Elektrische fiets voor scholieren

Zorg of zegen?

Ook jongeren hebben de e-bike ontdekt. Is het voor hun een leuke gadget of een fantastische uitkomst om sneller op school te zijn? Drie scholieren en ANWB Fietsexpert Hans de Looij belichten de groeiende e-bike populariteit onder jongeren.

Jongeren op de e-bike

Het exacte aantal jongeren dat een e-bike gebruikt is niet bekend. Wel is duidelijk zichtbaar in de verkoopcijfers dat het aantal kinder- en jeugdfietsen dat verkocht wordt de laatste jaren flink daalt. In 2015 ging het in 14% van de aankopen om een conventionele fiets, in 2021 daalde dat aantal tot 9%, zo blijkt uit cijfers van RAI BOVAG. Uit andere statistieken blijkt ook dat de verkoop van brommers, scooters en snorfietsen terugloopt, ten faveure van de e-bikes.

Hier voldoet een goede (elektrische) schoolfiets aan

Tegen een grapje kunnen

'Valsspeler', en 'Zo kan ik het ook'. Dat hoorde Hélène (16) wel eens toen ze nog op haar e-bike van Oosterhout naar het Canisius College in Nijmegen zoefde (7 km). Afgunst? Grapje? Hélène, Sebastian en Femke nemen de opmerkingen van andere scholieren niet al te serieus.

'Ik kan daar wel om lachen', vertelt Hélène. 'Ik kreeg mijn elektrische fiets 4 jaar geleden van mijn ouders omdat we van Oosterhout naar Milsbeek gingen verhuizen. Milsbeek ligt veel verder van school. Nu fiets ik al elke dag 18 kilometer naar Nijmegen, en weer terug. Mét heuvels! Dan is een e-bike echt wel fijn. Ook Sebastian (15) uit Wageningen krijgt wel eens reacties als hij op zijn elektrische fiets naar Scholengemeenschap Pantarijn in zijn woonplaats rijdt. ‘Maar het valt mee. Sommige jongens zeggen dat ze er ook wel een zouden willen. Anderen zeggen dat ik lui ben.’

Gezond alternatief?

Waar fietsfabrikanten e-bikes voor jongeren tegenwoordig aanprijzen als ‘het gezonde alternatief’ voor een brommer of scooter, moet je je in een stedelijke omgeving wel afvragen of kinderen gezond bezig zijn als ze zich tijdens het ritje naar school, van pakweg twee tot vijf kilometer, laten ondersteunen. Het antwoord is natuurlijk nee. Veel jongeren bewegen toch al onvoldoende.

Is er tijdswinst op de e-bike? Plan de fietsroute via de ANWB Routeplanner.

ANWB Fietsexpert De Looij: ‘Ik adviseer alle mensen, dus ook jongeren, te blijven bewegen. Maar je kunt natuurlijk wel met de e-bike naar je sportclub een eind verderop. Met het thema gezond scoor je als ouder trouwens niet bij je kinderen, daar win je weinig.’

Meer fietsongelukken?

Uit cijfers van Veiligheid.nl blijkt dat jongeren vandaag de dag wel meer ongelukken hebben met e-bikes dan in het verleden. Dat is logisch, het is een optelsom. De Looij: ‘Wordt er door meer jeugdigen op gereden, dan hebben zij er logischerwijs ook meer ongelukken mee.’ Het invoeren van een minimumleeftijd is nooit overwogen en zal politiek ook geen thema worden zolang er geen schrikbarende cijfers zijn over het aantal ongelukken dat jonge gebruikers overkomt.

Veilig fietsen op een e-bike

Bovendien kun je zelf ook het nodige doen om je veiligheid op de e-bike te vergroten. Stap bijvoorbeeld nooit al steppend op om vaart te maken. Bekijk hier nog meer do's & don'ts.

Faciliteiten op school

Genoeg oplaadpunten?

Faciliteiten om elektrische fietsen op te laden hebben de meeste scholen niet. Omdat de actieradius van een nieuwe e-bike 50 tot 60 kilometer is, hoeft dat ook niet. Maar wie een tweedehands e-bike koopt met een accu die sneller leeg is, zit toch met de behoefte om deze op te laden. De Looij raadt scholen nadrukkelijk af om scholieren toe te staan accu’s binnen op te laden. ‘Accu’s moet je, vanwege het mogelijke brandgevaar, buiten de school opladen. Je moet ze niet in de brandende zon in de vensterbank van het klaslokaal opladen, dat is vragen om problemen.’ 

Houd bij de keuze van de accu dus rekening met de oplaadmogelijkheden op school. Voor een tweedehands fiets kun je een nieuwe of grotere accu kopen.

Veilige fietsenstalling?

Kunnen de scholieren hun fiets op een aparte plek veilig stallen bij school? Femke (16) wel, maar zij maakt daar geen gebruik van. De gewone stalling is ook prima. Sebastian vindt een speciale stalling ook niet nodig: 'Ik hoor op onze school bijna nooit iets over diefstal. Ik zet de elektrische fiets in de stalling op school en de accu laat ik er gewoon in zitten.' Hélène zou wel een veilige staling willen, omdat de kans op schade in de gewone stalling groot is. 'De eerste dag op mijn nieuwe fiets had ik al een paar krassen op het display. Balen.' 

Is er geen goede fietsenstalling op school? Overweeg dan ook zeker een tweedehands e-bike.

Extra tips   

  1. Fietsendieven zijn gek op e-bikes. Zorg voor een goedgekeurd ringslot en een extra kabelslot. Sluit ook een goede fietsverzekering af.
  2. Een bak of mand voorop de fiets is leuk, maar bij een e-bike niet raadzaam omdat je dan niet soepel kunt sturen als je vaart hebt. Bevestig je schoolspullen op de bagagedrager met een extra spin zodat ze goed vastzitten. Laptops eventueel in een rugzak op je rug. Maar ook hier geldt weer, geen zware rug op een e-bike, dat kan onstabiliteit veroorzaken. Zo gaan schoolspullen veilig mee op de fiets.
  3. Een middenmotor is een veilige keuze. 
  4. Het helpt om op tijd naar de ideale versnelling te schakelen, zo spaar je de accu.
  5. Goede antilekbanden zijn een slimme investering: zo hoeft je kind geen les te missen omdat het ergens een band staat te plakken. Of kies voor Wegenwacht Fiets, dan hoef je nooit meer zelf een lekke fietsband te plakken.
  6. Bovenal: koop nooit een fiets 'op de groei'. Op een snellere fiets is het extra belangrijk dat je kind goed overweg kan met de fiets, de stuureigenschappen en alle elektronica.
  7. Wil je maximale zekerheid voor je puber, dan is een e-bike leasen een optie. Onderhoud, diefstal en zelfs hulp bij pech onderweg is met ANWB Fiets Lease dan allemaal geregeld.

Lees ook, voordat je een e-bike wilt aanschaffen, over de belangrijkste elektrische fietsonderdelen.

Zo koop je de juiste e-bike

Met deze tips koop je de juiste schoolfiets

Help mij een nieuwe elektrische schoolfiets kiezen

Speciaal voor jou geselecteerd