logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW I7 I (G70)

Hare Majesteit

BMW i7 xDrive60

Pluspunten
  • Aandrijflijn met souplesse
  • Zijdezacht veercomfort
  • Majestueuze uitstraling
Minpunten
  • Eindeloze optielijst
  • Stevig geprijsd (ook voor dit type auto)

Het woord ‘allure’ is al een tijdje niet meer gevallen wanneer het om een nieuwe BMW gaat. Hun volledig elektrische 7 Serie – de i7 – verdient echter een dergelijk predicaat, al zou je dat op basis van de foto’s misschien niet zeggen.

Conclusie

De volledig elektrische BMW 7 Serie is een indrukwekkende auto, of het nu gaat om de souplesse van zijn aandrijflijn, de beschikbare opties of de megalomane maatvoering. In tegenstelling tot aartsrivaal Mercedes durven ze het in München aan om hun vlaggenschip ook direct als EV te koop aan te bieden. BMW heeft daar geen apart model voor in de showroom staan, waardoor er voor de i7 geen verdere uitleg verschuldigd is. Dat geeft de limousine karakter. Ondanks – of misschien wel dankzij – dat smaakgevoelige front.

Type auto en prijs

Vanaf 2019 voorziet BMW diens modellen van een alsmaar groter wordende grille. Ook het vlaggenschip van de Duitsers ontkomt niet aan dat omstreden familiegezicht. In het geval van de nieuwe 7 Serie kun je de kenmerkende nieren zelfs verlichten. Alsof de neuspartij al niet genoeg in het oog springt, kun je er daarnaast voor kiezen om tegen een meerprijs van € 12.500 de carrosserie van de limousine in twee kleuren te laten uitvoeren. Wanneer je dat naar wansmaak vindt neigen, valt daar iets voor te zeggen. Maar toen wij eenmaal naast de auto stonden, vonden we ‘m eigenlijk best imposant.

De maatvoering is dan ook behoorlijk indrukwekkend. Voortaan is de BMW 7 Serie nog maar in één lengte verkrijgbaar: de grootste. Daarmee is de limousine 5.39 meter lang en 2.19 meter breed. Hij oogt majestueus, als een Rolls-Royce. Met de komst van de zevende modelgeneratie doet voor het eerst ook een volledig elektrische aandrijflijn zijn intrede. De i7 richt zijn pijlen specifiek op één concurrent: de Mercedes EQS. Maar waar ‘Das Haus’ hun luxe EV bewust als een afzonderlijk model in de markt zet, kiezen ze er in München voor om de nieuwste generatie van de 7 Serie simpelweg met verschillende motoren aan te bieden. De zakensedan is in dit deel van de markt nu eenmaal een begrip en op die populariteit lift de elektrische variant mooi mee.

Met een vanafprijs van € 141.810 is de i7 wel flink duurder dan de EQS, die al voor iets meer dan een ton wordt voorgereden. En een meerprijs van 40 mille is zelfs voor mensen die gewend zijn binnen dit segment te shoppen, even slikken! Ook al krijg je daarvoor bij BMW een warmtepomp, 200 pk en een jaar fabrieksgarantie extra (namelijk 3- in plaats van 2 jaar). De fabrikant hanteert een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 kilometer voor het batterijpakket van de i7.

Hoe rijdt de i7 xDrive60

De nieuwe 7 Serie heeft niet alleen de uitstraling van een Rolls-Royce, maar ook de zelf openende deuren. Je merkt dat het portier eerst even inhoudt: dat is omdat de BMW op dat moment nagaat of er niemand in de weg staat. Pas als de kust veilig is, zwaait de deur open. Ben je hebberig geworden door wat je tot nu toe hebt gelezen, dan kun je bij de Duitsers voorlopig uitsluitend terecht voor de xDrive60: een vierwielaangedreven i7 met een elektromotor op de voor- én eentje op de achteras. Samen zijn die krachtbronnen goed voor 544 pk en 745 Nm koppel. Daarmee sprint je binnen 5 tellen naar de 100 kilometer per uur. Maar wanneer je dat te vaak doet, kom je natuurlijk nooit aan de door de fabrikant opgegeven actieradius.

