Fietshelmentest 2021

Welke fietshelm is de beste? 

In deze fietshelmentest zijn 11 fietshelmen getest, onder meer op veiligheid, gebruiksgemak en aanwezigheid van schadelijke stoffen in het materiaal. De verschillen op deze gebieden blijken minstens zo groot als de verschillen in prijs. Wat is de beste fietshelm? Dat zie je op deze pagina, evenals de belangrijkste plus- en minpunten per helm. 

Waarom deze fietshelmentest?

Het dragen van een fietshelm zit niet in ons fiets-DNA. Toch is er een verandering zichtbaar. Vooral door verontrustende cijfers over de vele verkeersslachtoffers onder fietsers. De afgelopen tien jaar is het aantal fietsers dat op de spoedeisende hulp belandt met 35% toegenomen. Bij 55-plussers is dit zelfs verdubbeld met een toename van 51%.

Hoog tijd dus voor een grondige fietshelmentest. Daarvoor kozen we elf helmen voor dagelijks gebruik van € 35 tot € 130. Variërend van de luchtige fietshelmen met verkoelende ‘sleuven’ tot vrijwel gesloten ‘skate’-modellen.

Testresultaten

Fietshelmen Eind
cijfer
Veiligheid Gebruiks-
gemak

Hitte-
bestendigheid

Aanwezigheid
schadelijke stoffen
Uvex City i-vo MIPS 7,7 7,3 8 9 8
Alpina Haga LED 7,6 7,2 7,9 9 9
Specialized Align II 7,5 7 7,7 9 9
Bell Trace MIPS 7,1 6,8 7,7 6,5 9
CASCO Cuda 2 7,1 6,8 7,7 9 7,3
Cratoni Velo-X 7,1 6,8 8 9 9
Lazer Compact DLX 6,9 6,7 6,8 9 9
ABUS Urban-I 3.0 MIPS 6,8 6,5 7,9 9 9
Giro Register MIPS 6,7 6,4 8 9 9
POC Omne Air SPIN 6,7 6,4 7,6 9 9
B'Twin City 500 Bowl 6,5 6,6 6,4 6,5 9

Toelichting scores
2 = slecht
4 = matig
6 = redelijk
8 = goed
10 = zeer goed

Plus- en minpunten per fietshelm

Pluspunten
+ Licht van gewicht
+ Goed geventileerd
+ Zeer goed draagcomfort
+ Reflectoren en LED-verlichting voor zichtbaarheid

Minpunten
- Prijs
- Retentie kinband
- Aanpassen riem harnas wat omslachtig

Specificaties

Prijs € 99
Gewicht 279 gr.
Geteste maten 52-57, 55-60
Verkrijgbaar uvex.com

Pluspunten
+ Licht van gewicht
+ Aanpassen hoofdband en riemlengte mogelijk
+ Goede ventilatie
+ Goede zichtbaarheid door reflectoren en verlichting (met oplaadbare batterij)

Minpunten
- Prijs
- Geïntegreerde batterij niet vervangbaar
- Kinbandretentie

Specificaties

Prijs € 130
Gewicht  298 gr.
Geteste maten 51-56, 55-59, 58-63
Verkrijgbaar Alpina-Sports.com

Pluspunten
+ Bescherming
+ Prijs
+ Zeer goed draagcomfort
+ Levendige kleuren

Minpunten
- Nachtzichtbaarheid
- Vrij stijve snelsluiting
- Ongewatteerde kinband
- Markeringen op de helm

Specificaties

Prijs € 60
Gewicht 300 gr.
Geteste maten S/M (52-56), M/L (56-60), XL (59-62)
Verkrijgbaar Specialized.com

Pluspunten
+ Comfortabel
+ Goede ventilatie
+ Kantelbare zonneklep
+ Aanpassing riemlengte mogelijk

Minpunten
- Bescherming en zichtbaarheid in donker net voldoende
- Vrij zwaar
- Ongewatteerde kinband
- Onmogelijk te gebruiken riem van harnas

Specificaties

Prijs € 60
Gewicht 366 gr.
Geteste maten UNI (53-60), UNI XL (56-63)
Verkrijgbaar Bellhelmets.com

Pluspunten
+ Comfortabel
+ Goede ventilatie
+ Kantelbare zonneklep
+ Verstelbare hoofdband

Minpunten
- Relatief duur
- Bescherming tegen hoofdletsel en achterwaartse rolweerstand slechts voldoende
- Drukplekken bij gebruik sportbril

Specificaties

Prijs € 115
Gewicht 324 gr.
Geteste maten S (52-55), M (54-58), L/XL (59-62)
Verkrijgbaar Casco-helme.de

Pluspunten
+ Lichtste helm in de test
+ Gebruiksgemak zeer goed
+ 2 LED-lampjes in verstelwieltje
+ Comfortabel

Minpunten
- Nachtzichtbaarheid slecht acceptabel
- Kinbandretentie en afrolweerstand slechts voldoende
- Relatief stijve banden

Specificaties

Prijs € 75
Gewicht 289 gr.
Geteste maten

S/M (52-57), M/L (56-60)

Verkrijgbaar Cratoni.com

Pluspunten
+ Lage prijs
+ Goede afrolweerstand en kinbandretentie
+ LED-verlichting in verstelwiel
+ Goede ventilatie

Minpunten
- Bescherming tegen hoofdletsel slechts voldoende
- Slechts acceptabele nachtzichtbaarheid
- Ongewatteerde kinband
- Snelsluiting moeilijk te openen

