Welke fietsendrager kiezen en kopen?
Kies de beste fietsendrager voor jouw auto
Je fiets meenemen op de auto kan op diverse manieren. Kies je voor een fietsendrager op de trekhaak, op de achterklep of toch voor een dakdrager? We zetten alle verschillen en voor- en nadelen op een rij. Ook: hoe werkt het eigenlijk bij een elektrische auto?
Fietsendrager kopen: het voortraject
Stel jezelf eerst altijd een aantal vragen voordat je een fietsendrager gaat kopen:
- Wat voor fietsen ga je bijvoorbeeld vervoeren?
- Wat is je budget?
- Ga je lange of juist korte afstanden rijden?
- En hoe is het gesteld met je eigen (spier)kracht? Want elektrische fietsen op een fietsendrager tillen. is een pittig karwei. Evenals racefietsen op je dak plaatsen.
Op een fietsendrager passen soms wel vier fietsen. Besef echter dat je niet zomaar vier e-bikes kunt vervoeren. Een e-bike weegt, vrijwel zonder uitzondering, minimaal 25 kilo. De drager zelf weegt tussen de 12 en 20 kilo. Je zult dus al snel op de maximale kogeldruk zitten, zeker omdat de auto’s vandaag de dag steeds lichter worden.
Kogeldruk is kort gezegd het maximale verticale gewicht dat mag rusten op de trekhaak, uitgedrukt in kilogram. Als je met een middenklasser rijdt, moet je rekening houden met een maximale kogeldruk van rond de 50/60 kilo. Dan is het dus niet verstandig meer dan twee fietsen te vervoeren. Je voorkomt problemen door niet boven het kritische punt te gaan zitten. Wordt de kogeldruk te hoog, dan kan dit invloed hebben op de rijeigenschappen van de auto en tot gevaarlijke situaties leiden. Een verzekeringsmaatschappij zal na een ongeval met een te zwaar beladen fietsendrager altijd vragen hebben.
Kortom, waar je op moet letten:
- Het gewicht van de fietsendrager
- De fiets(en) die je erop wilt vervoeren
- De maximale kogeldruk van je auto
Het is belangrijk dat je wielen in de goot passen, anders loop je het risico dat je fiets bij een hobbel of andere oneffenheid in de weg uit de goot schiet en daarmee van de drager zou kunnen vallen. Bij de aanschaf van een nieuwe e-bike en/of de aanschaf van een fietsendrager moet je dus rekening houden met de breedte van die goot en de fietsbanden. Zeker op de nieuwste e-bikes worden steeds vaker brede banden, soms wel van 55 mm of breder, gemonteerd. Die banden zijn een stukje breder dan voorheen, hetgeen ze niet geschikt maakt voor alle fietsendragers. Er zijn wel goten verkrijgbaar voor bredere banden. Racefietsen hebben in de regel juist weer hele smalle velgen en banden. De meeste goten zijn daar wél op ingesteld.
Het ‘comfort’ dat je koopt met een opklapbare fietsendrager heeft zijn prijs: algauw meer dan € 400. Een ‘normaal’ exemplaar van goede kwaliteit is er vanaf € 250. Je kunt ook met gemak een fietsendrager van drie keer die prijs vinden. De grotere, bekendere merken zijn in de regel iets duurder, maar doorgaans krijg je dan ook meer kwaliteit. Wij zeggen niet wat je moet uitgeven, maar het is niet verstandig om voor een mindere kwaliteit te kiezen. Informeer zo mogelijk in je omgeving naar welke fietsendrager andere weggebruikers bevalt.
Mocht je besluiten een tweedehandsdrager aan te schaffen, bijvoorbeeld via Marktplaats, ga dan altijd zelf kijken. Enige technische kennis is, om te zien of de drager wel voldoet, absoluut vereist.
Bij ANWB shop je fietsendragers in verschillende prijsklassen.
1. Fietsendrager voor trekhaak
Een fietsendrager op je trekhaak is gemiddeld veel duurder dan een fietsendrager zonder trekhaak. De constructie is wel makkelijker te bevestigen. Op een trekhaakdrager kan je maximaal vier fietsen meenemen en de meesten zijn tegenwoordig ook geschikt voor e-bikes. Dragers voor e-bikes hebben veel meer draagvermogen dan fietsendragers voor het dak of de achterklep. Houd wel altijd het maximale draagvermogen van de trekhaak in de gaten: niet álle modellen zijn al geschikt voor e-bikes. Ook goed om te weten: veel fietsendragers voor de trekhaak zijn kantelbaar. Je kunt dan nog steeds de kofferklep openen.
