Caravan uit de stalling

Doe een voorjaarscheck

De start van het kampeerseizoen bij de caravanstalling doet soms een beetje denken aan de lenteachtige taferelen op een boerderij, waar de koeien voor het eerst de wei weer in mogen. Toch is een dartelende caravan achter je auto niet iets om blij van te worden. Na de winterse rustperiode is het daarom noodzakelijk om je kampeermiddel eerst te checken. Dat kun je zelf, maar je kunt het ook laten doen door de stallinghouder of dealer.

De eerste controle

Maak ruim van tevoren een afspraak met de stallinghouder. Heb je een datum? Vergeet dan niet om de extra buitenspiegels mee te nemen voor op de auto! Vergeet ook de afneembare trekhaak niet! Controleer de caravan op schade.

Gasslang en drukregelaar

Controleer elk jaar de oranje gasslang en drukregelaar van de gasinstallatie. Vervang de slang als er verouderingsverschijnselen (scheurtjes) zichtbaar zijn. Om te weten in welke staat een  gasslang verkeert, buig je die slang even scherp dubbel. Zijn daarbij (droogte)scheurtjes zichtbaar, vervang de slang dan. Deze controle geldt voor oranje gasslangen met vaste koppelingen en voor gasslang die met slangenklemmen op een slangpilaar zijn aangesloten.

Ook de drukregelaar heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Het membraan in de regelaar kan verdrogen en daardoor gaan lekken. Bij de meeste gasslangen en drukregelaars staat het fabricagejaar op het product. Bij een onderhoudsbeurt controleert de dealer de gasinstallatie op lekkage. Gasslang en drukregelaar moeten in ieder geval om de tien jaar worden vervangen (of eerder bij slijtage) om een veilige werking te garanderen.

Bekijk ook: veelgestelde vragen over gasflessen

Banden

Het profiel van een caravanband slijt amper. Dat komt door het relatief beperkte aantal gereden kilometers. De caravanbanden drogen in de loop der jaren wél uit. Hoewel er geen houdbaarheidsdatum op banden staat, raden wij aan de banden van de caravan voor de zekerheid na 10 jaar te laten vernieuwen. Let op dat sommige verzekeringsmaatschappijen bij de caravanverzekering eisen nog dat ze na zes jaar moeten worden vervangen. 

De leeftijd van de band controleer je met de DOT-code. De vier cijfers van deze code geven de fabricageweek en het jaar aan. Inspecteer ook het ventiel. Kijk of de band geen droogtescheurtjes, beschadigingen of bobbels heeft en of het profiel nog voldoende is (minimaal 2 mm). Check de bandenspanning (zie instructieboekje). De ANWB hanteert 3 bar als vuistregel voor doorsnee caravanbanden. Bij reïnforced- en c-banden is dat 3,5 tot 4,5 bar. Vergeet het reservewiel niet te checken!

Dakluiken

Dan zijn de dakluiken aan de beurt. Kijk of alle sluitingen en scharnieren nog goed vastzitten. Kijk ook of de (plastic) popnagels nog allemaal aanwezig en niet versleten zijn. Een open of los zittend dakluik kan tijdens het rijden losbreken. Een levensgevaarlijke situatie voor achteropkomend verkeer. En natuurlijk niet alleen levensgevaarlijk maar ook vervelend. Want waar haal je zo snel een nieuw dakluik vandaan?

Trekhaak en stekker

Vanzelfsprekend, maar toch: Heb je een afneembare trekhaak en zit deze niet standaard in de auto? Vergeet dan niet de trekhaak mee te nemen als je de caravan ophaalt! Zit er wat roest op de trekhaak? Verwijder dit dan zoveel mogelijk met bijvoorbeeld heel fijn schuurpapier (korrel 200).  Neem daarna de kogel af met een goede ontvetter, zoals thinner of spiritus. Smeer een trekhaak nooit in met smeervet. Vet tast de werking van de stabilisatorkoppeling aan. Gebruik ter voorkoming van roest een afdekdop.

Bescherm de stekkerdoos tijdens de winterperiode tegen pekel. Gebruik daarvoor siliconenspray of zuurvrije vaseline.

Stabilisatorkoppeling

Een goed werkende stabilisatorkoppeling kraakt soms tijdens het rijden. Daar hoef je je niet ongerust over te maken. In de koppeling zitten frictieplaatjes, die strak om de kogel draaien. Net als een rem piept en kraakt dit soms. Heb je een goed beladen caravan en rij je normaal en rustig? Dan heb je met een stabilisatorkoppeling veel minder last van inhalende vrachtauto's. Je rijdt dan veel meer ontspannen.

De breekkabel

De breekkabel zorgt er voor dat, wanneer de koppeling van de trekhaak losschiet, de handrem van de caravan wordt aangetrokken. De caravan, zonder auto, komt hierdoor snel tot stilstand.

Kijk goed of deze kabel geen breuken of beschadigingen heeft. Het  rode plastic omhulsel mag wel beschadigd zijn. De staalkabel zelf niet. De breekkabel moet ook goed door de geleider onder de koppeling lopen. En het veertje moet de sluithaak goed afsluiten.

Lees ook: zó bevestig je een losbreekkabel op de juiste manier

Rijverlichting

Remlicht? Check! Knipperlichten? Check!, Verlichting? Check! Vergeet ook de verlichting van de kentekenplaat niet! Knipperen de verkeerde lichten? Dan is er sprake van een probleem van de geaarde draad, de massa-aansluiting. Dit probleem kan ontstaan bij de verbinding van de stekker met de stekkerdoos aan de trekhaak/auto (massa bij de 13-polige stekkerdoos is nummer 3). Durf je het aan, dan kun je deze delen openschroeven en schoonmaken. Het kan ook zijn dat een lampje niet goed in de fitting zit. Raadpleeg de vakman als je het probleem niet kunt oplossen.

Op weg

Zorg dat bij het wegrijden geen losse spullen in de caravan slingeren. Sluit alle kasten, luiken en banken. Doe de eerste kilometers extra rustig aan. Het rijden met de caravan is na de winterstop altijd weer even wennen. Voor je het weet zit je in de woon-werkverkeer modus. Je vergeet dan makkelijk de extra meters achter je vervoermiddel.

Onderhoudsbeurt

Laat één keer in de twee jaar een Bovag Caravan Onderhoudsbeurt uitvoeren. Experts verrichten het noodzakelijke onderhoud en je krijgt drie maanden garantie op de uitgevoerde reparaties. Een keuringssticker met datum herinnert je aan de laatste keuring.

Met dank aan Van Vliet Caravans, Wateringen

Misschien vind je dit ook interessant

Rijden met een caravan: alles wat je moet weten
Veiligheid: alles over het beveiligen van je caravan tegen diefstal en inbraak
Techniek van de caravan