Specificaties

Prijs € 35
Gewicht 333 gr.
Geteste maten UNI (54-61)
Verkrijgbaar Lazersport.com

Pluspunten
+ Zeer goed draagcomfort
+ Zeer gebruiksvriendelijke magnetische gesp
+ Goede ventilatie
+ LED-verlichting aan de achterkant

Minpunten
- Ongevallenbescherming slechts voldoende
- Afrolweerstand slechts acceptabel
- Relatief duur
- Iets aan de zware kant

Specificaties

Prijs € 85
Gewicht 340 gr.
Geteste maten S (51-55), M (52-58), L (56-61), XL (61-65)
Verkrijgbaar

Pluspunten
+ Gebruiksgemak zeer goed
+ Goede ventilatie
+ Licht in gewicht
+ Aanpassing riemlengte mogelijk

Minpunten
- Slechtste ongevallenbescherming in de test (samen met POC Omne Air SPIN)
- Nachtzichtbaarheid slechts aanvaardbaar
- Ongewatteerde kinband

Specificaties

Prijs € 65
Gewicht 299 gr.
Geteste maten UNI (54-61), UNI XL (58-65, damesmodel 50-57)
Verkrijgbaar Giro.com

Pluspunten
+ Goede afrolweerstand en kinbandretentie
+ Comfortabel
+ Goede ventilatie
+ Verstelbare hoofdband

Minpunten
- Slechtste ongevallenbescherming in de test (samen met Giro Register MIPS)
- Duur
- Slecht zicht in het donker
- Riem harnas lastig te verstellen

Specificaties

Prijs € 120
Gewicht 309 gr.
Geteste maten S (50-56), M (54-59), L (56-61)
Verkrijgbaar Pocsports.com

Pluspunten
+ Zeer lage prijs
+ Goede afrolweerstand en kinbandretentie
+ Verstelbare hoofdband
+ Oorkussens

Minpunten
- Laag over voorhoofd (oncomfortabel en lastig met bril)
- Bescherming voldoende, maar slechte zichtbaarheid
- Ventilatie slechts aanvaardbaar
- Komt slecht uit hittetest

Specificaties

Prijs € 35
Gewicht 458 gr.
Geteste maten M (55-59), L (59-62)
Verkrijgbaar Decathlon.nl

Bekijk fietshelmen in de ANWB webwinkel

Conclusie

Alle elf geteste helmen krijgen een voldoende. Deze test bewijst vooral dat je niet de duurste hoeft te kopen: de scherp geprijsde Specialized (€ 60), Lazer (€ 35), Bell (€ 60) en B’Twin (€ 35) zijn allemaal veilige helmen. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan de concurrentie en scoren op sommige onderdelen ook nog eens beter. Testwinnaar is de Uvex (€ 120), al presteert die amper beter dan de Specialized, die de helft goedkoper is. Deze Voordelige Keus is niet alleen veilig, maar ook zeer gebruiksvriendelijk.

Hoe is er getest?

1. Veiligheidstest

Belangrijkste tests waren de veiligheidsproeven. Hierbij werden de helmen blootgesteld aan verschillende soorten ‘crashtests’. Zo bootsten we een valpartij met de fiets na, waarbij een testpop met fietshelm vanuit twee hoeken een stoeprand raakte. En om de impact van een botsing tegen een auto te simuleren werd er vanuit twee hoeken een gewicht tegen het hoofd van een testpop met helm ‘geslagen’. Na deze tests (telkens met zo’n 15 – 20 km/u) werd de schade op de helm en testpop nauwkeurig geïnspecteerd.

Verrassend: in alle gevallen – zelfs bij de goedkoopste helmen – was de veiligheid voldoende. Voor elke test werd een nieuwe helm gebruikt, want ook in de praktijk moet je na een val of botsing een helm vervangen.

Loszittende kinbandjes
Veiligheid is meer dan crashbestendigheid. Een fietshelm moet ook goed blijven zitten. Hij mag niet verschuiven op je hoofd, de ‘veiligheidsgordel’ op de kin mag niet makkelijk losschieten, of per ongeluk worden losgemaakt. Hier waren de verschillen groter. De helmen van Abus, Giro en Uvex hebben de neiging te los te zitten doordat je het kinbandje niet strak genoeg kunt afstellen.

2. Gebruiksgemak

Elke fietshelm is anders. Pas een helm daarom altijd voor aankoop. Bij vrijwel geen enkel ander veiligheidsproduct is dat zo belangrijk als bij fietshelmen. Check of de kinvergrendeling makkelijk sluit én strak genoeg kan. Ook belangrijk: het gewicht. Zo is de zwaarste helm in de test (B’Twin; 460 gram) heel wat minder comfortabel én warmer dan de lichtste helm (Cratoni, 290 gram).

Ook testten we de hittebestendigheid en de aanwezigheid van schadelijke stoffen in de helmen. De hittebestendigheid van alle helmen is voldoende tot goed. Ook bleek dat alle helmen in de test amper tot geen schadelijke stoffen bevatten.

Zo denkt de ANWB over fietshelmen

Fietshelm kopen: dit is belangrijk

Bij de aanschaf van een fietshelm is de juiste helmmaat belangrijk. Let ook extra goed op keurmerken. Een fietshelm beschermt pas optimaal als je 'm op de juiste manier draagt.

Misschien vind je dit ook interessant?