logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lucid Air I

Klinkende prestatie(s)

Lucid Air Grand Touring

Pluspunten
  • Spectaculaire prestaties
  • Nooit meer actieradiusvrees
  • ...of ellenlange laadstops
  • Overvloedige bagageruimte voor- en achterin
Minpunten
  • Matige zitpositie
  • Bouwkwaliteit en rijcomfort nog niet op niveau concurrentie

Nieuwkomer Lucid werpt BMW en Mercedes de handschoen toe met een volledig elektrische limousine. De Air breekt menig record, maar is dat in dit deel van de markt genoeg?

Conclusie

De Lucid Air kan zich meten met de gevestigde orde en overtreft concurrenten als BMW en Mercedes zelfs wanneer het gaat om diens prestatiepotentieel en – imposante! - actieradius. Om je te laten rijden, is de elektrische limousine met zijn windtunnelstyling minder geschikt. Bovendien blijkt de Lucid onder het vergrootglas dat je in dit topsegment kan en moet hanteren, nét even minder comfortabel. Of het nu gaat om het minimalistische interieur, de hoorbare elektromoteren, de stuggere afstelling van het onderstel of de ‘zoekerige’ hulpsystemen. Om over de slecht aansluitende plaatdelen nog maar te zwijgen! Dat een nieuwkomer zich in dit deel van de markt zo goed staande kan houden, blijft echter een prestatie van formaat.

Type auto en prijs

De Air is de eerste personenauto van een Amerikaanse firma die als accuproducent het levenslicht zag, maar inmiddels als autofabrikant aan de weg timmert. In de Verenigde Staten doen ze niet aan valse bescheidenheid. En dus debuteert het merk met een EV die zijn gelijke niet kent, of het nu gaat om de stroomlijn, het rijbereik of het prestatievermogen. De Lucid heeft momenteel een vanafprijs van € 115.000.

De EV is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen en accugroottes, waarvan de door ons beproefde Grand Touring het topmodel vormt. Daarvoor betaal je minimaal 165.000 euro, inclusief vierwielaandrijving, metallic lak, nappaleder interieur, een panoramadak en 112 kWh aan accu’s. De garantietermijn bedraagt 4 jaar. Dat is langer dan je kostenloos bij concurrenten als BMW en Mercedes kunt aankloppen, maar de Duitsers hanteren geen maximum aantal kilometers. De Amerikanen doen dat wel: vanaf 80.000 kilometer moet er voor eventuele werkzaamheden worden betaald. De garantie op de benodigde batterijen bedraagt acht jaar of 160.000 kilometer.

Hoe rijdt de Air Grand Touring

De Lucid levert een verbluffend vermogen van 819 pk en 1.200 Nm koppel. De limousine mag geen aanhanger trekken, maar sprint wel in 3,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Desondanks is de Amerikaan verrassend beschaafd in de omgang. Sowieso bepaalt de gekozen rijstand hoeveel vermogen je tot jouw beschikking hebt: voor het inschakelen van de sportstand moet je zelfs speciaal akkoord geven. Dan is de Air een levendige auto, met een aangenaam directe besturing. Niet slecht voor zo’n jong bedrijf, maar de man die bij Lucid aan de touwtjes trekt, werkte eerder dan ook bij Jaguar en Tesla.

De Grand Touring is vierwielaangedreven en beschikt over twee elektromotoren: die liggen op de voor- en achteras. Ze zijn niet groter dan een bierkrat! Samen met de lichtgewicht bouwmaterialen verklaart dat waarom de Lucid zo weinig weegt: 2.375 kilogram. Dat is tot wel 400 kilogram minder dan een BMW i7 of Mercedes EQS. De Air is voorzien van luchtvering, waardoor het onderstel de meeste oneffenheden wegfiltert. De Lucid reageert desondanks wat stug en je hoort nadrukkelijk bandengeruis en de rijwind rond de buitenspiegels. Daarnaast dringen de elektromotoren naar de voorgrond: het klinkt alsof je met de stadstram onderweg bent in plaats van in een chique limousine. Een ander kritiekpunt betreft de zitpositie. Voor een vierdeurs elektrische personenwagen heeft de Lucid op het moment van schrijven de laagste CW-waarde ter wereld (voor wie ’t persé weten wil: dat is 0,197). Dat kun je goed merken aan het beschikbare ruimteaanbod voorin: daar zit je min of meer met gestrekte benen achter het stuur, wat op lange stukken gaat irriteren.

