logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lucid Air I

Groot, groter, grootspraak?

Lucid Air Dream Edition Performance

Pluspunten
  • Weergaloos snel
  • Verrassend ruim
  • Riante actieradius
Minpunten
  • Oncomfortabel op lage snelheden
  • Hulpsystemen missen verfijning

De specificaties van de Lucid Air lijken wel superlatieven. Het is de snelst ladende, meest gestroomlijnde vierdeurs EV ter wereld, mét het grootste rijbereik. Niet slecht voor een debuterende fabrikant. Maar presteert de luxe sedan werkelijk zo groots, of is het eerder grootspraak?

Conclusie

Lucid komt zelf superlatieven tekort om de sedan te omschrijven, maar op basis van deze eerste indruk hebben wij de Amerikanen niet op zelfoverschatting kunnen betrappen. Het ís daadwerkelijk een hele imposante EV, die het met zijn sprintvermogen niet slecht zou doen in een attractiepark. Gezien de gelimiteerde oplage van de Dream Edition is de Lucid van zichzelf al een bezienswaardigheid; het wachten is nu op beter betaalbare modellen.

Type auto en prijs

Amerikanen spreken graag in superlatieven: ‘de grootste’, ‘de hoogste’, ‘de beste’, etcetera. Zelfoverschatting ligt dan op de loer, zeker wanneer je van jouw product beweert dat het op verschillende vlakken excelleert. Zoals dat het geval is bij deze Lucid Air: op het moment van schrijven is dít de meest aerodynamische, vierdeurs, elektrische personenwagen ter wereld, met het grootste rijbereik.

De Air grijpt naast de titel ‘krachtigste productieauto ter wereld’, al staat de door ons gereden Dream Edition Performance-uitvoering wel hoog in de lijst. De gelimiteerde variant van de zakenlimousine levert maar liefst 1.111 pk: dat doet geen Ferrari, McLaren of Porsche ‘m na. En dan te bedenken dat Lucid – begin 2000 begonnen als accuproducent - pas sinds 2016 auto’s maakt! Of eigenlijk ‘een’ auto maakt, want deze Air is vooralsnog het enige wapenfeit van de Amerikaanse fabrikant. Maar goed: met dit soort specificaties maken ze natuurlijk wel een daverende entree.

Alleen de garantie is bescheiden

De Dream Edition is gelimiteerd tot 100 stuks, voor heel Europa. Grijp je ernaast, dan slinkt dat tot de verbeelding sprekende vermogen van meer dan 1.100 pk naar 819 stuks. Nu bestellen is begin juni rijden. Dan weet de goede verstaander – met een goed gevulde portemonnee – genoeg. De fabrieksgarantie staat in schril contrast tot alle grote woorden: die termijn valt met 4 jaar of 80.000 kilometer zelfs bescheiden te noemen. Premium merken als Audi en BMW - die ze bij Lucid primair als concurrenten beschouwen - verstrekken een soortgelijke garantie, zónder kilometerbeperking.

Hoe rijdt de Air Dream Edition Performance

Om zijn 1.111 pk op het wegdek los te laten, hoef je enkel de ‘Sprint’-modus van de Lucid te activeren en te bevestigen dat je dat daadwerkelijk wilt. Daarna trap je met jouw linkervoet de rem in en druk je jouw rechtervoet tegen het schutbord. Met die handeling activeer je automatisch de ‘launch control’. Wanneer je vervolgens het rempedaal loslaat, zal jouw leven nooit meer hetzelfde zijn: de Air verpulvert referentiekaders als een slakkenhuis onder je schoen. Tesla duikt met diens Plaid-versies weliswaar onder de sprinttijd van 2,7 seconden, maar toch ervaar je de Lucid als sneller. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het forse leeggewicht van de Air, dat dik 2.400 kilogram bedraagt.

Kan de Lucid ook iets niét, vraag jij je onderhand misschien af? Terechte vraag en het antwoord luidt: een caravan mee torsen. Het trekgewicht van de Air is namelijk 0 kilogram. Er kan niet eens een trekhaak onder! Voor dat doeleinde komen de Amerikanen binnen afzienbare tijd met een SUV. Verder valt het te hopen dat de fabrikant iets doet aan het hinderlijke spiegelen van ’t dashboard in de voorruit. Daarnaast vinden we het geluid van de elektromotor nogal iel: dat is niet in overeenstemming met het gepeperde prijskaartje van de Air. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de sedan onder normale omstandigheden van zijn plek komt: stroef en luidruchtig. Daar zijn de 21-inch wielen vermoedelijk debet aan.