Het liefste stop je helemaal niet meer, want wat is het een weldaad om in deze BMW onderweg te zijn! Dankzij z’n elektrische aandrijflijn is de i7 fluisterstil en met dank aan de standaard luchtvering strijkt de limousine moeiteloos oneffenheden glad. De sedan helt ook nauwelijks over, maar de techniek waaraan de auto die eigenschap te danken heeft, is uitsluitend tegen meerprijs verkrijgbaar. Hoewel de meeste weggebruikers vermoedelijk vanzelf opzij gaan wanneer deze 7 Serie in hun spiegels opduikt, biedt BMW alsnog een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting aan. Het merendeel van die hulpsystemen - zoals dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie - moet echter van de optielijst komen.

De i7 xDrive60 van binnen

Het is normaliter al niet slecht toeven op de achterbank van de i7, maar met de optielijst in de hand kun je het jezelf achterin pas werkelijk gerieflijk maken. De naar een iPhone gemodelleerde bedieningspanelen ín de achterdeuren behoren nog tot de standaarduitrusting, maar wat dacht je van een relax-stand op de rechter zitplaats? Het toppunt van luxe is de ‘Theater’-modus. Voor 5 mille extra heb je dan de beschikking over een verstelbaar, kamerbreed televisiescherm met een resolutie van maar liefst 8K.

Ook voorin voorziet BMW in een blikvanger: het dashboard kleurt letterlijk mee met de gekozen sfeermodus. Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt. Kies je bijvoorbeeld voor ‘Expressive’, dan tovert de i7 de sierstrips op het dashboard om tot een halve kermiskraam. Waar je sowieso tureluurs van wordt, is de opzet van het infotainmentsysteem. Dat bestaat uit losse ‘tegeltjes’ voor zo’n beetje iedere functionaliteit die op de limousine beschikbaar is. Dat zijn er bij een auto als deze natuurlijk heel wat en dat maakt de menustructuur buitengewoon onoverzichtelijk. Een ander aandachtspunt betreft de kofferbak van de i7. Die heeft een inhoud van 500 liter, waar je achterin de brandstofversies tot wel 40 liter extra kwijt kunt. De limousine ontbeert opbergruimte voorin, maar onder de laadbodem van de reguliere bagageruimte kun je in ieder geval jouw laadkabels kwijt.

De i7 xDrive60 en het milieu

BMW heeft in dit segment nog geen motoren ten grave willen dragen. Weliswaar komt hun topmodel in eerste instantie louter elektrisch op de markt, maar binnen afzienbare tijd moeten er in Nederland ook een diesel (!) en twee plug-in hybride benzinevarianten verkrijgbaar worden. Die brandstofversies zien er precies hetzelfde uit, op de blauwe accenten na. Die kun je bij BMW echter weglaten, zoals dat voorheen gebruikelijk was met type-aanduidingen. Helemaal incognito in de rondte rijden zal niet gaan, want de i7 houdt altijd een blauwe rand rond het merklogo. Onder de inzittenden gaat 101,7 kWh aan batterijen schuil, goed voor een theoretisch rijbereik van 645 kilometer.

Zo'n groot rijbereik schreeuwt om een uitgebreide actieradiusproef. Een dergelijke 'verbruiksronde XXL' ondernamen we al eerder met de Mercedes EQS. In die limousine zetten we koers naar het Franse Le Mans: een bestemming die overeen kwam met de actieradius van de elektrische S-Klasse.

De Mercedes strandde na 458 snelwegkilometers, bij een gemiddeld verbruik van 22,7 kWh per 100 kilometer. In de BMW gaven we onszelf dezelfde opdracht, maar ook in dié zakensedan bleek Le Mans een paar honderd kilometer te ver weg. Met de i7 moesten we na 433 kilometer een snellaadpaal opzoeken, maar het gemiddelde stroomverbruik was over de gereden afstand een stuk(je) gunstiger met een score van 21,5 kWh per 100 kilometer.

Hoewel de actieradiusproef met de Mercedes in februari 2022 plaats had en we begin januari 2023 in de BMW naar Le Mans vertrokken, bedroeg de buitentemperatuur in beide gevallen tussen de 10- en 12 graden Celcius.

De maximale laadsnelheid van de i7 bedraagt 195 kW: daarmee zou je aan een snellaadpaal binnen 6 minuten weer 100 kilometer moeten hebben bijgeladen. De BMW beschikt over een speciale spaarstand en een ‘one pedal drive’-functionaliteit, waarmee je een laadstop eventueel kunt uitstellen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.