Dubbeltest VW Polo 2.0 TSI GTI vs Ford Fiesta ST-3

Elite corps

De VW Polo GTI en Ford Fiesta ST behoren beide tot het elitecorps van de compacte hete hatchbacks. Welke van de twee is de beste?

Sportwagens zijn duur en onpraktisch. Maar er is één uitzondering. Dat zijn de hete hatchbacks of GTI's; sportieve versies van heel normale gezinsauto's. Gelukkig zijn er nog steeds automerken die begrijpen dat autorijden ook leuk mag zijn. Ford en Volkswagen zijn twee van dat soort merken. Zij bouwen al sinds jaar en dag pijlsnelle, sportieve versies van hun verstandige gezins-hatchbacks. Ford kwam niet zo lang geleden met de Ford Fiesta ST-3. En Volkswagen met de Polo 2.0 TSI GTI. Twee auto's die met recht onderdeel zijn van het elite corps der hete hatchbacks.

Type auto en prijs

De Ford ST-3 ziet er wat krijgshaftiger uit dan de Polo. Zo zijn 18-inch lichtmetalen wielen op de Ford standaard, waar je er op de Polo voor moet bijtalen. Verder heeft hij dubbele uitlaten, een diffusor en een kleine dakspoiler. De Fiesta ST die wij testen is bovendien gespoten in de kleur Performance Blue. Dat kleurtje kost 750 euro extra maar staat ‘m wel heel goed. Over geld gesproken; standaard kost de Fiesta ST-3 € 31.910. Deze testauto kost € 36.270 dankzij die speciale kleur, een performance pack (bestaand uit een sperdifferentieel en launch control) en nog wat andere extra’s zoals een heel uitgebreid infotainmentsysteem. Hij heet trouwens ST-3 omdat ie in andere landen ook wordt geleverd als minder rijk uitgeruste ST-2 en ST-1.

De Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI heeft wel wat weg van een kleine Golf GTI. Lekker gedrongen en lekker strak van lijn. Hij is wat ingetogener dan de Ford, maar toch zie je dat dit een speciale Polo is. Door die rode lijntjes, dankzij de ruitjesbekleding, door de badges en de 18-inch wielen, waar je dus extra voor moet betalen. Net als voor de kleur trouwens. Flash Red heet het en het kost 165 euro extra. Standaard kost de Polo GTI € 30.370. Deze geteste versie komt op € 35.130 omdat hij bijvoorbeeld ook een digitaal instrumentarium heeft. 

De Ford is in de basis dus iets duurder, maar uiteindelijk scheelt het niet zo veel. De Ford heeft een rijkere standaarduitrusting dan de Polo, die trouwens ook goed in zijn spullen zit. Rust je de Polo vergelijkbaar uit dan is ook zijn prijs vergelijkbaar met die van de Ford. Beide hatchbacks hebben trouwens veel actieve veiligheidssystemen. Dus het komt echt op het rijden en de rijbeleving aan.

Hoe rijden de VW Polo GTI en Ford Fiesta ST?

Ook qua output zijn deze twee GTI’s erg aan elkaar gewaagd. Ze hebben allebei 200 pk onder de motorkap en halen een topsnelheid van meer dan 230 km/h. De Ford zou tweetiende sneller in de sprint zijn van 0-100 km/h dan de Polo GTI; 6,5 seconden voor de Fiesta tegen 6,7 voor de Polo. Dat verschil is echter zo klein  dat je het in de praktijk niet merkt. Wat je wel merkt is hoe verschillend beide auto’s dat vermogen overbrengen op de weg.

De Ford Fietsa ST-3 is harder geveerd en gedempt dan de Polo GTI. En ook diens besturing is  directer. Dit is echt hardcore hot hatch-werk. Heel leuk als je op het scherpst van de snede gaat rijden. De Fiesta ST-3 heeft heel veel grip dankzij torque vectoring en een sperdiff. En dan dat driecilinder motortje –  200 pk uit een anderhalve liter driepitter! – sleurt er behoorlijk aan. Maar er is ook een keerzijde aan deze medaille; als je de Fiesta ST-3 als dagelijks vervoermiddel inzet, kun je er doodmoe van worden. Zo is het uitlaatgeluid best lekker maar op den duur vermoeiend, en is de vering – vooral achter – hard en stoterig, ook als je voor de rijstand 'normaal'kiest. In de standen Sport en Circuit wordt de auto echt ongenadig hard in de vering. Het verbruik van deze Fiesta is gezien zijn potentieel niet slecht. Wij haalden een gemiddelde van 1 op 11,3. Terwijl de motor af en toe flink op toeren werd gehouden.

De Polo is wat minder hardcore, maar nog steeds ook een serieuze hete hatchback. Hij biedt meer binnenruimte dan de Fiesta. En de tweeliter viercilinder loopt wat vloeiender dan de driepitter uit de Ford. En wat een trekkracht zit er in. In de Ford Fiesta ST-3 zit overigens een handgeschakelde zesbak en in deze Polo GTI een zestraps DSG automaat. Die DSG schakelt supersnel en vloeiend. Ook de Polo GTI is een erg snelle auto. Je merkt dat de Polo GTI duidelijk iets zachter is geveerd dan de Fiesta ST. Je voelt bij de Polo bij insturen net even wat onderstuur en pas als de auto zich ‘zet’ komt de echte grip en kun je er hard een hoek mee om. Ook deze Polo heeft trouwens een sperdifferentieel.

De VW Polo GTI en Ford Fiesta ST-3 van binnen

Beide auto’s zien er van binnen lekker uit. De Polo heeft de kenmerkende ruitjesbekleding die ook in de allereerste VW Golf GTI uit 1975 zat. De Fiesta ST-3 is kleiner dan de Polo GTI. Niet zozeer voorin – daar zit je best ruim, maar wel achterin. De ruimte op de achterbank is de achilleshiel van de huidige Fiesta, dus ook van deze ST-3. De achterbak meet 311 liter met de bank op z’n plek en 1.093 liter met alles plat. Bij de Polo is dat respectievelijk 352 en 1.125 liter. Dat de Polo meer ruimte biedt komt vooral doordat de wielbasis – dat is de afstand tussen de voor- en de achteras – groter is. Die is bij de Fiesta ST-3 249 cm en bij de Polo 256 cm. Dat scheelt dus 7 cm. Lijkt niks maar is echt veel. Het grappige is dat de totale lengte van de Fiesta juist groter is dan die van de Polo; dat scheelt 11 cm.

Conclusie

Het uitroepen van een winnaar is in dit geval erg lastig. Wil je een echte hardcore gooi- en smijtmachine dan is de Ford Fiesta ST-3 de winnaar. Zeker als je maar met z’n tweeën bent en wellicht wat minder behoefte hebt aan ruimte. De VW Polo GTI is meer een allrounder. En een verdraaid goeie! Met deze auto kun je gerust 25.000 kilometer per jaar rijden zonder dat het geluid en de harde vering je tegen gaan staan – zoals dat bij de Fiesta het geval kan zijn. Persoonlijke voorkeur zal dus sterk meespelen bij een keuze tussen deze twee auto's. Ga dus vooral met beide proefrijden als je in de markt bent voor één van deze twee auto's.

Naar de test van de VW Polo 2.0 TSI GTI

Naar de test van de Ford Fiesta ST-3