chassis doorgezakt zijn, maar ook versleten asrubbers, overbelading of onbalans in de wielen kan dit veroorzaken. Voor het herkennen van dit soort zaken is een kennersoog nodig.

Grote kunststofdelen

Let ook op scheurtjes in grote kunststofdelen zoals de voor- en achterkant van de caravan. Kijk of er op het dak geen putjes (hagelschade) te zien zijn, want een nieuwe dakplaat is niet goedkoop. De hoeklijsten mogen niet beschadigd zijn, anders is er kans op lekkage. Breng grote beschadigingen in mindering op de aankoopprijs of kijk nog even rond voor een betere caravan.

Extra aandacht voor ramen, wanden en de vloer

Door verdroogde kit, gescheurde raamrubbers en loszittende lijsten heeft water vrij spel. Daardoor kunnen de wanden en vloer verrot zijn. Besteed daarom extra aandacht aan het controleren van de wanden en vloer in het interieur. Als je alleen de rubbers hoeft af te kitten of vervangen, ben je voor weinig geld klaar. Zijn de wanden en vloer aangetast? Doe dan een vochtmeting of laat de caravan gewoon staan.

Vochtprobleem in de caravan?

Een muffe lucht in het interieur kan betekenen dat er een vochtprobleem is. Controleer dat met een vochtmeter. Vochtplekken kunnen ook gewoon te zien zijn, vooral op de bekleding van de wand, onder de ramen en bij het dakluik. Controleer de conditie van de wand in de bankkasten, vlakbij de vloer. Ook de vloer kan door vocht zijn aangetast, maar door de vastgelijmde vloerbedekking is dat moeilijk vast te zien. Aan de onderkant zie je misschien meer. Heeft een caravan na vochtschade lang binnengestaan? Dan zegt een vochtmeting helaas ook niet alles. Let daarom op oude vochtplekken en kringen.

Check de gasverbruikers

Check alle apparaten die op gas werken, zoals kachel en gasfornuis. Controleer of de ontsteking werkt en of de gastoevoer automatisch afslaat (thermokoppel) als de vlam uitwaait. Controleer ook of de koelkast het doet (op 230 V en op gas). Gecertificeerde caravanbedrijven controleren dit tijdens een onderhoudsbeurt.

Extra tips voor techneuten

  • Controleer de banden. Zie je droogtescheurtjes of zijn ze ouder dan tien jaar? Dan kun je ze beter vervangen.
  • Werken de handrem, de oplooprem, het neuswiel en de koppeling nog goed?
  • Zijn de rubbers van de torsie-as niet versleten en werken de uitdraaisteunen goed?

Koop je bij een erkend caravanbedrijf? Dan mag je ervan uitgaan dat deze punten zijn gecheckt. Wil je meer zekerheid? Ga dan voor een onafhankelijke keuring bij een gecertificeerd caravanbedrijf.

Speciaal voor jou geselecteerd