20 vragen over fietsendragers
Van kogeldruk tot verlichting
De ANWB ontvangt jaarlijks veel vragen over fietsendragers. Over de regelgeving, kogeldruk, het draagvermogen, een fietsendrager opbergen, verlichting... En past een e-bike wel op een fietsendrager? 20 vragen en antwoorden: zodat jij weet waar je op moet letten als je met je fietsendrager en (elektrische) fietsen op pad gaat.
Met de fietsendrager op pad
1. Kun je e-bikes vervoeren op een normale fietsendrager?
Dat ligt aan het laadvermogen van de fietsendrager. Dit verschilt per merk en type drager en staat in de handleiding. Vaak wordt het ook vermeld op een sticker op de drager. Kun je dit niet terug vinden? Dan is het verstandig om een speciale e-bike-fietsendrager aan te schaffen. Ter indicatie: de meeste e-bikes wegen tussen de 25 en 30 kilo. Dan heeft je fietsendrager dus een laadvermogen van 50 tot 60 kilo nodig voor twee e-bikes.
2. Hoe weet ik wat de maximale kogeldruk van mijn auto is?
Dat is de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak. De kogeldruk wordt opgegeven door de autofabrikant en mag niet worden overschreden. Veel middenklasse auto’s hebben een maximale kogeldruk van 75 kilo. Dan is het vervoeren van twee elektrische fietsen geen probleem. Kleinere auto’s hebben vaak 30 tot 50 kg kogeldruk. Dat is ontoereikend voor het vervoer van twee elektrische fietsen op de trekhaak. Zelfs als je de accu van de fiets loskoppelt en in je auto meeneemt. Ga je over de maximum kogeldruk, dan ben je in overtreding en loop je het risico op een bekeuring. Daarnaast kunnen verzekeringsmaatschappijen in het geval van ongelukken te wijten aan de kogeldruk, de eventuele schade op jou verhalen.
Lees hier meer over kogeldruk en hoe je kunt berekenen hoeveel kilo aan fietsen je kunt meenemen
3. Welke trekhaak kan ik gebruiken voor een fietsendrager?
Fietsendragers plaats je op een gietijzeren trekhaak. Stalen of aluminium trekhaken waar GGG40 op staat vermeld, voldoen niet aan de juiste hardheid om een fietsendrager of bagagebox te dragen. GGG52 is de juiste code die op jouw trekhaakkogel moet staan. Voldoet de kogel niet, dan kan een trekhaakspecialist de juiste kogel voor jouw trekhaak bestellen.
Een goed alternatief is de e-bike(s) vervoeren op een aanhangwagentje. Ook geschikt om een driewieler te vervoeren, kijk hier welke fietsaanhangwagen je het beste kunt kiezen.
4. Is het plaatsen van een fietsendrager eenvoudig?
Het is geen ingewikkelde klus, maar neem wel de tijd voor het plaatsen van de fietsendrager én de fietsen. Dat duurt zeker een kwartier. Als je de fietsen voor het eerst op de drager zet, is het even zoeken naar de juiste positie van de fietsen. Plaats de fietsen kruisgewijs om te voorkomen dat onderdelen in elkaar verstrikt raken. Dat is ook beter voor de gewichtsverdeling. Een e-bike weegt al snel 25 kilo of meer, dus doe het het liefst met zijn tweeën. Handig: bij sommige dragers worden oprijgoten meegeleverd, anders zijn deze goten als losse accessoire verkrijgbaar.
Tip: staan de fietsen goed, maak daar een foto van. Zo weet je de volgende keer direct welke positie van de fietsen ten opzichte van elkaar de meest ideale is.
Zo plaats je de fietsen stap voor stap
5. Hoe weet ik of de fietsendrager goed vast zit op de kogel?
Plaats de fietsdrager precies volgens de handleiding op de kogel van de trekhaak. Het vraagt vervolgens enige kracht om de hefboom omlaag te duwen. Gaat dit erg makkelijk? Dan kun je ervan uitgaan dat de drager niet goed vastzit. Kun je de drager met enige kracht nog draaien op de kogel? Dan zit deze ook zeker niet vast genoeg. De drager zal niet snel van de kogel vallen, maar kan wel achteroverhellen of draaien als deze niet goed vastzit. Je kunt de klemkracht op de kogel van vrijwel alle fietsendragers afstellen door het vaster of losser draaien van een moer of stelknop.
6. Hoe zet ik de fietsen goed vast op de fietsendrager?
De fietsen zet je eerst met de frameklemmen vast op de drager. De klemmen passen doorgaans goed om de framebuis. Er is echter een categorie e-bikes met extreem brede buizen. Maak dan gebruik van de buis onder het zadel, want deze staande framebuis is in de regel wat smaller. Kijk ook uit dat je de klemmen niet te strak aandraait, dat kan schade aan het frame veroorzaken. Zeker een carbonframe van bijvoorbeeld een racefiets kan daar niet goed tegen. Na het vastdraaien van de klemarmen is het van belang om de fiets altijd ook nog de banden goed vast te zetten met de spanbanden. Deze voorkomen dat de fiets gaat klapperen. Het kan nooit kwaad om nog een extra spanband om de fietsen aan te brengen.
