Stappenplan onderhoud en reparatie

Bij een geschil met de garage is het belangrijk om de juiste stappen te zetten. Doe je dit niet dan kan dit gevolgen hebben voor de juridische mogelijkheden. Hieronder een stappenplan.

1. Terug naar de 'eigen' garage

Geef de garagehouder altijd de gelegenheid om het probleem op te lossen. Ga je, zonder overleg, naar een andere garage, dan zijn deze kosten voor eigen rekening. Het is belangrijk om goed op te letten bij afslepen. Soms wordt je naar een andere garage dan je eigen garage gebracht. Neem dan direct contact op met de eigen garage en bespreek de mogelijkheden.

2. Verzamel bewijs

Je moet bewijzen dat de garage zijn werk niet goed gedaan of schade heeft veroorzaakt. Als je er met de garage niet uitkomt dan kan dit bijvoorbeeld door middel van een technische expertise. Alleen met bewijs heeft het zin de garage aansprakelijk te stellen. Als je nog garantie hebt, dan geldt dit niet en ligt de bewijslast bij de garage.

3. Ingebrekestelling versturen

Wil de garage het probleem niet oplossen stel de garage dan schriftelijk aansprakelijk. In de brief vermeld je:

  • het probleem
  • welke mogelijkheden heeft de garage al gehad
  • welke oplossing je wenst
  • de termijn (2 weken)

Verstuur deze brief per aangetekende post. Verstuur je de brief per email, dan is deze alleen rechtsgeldig als er een inhoudelijke reactie is gekomen van de ontvanger. Je kunt gebruik maken van onze modelbrief.

4. Vervolg stappen

Als de garage niet binnen de termijn of negatief reageert op de brief, dan zijn er verdere mogelijkheden. Stuur nogmaals een aangetekende brief naar de garage. Daarin vermeld je de volgende punten:

  • dat de reactietermijn is verlopen
  • en dat je vervolgstappen gaat nemen

Is de garage BOVAG of HISWA aangesloten? Dan kun je het geschil indienen bij de Geschillencommissie. Als de garage niet BOVAG of HISWA is aangesloten, dan kun je naar de rechter.

Meer informatie:

> Je rechten

> Geschillencommissie Voertuigen

> Naar de rechter

> Klachten na aankoop