Auto Review Audi A4 V (B9)
Vaste waarde voor Audi-rijders
De ‘bloedlijn’ van de A4 gaat ver terug, vanaf de jaren dat Audi’s middenklasser werd aangeduid als Audi 80. De A4 volgt de ontwikkeling van de middenklasse al vele jaren, met om de vier á vijf jaar een ingrijpende facelift of een geheel nieuw model. Dat laatste is het geval met deze versie die vanaf 2019 nieuw wordt geleverd.
- Pluspunten
- Waardevast
- Sterk imago
- Grote betrouwbaarheid
- Zeer goede rijeigenschappen
- Minpunten
- Stevig prijsniveau, ook als occasion
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze generatie van de A4 zijn bij de Wegenwacht nog geen vaker optredende euvels bekend. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan en voor vaak voorkomende problemen als lekke banden en lege accu’s blijft het nuttig lid te zijn van de Wegenwacht, maar op zichzelf is deze A4 heel betrouwbaar.
Over de Audi A4
De ‘bloedlijn’ van de A4 gaat ver terug, vanaf de jaren dat Audi’s middenklasser werd aangeduid als Audi 80. De A4 volgt de ontwikkeling van de middenklasse al vele jaren, met om de vier á vijf jaar een ingrijpende facelift of een geheel nieuw model. Dat laatste is het geval met deze versie die vanaf 2019 nieuw wordt geleverd.
Uitvoeringen en varianten:
De A4 kent traditioneel twee carrosserie-vormen: vierdeurs sedan en vijfdeurs stationcar, die wordt aangeduid als ‘Avant’. Even los van bijzondere uitvoeringen, zijn beide koetswerkvarianten er met een keuze uit drie benzine- en drie dieselmotoren. Audi hanteert hiervoor verder betekenisloze getallen om de verschillende motoren aan te duiden. De A4 35 TFSI heeft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met 110 kW/150 pk. De A4 40 TFSI heeft hetzelfde motorblok, maar nu met 150 kW/204 pk. In de A4 45 TFSI levert dit blok zelfs 195 kW/265 pk. De types 40 en 45 zijn zogenaamde mild hybrids, waarin een elektromotor de benzinemotor wel assisteert, maar de auto niet zelfstandig aandrijft.
De diesels kennen dezelfde aanduidingen. De A4 35 TDI is een 2,0 liter viercilinder diesel met 110 kW/150 pk. De A4 40 TDI heeft weer 150 kW/204 pk en de 45 TDI levert 170 kW/231 pk. Deze laatste, sterkste diesel is overigens begin 2020 al uit het Nederlandse leveringsprogramma geschrapt. Alle normale versies van de A4 beschikken standaard over de veel geprezen zeventraps ’S-Tronic’-automatische transmissie. Quattro vierwielaandrijving zien we uiteraard ook terug bij de A4. De 35-types hebben in alle gevallen alleen voorwielaandrijving. De 40-versies kennen we met zowel voor- als vierwielaandrijving. De 45-types hebben altijd vierwielaandrijving. De A4 kent ook wat afgeleide versies. Zo kennen we de S4 met een 3,0 liter V6 dieselmotor die 251 kW/341 pk levert en is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. Dat is niet eens de krachtigste, want we kennen ook een RS4, alleen als Avant. Die heeft een 3,0 liter V6 benzinemotor met liefst 331 kW/450 pk. Er is ook de Avant als ‘Allroad’. Die is er als 45 TFSI en 45 TDI en verschilt van de normale A4 Avant door een wat hoger op de wielen staande carrosserie en onder meer zwarte randen rond de wieluitsparingen. De enige ‘standaard’ uitvoering van de A4 is de Pro Line. Daarnaast zijn er steeds tijdelijke, extra aantrekkelijke uitvoeringen, zoals de Sport, Business edition, Advanced edition, S edition en S edition competition.
De Audi A4 als occasion
De A4 is ‘nieuw’ bij uitstek een zakelijk verkochte auto, in heel veel gevallen op basis van een leasecontract. Er staat een flink aanbod gebruikte A4’s in het land. Opvallend is de nogal onevenwichtige verdeling binnen dat aanbod. Liefst 80% van het hele aanbod betreft de Avant-stationcaruitvoering. De diesels zijn uitermate schaars, slechts zo’n 5% van het totale aanbod.
Een belangrijk deel van alle gebruikte A4’s staat te koop bij de officiële Audi-dealers. Op veel exemplaren is het occasionlabel ‘Audi Selectie :plus’ van toepassing, met een aantal aantrekkelijke voorwaarden en een uitgebreide garantie. Uiteraard kunnen A4’s op termijn ook opduiken bij dealers van andere merken en natuurlijk bij de outlets van leasemaatschappijen, waar auto’s worden aangeboden die aan het einde van een leasecontract ter beschikking komen. De A4 is nieuw bepaald geen scherp geprijsde auto, de kwaliteiten maken dat prijsniveau heel verantwoord. De populariteit van de occasions werkt door in de restwaardes en occasionprijzen. Wie vooral naar de prijs kijkt, is geen Audi-klant.
De A4 is als occasion erg gewild, wat ook veroorzaakt dat er exemplaren als occasion worden geïmporteerd uit ons omringende landen. Op zich is dat geen bezwaar, mits het aanbod volledig transparant is: waar komt de auto vandaan, klopt de kilometerstand en is de onderhoudshistorie volledig in orde? Bij twijfel: niet inhalen, er staan A4’s genoeg in het land te koop. In de regel is het ook niet nodig ver van huis te gaan voor een mooie A4, begin de zoektocht vooral in de directe omgeving.
De proefrit
Begin bij de buitenkant… veel Audi’s worden vooral gekocht om de fraaie uitstraling van het hele merk. Deze generatie A4 zijn wel heel moderne auto’s, maar het uiterlijk is onmiskenbaar Audi zoals je verwacht. Binnen die fraaie koets biedt de A4 een interieur dat ruim genoeg is voor vier volwassenen. Voorin staat een tweetal erg fijne en veelzijdig verstelbare stoelen. Het dashboard is keurig afgewerkt, met vooral een zakelijke uitstraling. De bediening is logisch en duidelijk, met uitzondering van de adaptieve cruise control. Die zit links achter het stuur, buiten het zicht, werkt een beetje onhandig, met name ook omdat de kruissnelheid niet per km/uur is in te stellen. De Sedan biedt ook een aanzienlijke bagageruimte met minimaal 480 liter inhoud. De Avant is niet zóveel ruimer met 495 liter. Handig: de achterbankleuning is in twee ongelijke delen omklapbaar vanuit de bagageruimte, dus als je achter de auto staat. De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar zeker niet te hard. De hele rijbeleving is heel goed, je voelt op elke kilometer dat je met een serieuze klasse-auto op weg bent. De benzinemotoren zijn ook mooi stil, de S-Tronic automaat werkt heel verfijnd en schakelt vaak eerder dan je zelf zou doen. Dat drukt ook het verbruik. Bij normaal gebruik in Nederlands verkeer is de 35-benzinemotor voor veel automobilisten krachtig genoeg.
Conclusie
Deze generatie van de Audi A4 gaat gewoon door tot waar de vorige is gekomen. Die is één van de modellen in de kern van het merk Audi, met alles waarvoor het merk staat in uitstraling, kwaliteit en rijeigenschappen. Het is logisch dat dit doorwerkt in vrij stevige occasionprijzen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi A4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