7. Wat als de klemarmen niet goed passen op een fiets?
Dan is het niet verstandig om de weg op te gaan. De fiets staat dan immers niet goed vast. Tegenwoordig zijn er steeds meer fietsendragers met spanbanden voor het frame in plaats van grijparmen. Deze zijn makkelijker om de dikke framebuizen van bijv. een e-bike met accu in het frame vast te maken. Deze passen op vrijwel alle framevormen en buisdiktes.
8. Is het verstandig om de fietsen op de fietsendrager op slot te zetten?
In de regel zit er een slot op de frameklemmen en hefboom van de drager. Daarmee kun je de fietsen en ook de drager zelf dus beveiligen. Zet de ringsloten van de fietsen zelf pas op slot als ze op de drager staan. En haal ze ook weer van het slot voor je ze van de drager haalt, anders kun je de spaken beschadigen. Parkeer je met je fietsen op een onbewaakte parkeerplaats? Dan is het verstandig om je dure drager en fietsen met een los, lang fietsslot nog eens extra vast te maken aan de trekhaak.
Tip: neem een setje reservesleutels mee, zowel van de fietsen als de drager.
Gewicht besparen, verlichting en regelgeving
9. Moet ik mijn fietsaccu verwijderen?
Moet niet, maar het is wel verstandig. Een fietsaccu weegt al snel 3 kilo, bij het vervoeren van twee e-bikes scheelt dat dus 6 kilo aan last op je fietsendrager. Zo blijf je ook makkelijker onder de maximale kogeldruk. Veel gebruikers van een fietsendrager verwijderen de accu’s liever niet omdat ze de accupolen dan open en bloot liggen. Deze polen zijn inderdaad vatbaar voor vuil en vocht, maar je kunt ze prima afdekken met een plastic tasje en wat tape of speciale beschermhoes. Leg de accu’s nooit los op de achterbank of hoedenplank, bij een noodstop kan dat tot gevaarlijke situaties leiden. Het best is de accu’s onderin de kofferbak te leggen. Er zijn overigens ook speciale accukoffers verkrijgbaar.
10. Moet een fietsendrager voorzien zijn van verlichting?
Het is vanzelfsprekend verplicht om goede verlichting te voeren. Een fietsendrager is in de regel voorzien van een 13- of 7-polige stekker. (Heeft je auto een 7-polige stekker en je fietsendrager een 13-polige, of andersom? Koop dan een verloopstekker.) Goedkopere of tweedehands fietsendragers hebben geen verlichting, je bent dan verplicht een losse lichtbalk met kentekenplaathouder aan te schaffen. Deze zijn in de praktijk echter nauwelijks nog verkrijgbaar. Installeer deze op een duidelijk zichtbare manier, anders zou je kunnen worden aangehouden en zal goedkoop ook in dit geval duurkoop blijken.
11. Wat voor kentekenplaat moet ik bevestigen op een fietsendrager?
Doorgaans ontneemt een fietsendrager het zicht op je kentekenplaat. Daarom moet er een kentekenplaat op de fietsendrager zitten: wit met zwarte letters en cijfers. Zo’n witte plaat kun je laten maken bij een door de RDW-erkende kentekenplaatfabrikant – op vertoon van je kentekenbewijs. Op goedkopere dragers zit soms geen dwarsbalk om de kentekenplaat op te bevestigen. In dat geval moet je een losse lichtbalk met kentekenplaat ‘ophangen’. Deze dient vanzelfsprekend goed leesbaar te zijn. Vermijd het zelf maken van een ‘kentekenplaat’ van karton.
12. Moet ik markering aanbrengen op een fietsendrager?
Dat hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld hoe ver je fietsen uitsteken, wat voor type markering én waar je rijdt. Verplicht is een:
NL-sticker of plaatjeEen witte ovale NL-sticker of een metalen NL-plaatje is in het buitenland verplicht. Vaak is er naast de kentekenplaat geen ruimte bij een fietsendrager. Daarom adviseren wij de sticker of plaatje aan de fiets of spaken vast te maken.
En in sommige gevallen is verplicht:
Rood-wit markeringsbord
In Nederland ben je verplicht een rood-wit markeringsbord te gebruiken als de fietsen meer dan 20 centimeter per kant buiten de auto uitsteken. Of als de fietsendrager meer dan een meter naar achteren uitsteekt. In een aantal andere landen is zo'n bord altijd verplicht op de fietsendrager, o.m. in Spanje en Italië, zie verkeersregels per land.