Veiligheid uit eigen huis

De gekozen rijstand bepaalt hoeveel vermogen je tot jouw beschikking hebt. Ook in een noodsituatie! Het is dus niet zo dat alsnog al het beschikbare vermogen wordt vrijgegeven, wanneer je het stroompedaal vloert. Je hoeft in de Air echter niet voor je veiligheid te vrezen, want zo’n beetje de complete aanvullende veiligheidsuitrusting wordt standaard meegeleverd. Dat geldt niet voor de mogelijkheid om semi-autonoom te rijden, want die is voorbehouden aan de door ons gereden, duurste uitvoering.

Saillant detail is, dat Lucid zijn hulpsystemen in eigen huis ontwikkeld. Net als de batterijen en de benodigde batterijen overigens: dit vanuit de gedachte, dat je nooit voorop zult lopen wanneer je afhankelijk bent van andere partijen. Misschien dat de Amerikanen toch hun licht eens bij de concurrentie kunnen opsteken, want de afstelling van de sommige rijhulpjes kan nog wel wat verfijning gebruiken. De vermoeidheidsherkenning zag het dragen van een zonnebril bijvoorbeeld aan voor onoplettendheid: pas toen we hem afzetten, verdween de melding – en de indringende pieptoon! - dat we op de weg moesten letten.

De Air Dream Edition Performance van binnen

Volgens Lucid kan de typenaam worden verklaard, omdat de fabrikant er alles aan heeft gedaan om de sedan van buiten zo compact- en van binnen zo ruim mogelijk te maken. Nu hadden we het eerder al over Amerikanen en superlatieven: hoe ‘compact’ kun je een EV van 5 meter lang en 2 meter breed immers noemen? Maar het moet gezegd: ondanks een hoogte van 1.41 meter en een optioneel glazen dak zitten ook Nederlanders met een bovengemiddelde lengte riant achterin. De bagageruimte is minstens zo overvloedig, met 627 liter in de traditionele kofferbak en maar liefst 283 liter opbergruimte voorin de auto.

Net als Lucid verscheen ook Tesla ooit vanuit het niets op de markt (INZET). De EV-fabrikant zorgde voor een ware aardverschuiving in de autowereld, die tot op de dag van vandaag voortduurt. Maar volgens Peter Rawlinson – geestelijk vader van de Model S – kon de lat nóg hoger. Hij trad uit dienst bij Tesla en deelt tegenwoordig bij Lucid de lakens uit. De club van Elon Musk wordt nagedragen dat hun cabines sober zijn, met een afwerking die te wensen overlaat. Dat kun je van het binnenste van de Lucid niet zeggen, met zijn hoogwaardige bekledingsmaterialen. Je zoekt in het 34-inch infotainmentscherm ook vergeefs naar een Kerstman of scheetkussen. Al doet de vorm van de klokkenwinkel ons wel héél erg aan die van de Porsche Taycan denken. Maar goed: er zijn mindere alternatieven om het kunstje van af te kijken.

De Air Dream Edition Performance en het milieu

Lucid heeft geen interesse in een eigen snellaadnetwerk: je kunt met de Air bij andere laadpaalleveranciers terecht. Zoek er dan wel eentje uit met een zo hoog mogelijk aantal kW’s, want met dank aan z’n 900V-oplaadsysteem geldt de sedan momenteel als de snelst ladende EV ter wereld. Lucid biedt de Air aan met verschillende aandrijflijnen en batterijgroottes. Het aantal accucellen varieert tussen de 90- en 118 kWh, het beschikbare vermogen loopt uiteen van 480- tot meer dan 1.200 (!) pk voor het nog te introduceren topmodel van de reeks. Alleen het ‘instappertje’ is achterwielaangedreven; alle overige varianten hebben minimaal twee elektromotoren aan boord en zijn daarmee voorzien van vierwielaandrijving.

Dat de EV geen caravan kan trekken, wil geenszins zeggen, dat je er niet mee op vakantie kunt. Het rijbereik bedraagt maar liefst 883 kilometer op één lading stroom. Voor het geadverteerde rijbereik maakt de motorisatie niet uit, maar de gekozen uitvoering en de wielmaat wel: alleen in een Dream Edition Range-versie op 19-inch lichtmetaal kom je bijna 900 kilometer ver. Om je te helpen zo ver mogelijk te komen op een lading stroom, beschikt de Lucid over verschillende rijstanden en regeneratiemogelijkheden. Op het dashboard van onze testuitvoering lazen we bij vertrek een rijbereik af van 703 kilometer. Na afloop van de opnames van de begeleidende video bleek, dat we gedurende de draaidag een gemiddeld stroomverbruik hadden gescoord van 21,3 kWh per 100 kilometer. Daar zie je zijn uit aluminium opgetrokken carrosserie én de laagste CW-waarde ter wereld – 0,197 – niet direct aan af, maar wellicht dat we tot een gunstiger resultaat komen wanneer we de Lucid later dit jaar voor een langere periode kunnen rijden.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.