Koppelingonderhoud caravan

Weg met dat gekraak

Krakende stabilisatorkoppelingen komen maar al te vaak voor. Menigeen ergert zich groen en geel aan de resonanties die in bochten soms misselijkmakend door de auto kreunen. Het helemaal voorkomen van dit kraken lijkt een utopie, maar je kunt er wel wat aan doen. Ontdek hier hoe.

Dat kraken is een resonantie van ongelijkmatig bewegen van de koppeling op de trekhaakkogel. Het eventuele geluid wordt vervolgens nog eens flink versterkt door de klankkast die een auto nou eenmaal is. Dat geluid - zie het als piepende remmen maar in een zeer lage frequentie - kan door merg en been gaan. De boosdoener: ophoping van stof en vuil.

Schoonmaken

Streven naar zo min mogelijk stof tussen de frictiematerialen is daarom de meest zekere oplossing. De kogel moet daarvoor vetvrij, glad en schoon zijn. Gebruik eventueel schuurpapier korrel 200 om de zaak glad te maken. Vet moet van de kogel af. Reinigen met thinner of spiritus (ook eventueel de frictie-elementen). En voor de reis de kogel en stabilisatorkoppeling ontvetten. Reinigen met water en zeep en goed uitspoelen is zeker niet nadelig.

Je kunt er ook voor kiezen om de stabilisator uitsluitend op doorgaande routes in te schakelen. Daar zijn minder bochten, dus is er minder overlast. Om aan de stabilisatorkoppeling te kunnen werken moet je weten hoe hij in elkaar zit. Wil je frictie-elementen vervangen, dan komt daar in enkele gevallen meer bij kijken. Ga daarvoor naar de dealer of bestudeer de gebruiksaanwijzing bij nieuwe onderdelen goed. Wij beperken ons tot de meest voorkomende koppelingen.

Gereedschap

Hamer, drevel, tang, priem, waterpomptang, doek kopervet of soortgelijk vet.

Tip

Gebruik tussen frictie-element en koppeling (achterzijde frictie-element) wat kopervet. Dat heeft een dempende werking en is hittebestendig. Niet gebruiken op het frictiemateriaal of in de nabijheid daarvan.

Stappenplan

Bekijk hieronder stap voor stap hoe je een koppeling onderhoudt van verschillende typen.

AL-KO AKS 3004

Stap 1:

In het koppelingsmechanisme van de 3004 bevinden zich vier frictie-elementen. Twee vast en twee beweegbaar. In de AKS 2004 alleen twee beweegbare elementen.

Stap 2:

Om de beweegbare elementen te verwijderen neem je de rode (soms zwarte) dopjes aan de zijkant weg.

Stap 3:

Sla de frictie-elementen nu van buiten naar binnen los.

 
Stap 4:

Het platform en de montagegang van het frictie-element reinigen.

Stap 5:

Onder het frictie-element kunnen vulringen zijn toegepast; plaats die terug. Druk de frictie-elementen met je duim op hun plaats.

 

 

AL-KO AKS 1300

 

Stap 1:

In de AKS 1300 zijn twee beweegbare metalen frictie-elementen toegepast.

Stap 2:

Een borgring aan de buitenzijde van de koppeling houdt de frictiedelen vast. Druk binnenin tegen het element en neem de borgring weg. Druk het frictie-element uit.

Stap 3:

Achter het frictie-element komen een plateaulager en twee sluitringen tevoorschijn. Ga daar voorzichtig mee om. In dezelfde volgorde terugplaatsen.

   
Stap 4:

Het frictie-element en de lagerdelen reinigen met een zachte doek. Eventueel kopervet toepassen, maar uitsluitend aan de montagepen.

   

 

Winterhoff WS 3000

 

Stap 1:

Er zijn twee uitneembare kunststof frictie-elementen opgenomen in de Winterhoff koppeling. Voor 8/2002 waren dat een metalen uitneembaar element en een vaste plaat.

Stap 2:

Verwijder de kunststof stootplaat voorop. Goed zichtbaar wordt de bevestigingsmethode van het frictie-element. Als je deze elementen losslaat zoals bij AL-KO breekt de bevestiging af.

Stap 3:

Door de kunststof haken achterop de frictie-elementen naar elkaar te drukken kun je ze met veel geduld in het gat wurmen en de elementen uitnemen.

   
Stap 4:

Reinig de binnenzijde van de koppeling. Druk de frictie-elementen weer op hun plaats (gebruik eventueel een doek om het frictiemateriaal te beschermen, en een waterpomptang). Aan de achterzijde mag wat kopervet.