Zo maak je de breekkabel goed vast

Veilig rijden met caravan of vouwwagen

Een breekkabel zit als extra losbreekbeveiliging tussen een geremde caravan of vouwwagen (of aanhangwagen) en de trekhaak van de auto. Hoe maak je deze kabel goed vast? En hoe niet?

Wat doet de breekkabel?

Bijna alle moderne caravans zjn geremd. Dat betekent dat ze een eigen reminrichting hebben. De breekkabel is een dunne kabel die via de auto is verbonden met het remsysteem van de caravan. Als de caravan tijdens het rijden onverhoopt losschiet van de trekhaak, trekt de breekkabel (of handrembreekkabel) de rem van de caravan aan, zodat de caravan zelfstandig afremt. De breekkabel breekt daarna af. 

Hoe moet het wel en hoe niet:

FOUT!

De kabel zit hier met een losse strop alleen om de kogelhals. Dit mag niet.

 

GOED!

De breekkabel moet aan een vast deel van het voertuig of aan een hulpmiddel aan de trekhaak zijn bevestigd. Bij een trekhaakklem moet de kabel op de juiste manier vastzitten (zie afbeelding).

 

FOUT!

Een trekhaak met afneembaar kogeldeel wordt door de wet gezien als een vaste trekhaak. Ook hier mag de kabel niet alleen in een losse strop om de kogelhals liggen.

 

GOED!

De kabel zit gelust rond de afneembare kogelhals én loopt door de trekhaakklem.

 

Goed, maar niet ideaal

De kabel zit via de karabijnhaak van de breekkabel rechtstreeks vast aan een oog in de trekhaak (vast deel). Dit mag, maar is niet ideaal. Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan.

 

GOED!

De kabel zit via een extra karabijnhaak vast aan een oog in de trekhaak én is om de kogelhals gelust. Dit kan als de trekhaak is voorzien van een gat of beugel waar deze extra karabijnhaak aan kan. Deze karabijhaak dient stevig te zijn, dus van staal (minimaal 6 mm).  

Speciaal voor jou geselecteerd