Auto Review Ford Fiesta VIII
Hardcore feest-Fiesta
De Fiesta ST-3 is met recht een hete hatchback. Hij is pijlsnel, ziet er krijgshaftig uit en heeft een wegligging en prestatieniveau om van te smullen. Een hardcore feest-Fiesta dus.
- Pluspunten
- Rijeigenschappen
- Motor en versnellingsbak
- Prestaties
- Minpunten
- Hard geveerd
- Duur
- Ruime achterin
Conclusie
Het is duidelijk: met de Ford Fiesta ST-3 bekent Ford duidelijk kleur. Je weet waar het merk staat als het om een hete hatchback gaat. Het gaat voor compromisloze feestvreugde. Ben je op zoek naar een klein bommetje met heel goede rijeigenschappen, dan is dit je auto. Moet je er tevens 20.000 kilometer per jaar mee rijden, vraag je dan af of je de krappe achterbank en kleine achterbak vaak nodig hebt en of je tegen de snoeiharde vering kunt. Kun je met deze karakteristieken leven dan is de Fiesta ST-3 een ontzettend leuke auto.
Type auto en prijs
De Ford Fiesta ST-3 is een heel echte hete hatchback. Hij heeft een krijgshaftig uiterlijk dankzij een diffusor, dubbele uitlaat, 18-inch wielen en een dakspoiler. In Nederland is ie leverbaar in één versie en heeft altijd vijf portieren. In het buitenland is hij ook te koop als minder rijk uitgeruste ST-1 en ST-2. Standaard kost de Fiesta ST-3 €31.910. Maar de testauto heeft een performance pack dat bestaat uit launch control en een sperdifferentieel. En hij is gespoten in de kleur Performance Blue, wat 750 euro extra kost. Deze testauto kost derhalve 36.270 euro.
Hoe rijdt de Ford Fiesta ST-3
Zodra je de motor start klinkt er een sportieve, donkere brom uit de uitlaat. Tijdens het rijden wordt dat geluid nog enigszins versterkt weergegeven via de speakers in de auto. Normaal zijn we geen fan van dat soort kunstmatige geluidstoevoegingen, maar bij deze Fiesta werkt het wonderwel goed. De Fiesta ST-3 is qua beleving een echte, hitsige GTI. Hij wil graag snelheid maken en reageert heel alert op bewegingen van het gaspedaal. De Fiesta ST-3 wordt aangedreven door een driecilinder anderhalve liter motor die maar liefst 200 pk opwekt. Deze Ford sprint volgens de fabrikant in 6,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h.
Ford Fiesta ST-3 klinkt goed, is razendsnel, maar is ook keihard geveerd. De auto kent drie rijstanden maar zelfs in de zachtste setting (normal) voel je elke oneffenheid in de weg. In de standen sport en circuit wordt dat alleen nog maar erger. Feit is wel dat hij een fantastische wegligging heeft. Je kunt kogelhard met deze auto de hoek om, hij remt bijterig en heeft veel grip – mede dankzij het sperdifferentieel. Dit is echt hardcore sturen, heel leuk als je op het scherpst van de snede gaat sporten, bijvoorbeeld tijdens een trackday. Maar als je deze auto ook als dagelijks vervoermiddel inzet, kunnendie harde vering en dat geluid op den duur vermoeiend worden. Je hoort tevens het nodige bandengeruis en de vering is – vooral achter – stoterig.
De Ford Fiesta ST-3 van binnen
Achter het stuurwiel van de ST-3 vind je eenvoudig een goede zitpositie. Het zicht ol de meters in prima, de bedieningen zitten op logische plekken en het scherm van het infotainmentsysteem zit mooi hoog op het dashboard. De ergonomie is kortom dik in orde. Het zicht rondom wordt vooral schuin naar achteren beperkt door brede raamstijlen.
Ruimte in de Ford Fiesta ST-3
Voorin de Fiesta is genoeg ruimte voor lijf en leden van zowel de bestuurder als de passagier. Met dien verstande dat de ST-3 fraaie Recaro sportstoelen heeft. Het voordeel ervan is dat ze heel veel steun bieden zodat je ook in snel genomen bochten op je plek blijft zitten, maar als je een wat steviger postuur hebt zit je meer op de wangen van die stoelen dan er tussen. Niet echt prettig. De ruimte op de achterbank is de achilleshiel van elke huidige Fiesta, dus ook van de ST-3. Ook als je 1,80 meter bent zit je achterin al klem met je knieën tegen de rugleuning van de voorstoel en met je kruin tegen het plafond. Ook het kofferruim is niet groot. Met de achterbank op z’n plek is er 311 liter bagageruimte, met alles plat is dat een bescheiden 1.093 liter. Daarbij is de laadvloer dan allesbehalve vlak. En in het geval van de ST-3 ligt er ook nog een versterker van de – overigens fraai klinkende – stereoinstallatie in de weg.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