Pluspunten fietsendrager voor trekhaak
+ Veel draagvermogen, vaak tot 30 kg per fiets
+ Veel merken hebben eenvoudige bevestiging
+ Veel modellen kant-en-klaar geleverd
+ Meerdere onderdelen fixeren de fietsen: met name grijparmen en ‘straps’
+ Geschikt tot drie e-bikes of vier gewone fietsen
+ Sommige modellen hebben ingebouwde ‘lift’: minder tillen
+ Optioneel verkrijgbare oprijgoten voorkomen tillen eveneens
+ Bij kantelbare modellen achterbak te openen
Aandachtspunten fietsendrager voor trekhaak
- Prijzig, minimaal € 450 voor drager voor twee e-bikes
- Niet alle merken hebben makkelijke bevestiging
- Klemkracht op kogel schiet soms tekort
- Deels belemmering zicht achterruit
- Diefstalgevoelig
- Witte kentekenplaat vereist
2. Fietsendrager op achterklep
Ook zonder trekhaak kun je op pad met een fietsendrager. Er bestaan namelijk fietsendragers voor op de achterklep. Deze zijn zeer goedkoop in vergelijking tot trekhaakdragers. Het laadvermogen is echter veel lager: ze zijn alleen geschikt voor lichte fietsen als mountainbikes, kinderfietsen en racefietsen. Zeker niet voor e-bikes! Controleer bij aanschaf ook of het type geschikt is voor jouw auto.
Pluspunten fietsendrager op achterklep
+ Prijs budgetmodellen: € 75 tot € 175
+ Geschikt tot drie fietsen
+ Geen witte kentekenplaat nodig
Aandachtspunten fietsendrager op achterklep
- Minder stevig dan bevestiging op trekhaak
- Laag draagvermogen (gemiddeld ca. 15 kg per fiets, dus niet geschikt voor e-bikes)
- Past niet op elk type auto, sommige modellen specifiek geschikt voor één model
- Damesframe kan soms problemen opleveren
- Kofferbak kan niet altijd open (vaak wel)
- Verbinding tussen auto en fietsendrager vaak zwak
- Fietsen moeten hoger getild worden dan bij fietsendrager voor de trekhaak
- Belemmert zicht door de achterruit
- Sommige modellen prijzig (vooral voor camperbusjes) > € 550
De Cruiser Deluxe 3 van Peruzzo is een achterklepdrager en shop je bij ANWB.
3. Fietsendrager voor op het dak
Met een fietsendrager voor op het dak is de bagage in de kofferbak altijd toegankelijk. Een dakdrager is ook handig wanneer je met een caravan rijdt. Met een dakdrager kun je maximaal drie fietsen vervoeren. Er kleven echter ook nadelen aan. Een dakdrager vangt bijvoorbeeld wind: daardoor gaat je brandstofverbruik omhoog en mogelijk heb je last van geluidsoverlast. Bij het inrijden van een tunnel of parkeergarage zul je daarnaast altijd rekening moeten houden met de hoogte van jouw auto. Tot slot is de bevestiging van een dakdrager een stuk lastiger dan de bevestiging van een fietsdrager op een trekhaak. Je moet ze immers letterlijk het dak op tillen. Zware fietsen als een e-bike zijn daardoor geen optie voor op het dak.
Pluspunten dakdragers
+ Prijs: € 30 tot € 130 per drager (exclusief dakrails)
+ Geen trekhaak nodig
+ Maximaal drie fietsen
+ Combinatie met caravan
+ Kofferbak bereikbaar
+ Geen witte kentekenplaat nodig
+ Geen belemmering zicht achterruit
Aandachtspunten dakdragers
- Alleen geschikt voor lichte fietsen (max. ca. 20 kg)
- Stormgevoelig, nadelig voor brandstofgebruik, mogelijk geluidsoverlast
- Lastige montage, kans op schade: liever niet alleen doen
- Auto aanzienlijk hoger: tunnels, parkeergarages etc.
- Zitten minder stevig vast dan fietsendrager op de kogel
Dakdragers in de ANWB Webwinkel
4. Fietsendragers voor elektrische auto’s
Voor fietsendragers voor elektrische auto’s gelden dezelfde punten als bij fietsendragers voor andere auto’s. Toch is het een verhaal apart. Er zijn wettelijk gezien twee mogelijkheden: óf de auto wordt geleverd met trekhaak, als officiële optie van de fabrikant. Onder meer de Tesla's Model 3 en X bieden deze optie, evenals de Jaguar I-Pace, Audi e-tron en Mercedes-Benz EQC. Je kunt deze EV’s gebruiken om een caravan of aanhangwagen te trekken, maar ook om een fietsendrager op de trekhaak te zetten. Houd daarbij even goed rekening met de maximale kogeldruk. Voor een Tesla Model 3 met vier passagiers is die kogeldruk bijvoorbeeld slechts 20 kg: dat is ongeveer zo zwaar als de fietsendrager zelf, dus je kunt er dan geen fietsen meer op plaatsen.
Fietsendragers geschikt voor een elektrische auto
Geen trekhaak op je EV?
Biedt de fabrikant van je elektrische auto of hybride géén trekhaak als optie? Dan mag je wettelijk gezien geen ‘gewone’ trekhaak laten monteren. De enige optie is dan een RMC fietsendragerhaak, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Brink. Deze haken zijn voorzien van een pin door de kogel. Je kunt ze daarom niet gebruiken om een caravan of aanhangwagen te trekken. Wél om een fietsendrager op te plaatsen. Let wel: niet alle fietsendragers passen op zo’n RMC fietsendragerhaak. Een lijst van modellen die wel en niet passen, vind je hier.
Wil je je verder oriënteren op de juiste fietsendrager? Dan kan je de ANWB Fietsendrager vergelijker, waar je verschillende soorten dragers, merken en modellen met elkaar kan vergelijken.
Deel deze pagina