logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Fiesta VIII

Rijk aangekleed

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Vignale

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Veiligheidsuitrusting
  • Waar voor je geld
Minpunten
  • Binnenruimte

Ford brengt met de Vignale een extra luxe uitvoering van de Fiesta op de markt. Zijn wij nuchtere Nederlanders echter bereid om daar extra voor te betalen?

Conclusie

De rijeigenschappen van de Ford Fiesta waren al van topklasse, maar in het geval van de Vignale is ook de aankleding van de kleine gezinsauto naar een hoger plan getild. In vergelijking met een reguliere uitvoering is de meerprijs stevig, maar afgezet tegen alternatieven als de Audi A1 Sportback en Mini mag je de luxe B-segmenter gerust een koopje noemen. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat je voor minder geld een rijkere (veiligheids)uitrusting krijgt!

Type auto en prijs

De Ford Fiesta geldt als een van de beste kleine gezinswagens op de markt. Maar sinds de introductie van de huidige modelgeneratie is dat niet langer genoeg voor de Amerikanen. Tegenwoordig kun je bij hen ook terecht voor een Vignale-uitvoering. Daarbij moet je dan niet denken aan andere typeplaatjes en een nieuw stofje op de stoelen, maar een B-segmenter die is uitgerust met luxe zaken die je normaal van een veel grotere auto verwacht. Keyless entry bijvoorbeeld, een navigatiesysteem en lederen bekleding. Eigenaren van een Vignale-versie profiteren bovendien van een speciale behandeling: zij kunnen in de showroom bijvoorbeeld terecht in een Vignale-lounge en hoeven niet meer eigenhandig hun auto voor een beurt te brengen. Uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan zulke privileges: instappen kan vanaf € 24.345, terwijl een reguliere Fiesta al voor € 17.245 mee naar huis mag. De Ford krijgt er meteen een stel modieuze concurrenten bij; de Vignale vist namelijk in dezelfde vijver als een Audi A1 Sportback of Mini. Voor prijsbewuste klanten is de Fiesta de beste aanbieding, maar in dit deel van de markt blijkt de hoogte van de aanschafprijs vaak niet de belangrijkste beweegreden.

Hoe rijdt de Fiesta Vignale

Bij het ‘pimpen’ van de Fiesta hebben de Ford-ingenieurs het onderstel ongemoeid gelaten. Daar is niets mis mee, want de B-segmenter is misschien wel de best rijdende auto in zijn klasse. De afstemming van vering en demping vormt een mooie mix tussen sportief en comfortabel en de besturing geeft precies aan wat de voorwielen doen. Voor de beoogde klandizie van een Vignale is die besturing wellicht zelfs té communicatief, want op de snelweg moet je nog wel eens een stuurcorrectie uitvoeren. Val je voor de charmes van deze luxe Ford, dan zit je automatisch vast aan de sterkste driecilinder benzinemotor. Die krachtbron heeft in het verleden al menig prijs gewonnen en dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien het blok dezelfde inhoud heeft als een literpak melk (!). Onze testauto was voorzien van een handbak, waarmee je over 125 pk beschikt. Heb je liever een automaat, dan moet je het met 25 stuks minder stellen. Het maximale koppel bedraagt hoe dan ook 170 Nm en er kan een caravan van maximaal 1.000 kilogram aan de trekhaak. De driepitter reageert watervlug, al hebben we de zesbak wel geregeld nodig gehad. Op kruissnelheid draait de Fiesta in de hoogste versnelling maar weinig toeren, waardoor de motor vervelend gaat brommen. Bovendien lijkt alle fut er uit. Schakel een verzet terug en die problemen zijn verholpen. De kleine Ford heeft vanaf het instapmodel de beschikking over een grootlichtassistent, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Behalve adaptieve cruise control kun je de Vignale ook uitrusten met dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. Die hulpsystemen moeten echter van de optielijst komen. Het zicht rondom is niet onaardig voor een moderne auto, al is de dode hoek over je rechterschouder fors en zijn de buitenspiegels juist (te) klein uitgevallen.

De Fiesta Vignale van binnen

Van binnen is de Vignale hetzelfde uitgevoerd als de reguliere Fiesta, alleen is het interieur bekleed met leder en beschik je direct over het grootst mogelijke infotainmentscherm. Dit bevindt zich bovenaan de middenconsole, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen wanneer je de navigatieaanwijzingen probeert te volgen. De knoppen van de kachel en de stoel- en stuurverwarming bungelen nu echter onderaan de middenconsole, zodat je alsnog niet voor je kunt kijken wanneer je die functies bedient. Feitelijk geldt de Ford als een kleine gezinsauto, maar in de praktijk blijkt -ie vooral klein. De laadruimte meet minimaal 303- en maximaal 1.093 liter inhoud. Op de achterbank schiet de hoofd- en beenruimte voor volwassenen te kort. Vanwege de forse middentunnel is ook het aantal kinderen dat je achterin kwijt kunt, beperkt. Met dank aan een in hoogte verstelbare bagagebodem beschik je in de Fiesta over een vlakke laadvloer, wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Zo’n verstelbare bagagebodem is overigens voorbehouden aan de Vignale-versie.

De Fiesta Vignale en het milieu

Ford levert weliswaar een dieselversie van de Fiesta, maar het merendeel van de beschikbare motoren - 5 stuks - draait op benzine. Het vermogen ligt tussen de 70- en 200 pk. Kies je voor een Vignale, dan zit je automatisch vast aan de door ons gereden, 125 pk sterke driepitter. Volgens de folder zou de auto goed moeten zijn voor een brandstofverbruik van 1 op 20,4. Wij kwamen tot een heel wat aardsere score van 1 op 13,3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.