Twijfelende hulpsystemen

De fabrikant stelt dat je nooit voorop kunt lopen wanneer je afhankelijk bent van andere partijen. De Amerikanen ontwikkelen daarom alles zelf, van de piepkleine elektromotoren tot aan de aanvullende rijhulpsystemen. De veiligheidsuitrusting van de Air is standaard al uiterst compleet: alleen voor een verregaand autonome rijhulp moet worden bijbetaald. De afstelling van de sommige rijhulpjes kan nog wel wat verfijning gebruiken. De vermoeidheidsherkenning zag het dragen van een zonnebril bijvoorbeeld aan voor onoplettendheid: pas toen we hem afzetten, verdween de melding dat we op de weg moesten letten. En de adaptieve cruise control leek geregeld te twijfelen, wanneer er op de snelweg plotseling iemand invoegde. In die gevallen remden we dan zelf, maar veel vertrouwen geeft dat niet. Bovendien laat het zicht rondom te wensen over, met name vanwege de knoeperd van 'n A-stijl.

De Air Grand Touring van binnen

In de Lucid kan er zowel voor- als achterin een sloot aan spullen worden meegenomen: 627 liter in de traditionele kofferbak en 283 stuks voorin. De frunk van de Air is trouwens elektrisch te openen én te sluiten. Bovendien kun je de rugleuning van de achterbank neerklappen. De zetpilachtige vormgeving van de Lucid eist zijn tol voor de passagiers achterin. De achterbank is laag in de auto gepositioneerd, waardoor je met opgetrokken knieën zit. En wat misschien nog wel vervelender is: je kunt je voeten niet onder de voorstoel kwijt! Het interieur oogt verzorgd, maar minimalistisch. Mooi gevonden is het wegklapbare infotainmentscherm, waarachter je kleine kostbaarheden kunt opbergen. Het dashboard weerspiegelt helaas hinderlijk in de voorruit. Verder had onze testauto een paar lelijke pasnaden.

De Air Grand Touring en het milieu

Zoals te doen gebruikelijk, hebben we ook met de Lucid een verbruiksronde gereden. Maar met meer dan 100 kWh aan batterijen aan boord voelde een rondje Lelystad wat magertjes. De fabrikant geeft zelf een rijbereik op van 783 (!) kilometer. Reden om een ‘actieradiusproef XXL’ op poten te zetten, die ons bracht tot in het Harz natuurgebied in voormalig Oost-Duitsland. Vooraf hadden we op internet een mooie route samengesteld, waarbij we niet alleen over de snelweg reden, maar ook een stuk binnendoor. Gedurende de rit was het rond de 30 graden buiten en hielden we ons aan de in Nederland geldende, maximum snelheden.

Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de Lucid over verschillende rijstanden en regeneratiemogelijkheden. Het behoort ook tot de mogelijkheden om de Air met één pedaal te rijden: de mechanische remmen heb je in dat geval nauwelijks nog nodig. Aan het einde van de rit, 500 kilometer vanaf onze startpositie bij een snellaadstation in Amersfoort, reed de Lucid nog altijd op de vanuit Nederland meegebrachte stroom. Sterker nog: we hadden volgens de boordcomputer nog 144 kilometer over, bij een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh per 100 kilometer. Voor zo’n grote auto een keurige score!

400 kilometer per kwartier

De Lucid is niet alleen de meest aerodynamische elektrische personenwagen van het moment: het is ook nog eens de snelst ladende. Mits je de juiste laadpaal treft, slobbert de Amerikaan z’n energie naar binnen met een maximum van 315 kilowatt. Dat betekent dat je in een kwartier tijd 400 (!) kilometer verder kunt, met dank aan de ingenieuze 900V-architectuur. De Air rekent zelf voor je uit waar je onderweg naar jouw bestemming het beste kunt laden. Je moet de accu’s alleen wel handmatig pré-conditioneren, zodat die laadstop niet meer tijd in beslag neemt dan nodig is. En juist daar denk je in de praktijk niet altijd aan…

Het is ook goed je te realiseren wat de laadduur is aan een reguliere laadpaal. De Lucid laadt weliswaar met drie fasen, maar met 112 kWh aan accucellen duurt het zomaar 11 uur eer de batterijen weer helemaal vol zijn. Als doekje voor het bloeden ben je nauwelijks tijd kwijt aan een garagebeurt, want het meeste onderhoud vindt bij de Amerikanen ‘over the air’ plaats. Gewoon bij jou voor de deur dus!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.