13. Heb ik een speciaal rijbewijs nodig?
Je hoeft geen examen te doen voor het rijden met een fietsendrager. Wees je er met name bij het parkeren en afslaan bewust van dat je net iets langer bent dan normaal. En zorg er logischerwijs goed voor dat er geen onderdelen uitsteken. Met een fietsendrager die in Nederland is goedgekeurd, en dat zijn in principe alle fietsendragers die je bij een betrouwbare leverancier koopt, mag je in heel Europa rijden.
14. Hoe hard mag ik rijden met een fietsendrager?
In de handleiding van de fietsendrager geeft de fabrikant doorgaans een maximumsnelheid aan voor de betreffende fietsendrager. Bij ANWB-dragers is dat meestal 120 km/u, het merk Thule heeft dragers die tot 130 km/u mogen gaan. Je merkt vaak dat je auto, met name als er wat wind staat, iets anders aanvoelt met fietsen op de auto. Hou hier dus rekening mee en rijd liever minder hard dan de aangegeven maximumsnelheid van de drager.
15. Mag ik met een lege fietsendrager rijden?
Jazeker. Het is niet verboden. Het is alleen wél onpraktisch, kost je echter meer brandstof én ook al niet goed voor de fietsendrager om deze altijd maar op de trekhaak te laten zitten. Bovendien is er kans dat je dure drager gestolen wordt. Haal de drager na een uitstapje eraf en berg deze op. Het verwijderen van de fietsen en demonteren van de drager gaat in de omgekeerde volgorde van het rijklaar maken.
16. Welke type verlichting is verplicht op de fietsendrager?
Een fietsendrager wordt gezien als een lastdrager. Daarom gelden er andere regels voor de verplichte verlichting. De fietsendrager moet in Nederland voorzien zijn van: twee rode achterlichten, twee rode remlichten en twee ambergele richtingaanwijzers. Ook moet de drager beschikken over twee rode retroflectoren. In Nederland is een mist- of achteruitrijlicht op de fietsendrager niet verplicht.
Fietsendrager bewaren en problemen met de drager
17. Hoe kan ik de fietsendrager het best bewaren?
Bewaar de drager op een droge, donkere plek in huis, garage of schuur. Vermijd vochtige en tochtige plekken. Vergeet ook niet de sleutels van de fietsendrager goed op te bergen én te labelen. Plak deze bijvoorbeeld met stevig tape op je fietsendrager. Vanwege het onhandige formaat en het relatief hoge gewicht zijn er de laatste jaren steeds meer opklapbare fietsendragers op de markt gekomen. Bij deze modellen zit soms ook een handige beschermhoes voor thuis. Verwijder vuil en vocht voordat je de drager thuis stalt.
Bekijk alle onderdelen en accessoires in de ANWB Webwinkel
18. Hoe kan het dat mijn fietsendrager staat scheef op de trekhaak?
Dit is een veelvoorkomend probleem: de fietsendrager helt naar achteren of juist naar voren. Dat komt meestal omdat de trekhaak niet helemaal recht is gemonteerd. Doordat het klemmechanisme van de fietsendrager rust op de nek van de trekhaak, zal de drager dan scheef komen te staan. Daar is vrijwel niets aan af te stellen. Een andere reden kan zijn dat de fietsendrager te zwaar beladen is: deze zal dan naar achteren hellen. Blijft de fietsendrager erg scheef staan zonder dat deze te zwaar beladen is? Ga dan naar de autodealer.
19. Mag ik bagage vervoeren op een fietsendrager?
Het antwoord is: nee, dit is wettelijk niet toegestaan. Dat wil zeggen: je mag geen losse bagage vastmaken op een fietsendrager, bijvoorbeeld met spanbanden. Dat zou ook gevaarlijk zijn op de weg. Er is wel een uitzondering. Sommige fabrikanten van fietsendragers (bijv. Thule, Menabo en Westfalia) verkopen losse bagageboxen die je op de fietsendrager kunt zetten. Dat is dus de enige legale optie om bagage op je fietsendrager te vervoeren.
20. Kan ik mijn elektrische fiets – zonder accu erin – vervoeren in de regen?
Dat kan, maar het is wel verstandiger om de contacten van de accu te beschermen als er regen wordt voorspeld. Doe je dat niet, droog de contacten dan na aankomst met een doekje. Voor ‘intube’-accu’s kun je vaak een speciale afdekklep kopen, als je fiets deze niet al heeft. Biedt je fietsfabrikant dat niet? Dan kun je een universele beschermhoes kopen die de accusleuf beschermt tegen regen en stof. Doe overigens nooit een beschermhoes om je hele fiets als je deze vervoert op een fietsendrager.
Vind de perfecte fietsendrager voor jouw wensen in de ANWB Fietsendrager Vergelijker
- Hoeveel fietsen wil je meenemen?
- Waar monteer je de fietsendrager?
- Moet de fietsendrager kantelbaar zijn, of opvouwbaar?
- Wat is je budget?
Selecteer deze en meer specificaties, vergelijk en bekijk het advies en de reviews van onze Fietsexpert.
Deel deze pagina