Auto Review Ford Fiesta VIII
Beetje hybride: prima oplossing!
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Hybrid ST-Line
- Pluspunten
- Zuinig
- Rijeigenschappen
- Standaarduitrusting
- Minpunten
- Ruimte achterin
De Fiesta van Ford is er nu ook als mild hybrid. Dat wil zeggen: de auto heeft een kleine elektrische hulpmotor die het verbruik gunstig beïnvloed. Maar hij heeft dus geen volwaardige elektromotor en/of stekkeraansluiting. Hij is ‘een beetje hybride’, en dat blijkt eigenlijk een prima oplossing!
Conclusie
De ene hybride is de andere niet. Steeds meer nieuwe automodellen krijgen het typeplaatje op de achterklep geplakt, terwijl er lang niet in alle gevallen sprake is van een elektromotor die op eigen kracht de auto kan voortbewegen. De Ford Fiesta EcoBoost Hybrid is daar een voorbeeld van. Maar ‘een beetje hybride’ is in dit geval een heel goede oplossing, zo blijkt. De mild hybrid aandrijflijn zorgt er in de Fiesta voor dat het gemiddelde brandstofverbruik 1 op 19,5 bedraagt, wat gewoon prachtig zuinig is voor het type auto. Tegelijkertijd wordt zeker niet ingeboet op prestaties. De Fiesta is een lekker kwieke auto met een fijn weggedrag. De achilleshiel van de Fiesta is de ruimte op de achterbank. Die is echt (te) beperkt voor een auto in deze klasse. Ben je met z’n tweeën of heb je kleine kinderen, dan is deze Fiesta een aanrader. Hij is zuinig, rijdt en stuurt hartstikke goed en is redelijk netjes geprijsd.
Type auto en prijs
Autofabrikanten hebben tegenwoordig geen keus meer: ergens in hun aanbod moet een hybride in het modellenaanbod zitten, anders kun je het schudden. Beseft ook Ford, dat daarom in het aanbod van de Fiesta-reeks een mild hybrid versie aanbiedt. Een volwaardige hybride heeft een benzinemotor en een elektromotor, waarbij de elektromotor in staat is korte stukken de auto in zijn eentje aan te drijven – de benzinemotor staat dan even ‘uit’ en dat is goed voor het milieu. Bij een mild hybrid kan de elektromotor de auto niet zelfstandig aandrijven. Daarvoor is de elektroaandrijving te licht – sterker nog: het is bij de Fiesta een uit z’n krachten gegroeide startmotor. Maar hij kan wél de benzinemotor zodanig helpen dat het brandstofverbruik omlaag gaat. Zo geeft de mild hybrid elektromotor extra kracht tijdens optrekken, wint elektriciteit terug uit remenergie die hij later weer kan gebruiken en hij houdt bijvoorbeeld de airconditioning aan de gang. De Fiesta EcoBoost Hybrid is er met één type aandrijflijn: een 1.0-liter driecilindermotor, goed voor 92 kW/125 pk. Hij is er in diverse uitvoeringen, als Active X, ST Line, ST Line X, Titanium en Vignale. De Vignale is de rijkst uitgevoerde versie, bij de ST ligt de nadruk op sportiviteit en bij de Titanium op comfort. Onze testauto is een ST Line met een handgeschakelde zesbak. De Fiesta kost met elektrisch hulpmotor minimaal € 21.895. Onze testauto komt op € 23.165 dankzij de ST Line uitvoering en daarbovenop nog een sportonderstel, 17-inch wielen en zwarte hemelbekleding. Gezien het gebodene een keurige prijs.
Hoe rijdt de Fiesta Ecoboost Hybrid
De Fiesta is een goed sturende auto. Het is er zo eentje waarmee je voor je plezier een stukje omrijdt, om dat ene slingerweggetje nog even mee te pakken. Dat geldt ook voor deze mild hybride uitvoering. Hij heeft – zeker met het sportonderstel dat op de testauto zit – een zeer goed weggedrag. De afstemming van dempers en veren is aan de stevige kant maar de auto voelt nooit hinderlijk hard aan. De Fiesta wordt aangedreven door een 125 pk en 210 Nm sterke, 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor een trekgewicht van 1.000 kilogram. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wil je zo zuinig mogelijk rijden, dan moet je de motor in het werkgebied van 1.500 tot en met 2.000 toeren per minuut houden. Via schakeladviezen in het instrumentarium laat de auto weten wanneer je moet schakelen om dat te bewerkstelligen. Alleen is juist tussen de 1.500 en 2.000 toeren een hinderlijke motordreun hoorbaar, zowel in de vijfde als in de zesde versnelling. Je krijgt er wel een keurig benzineverbruik voor terug (zie het testonderdeel 'De Fiesta Ecoboost Hybrid en het milieu').
De Fiesta Ecoboost Hybrid van binnen
Achter het stuur zit je in de Fiesta prima. Stuur en stoel zijn goed verstelbaar zodat je altijd een fijne zitpositie vindt. Het zicht op de instrumenten is goed en de bedieningen zitten op logische plaatsen. Onze testauto is door de gekozen kleurstelling helaas wel erg donker van binnen. Het donkere hemeltje – een extra – maakt de boel nog somberder. Het zicht rondom vanaf de bestuurdersstoel is, zoals in zoveel moderne auto’s, niet erg goed. De raamstijlen zijn breed en het zicht door de achterruit is ook niet riant. Gelukkig kun je bij Ford voor een achteruitrijcamera terecht, al is dat nogal een puzzelwerk. Het accessoire maakt deel uit van diverse optiepakketten, die voor verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Hoe dan ook ben je voor de meeste rijhulpsystemen een meerprijs verschuldigd. Verwacht ook niet dat je de Ford als verhuiswagen kunt inzetten. De achterbak biedt 311 liter ruimte en dat is niet bepaald baanbrekend in dit deel van de markt. Je mist bovendien vlakke laadvloer. Op de achterbank prik je als volwassene met je knieën in de rugleuning van degene voor je. De hoofdruimte is nét aan. Verder zal je het op de achterbank moeten stellen zonder een stroomvoorziening of ventilatieroosters.
De Fiesta Ecoboost Hybrid en het milieu
De mild hybrid techniek op de Fiesta doet zijn werk naar behoren. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt in de praktijk 1 op 19,5, wat erg netjes is. Volgens Ford zou het nog een fractie zuiniger moeten kunnen: in de folder reppen de Amerikanen zelf over een score van 1 op 20. Behalve de door ons gereden motorvariant kun je ook nog altijd terecht voor twee reguliere benzineversies en een diesel. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 85- tot 125 pk.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
