Geschillencommissie Reizen

Wanneer een reisorganisatie en reiziger niet samen tot een oplossing komen voor een reisprobleem, is er de Geschillencommissie Reizen. Dit is een onafhankelijke partij die voor een oplossing zorgt. Hieronder de procedure en kosten.

Wat is de Geschillencommissie Reizen?

De Geschillencommissie Reizen is een onafhankelijke organisatie die geschillen met een ANVR reisorganisatie behandelt. De commissie houdt een zitting waarbij beide partijen aanwezig zijn. Tijdens de zitting kunnen ze allebei hun verhaal vertellen. Uiteindelijk doet de commissie een bindende uitspraak waar ze zich aan moeten houden.

Kosten

Bij het voorleggen van een geschil aan de commissie, moet je klachtengeld betalen. De hoogte van het klachtengeld van de Geschillencommissie Reizen is:

  • € 77,50 bij een reissom tot € 500,-
  • € 102,50 bij een reissom van € 500,-- tot € 1.500,-
  • € 127,50 bij een reissom vanaf € 1.500,-

*Reissom = gehele factuurbedrag minus kosten verzekering(en) en kosten calamiteitenfonds.

Tips voor het indienen van een klacht

Zorg dat het voor de geschillencommissie duidelijk is waar de klacht over gaat. Stuur zoveel mogelijk relevant bewijs mee. Leg dit op logische volgorde. Je moet bewijzen welke reis je geboekt hebt. Stuur de boekingsbevestiging mee en maak een printscreen van het internet aanbod of een kopie van de brochure op basis waarvan je de reis hebt geboekt. Zorg daarnaast voor zoveel mogelijk foto's als bewijs van de klachten.

Het is belangrijk om zelf persoonlijk op de zitting te verschijnen. Zo kun je een reactie geven op de vragen van de commissie.

Meer informatie:

Geschillencommissie Reizen

Start een civiele procedure