Auto Review Audi A5 II (F5)
Gas terug
Audi - A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI
Conclusie
De Audi A5 Sportback weet vanwege zijn fraaie lijnenspel al de nodige kopers te lokken. Diverse onderhuidse aanpassingen hebben de vierdeurs coupé weliswaar begeerlijker gemaakt, maar dat is wel afhankelijk van de gekozen uitvoering. De door ons gereden g-tron zorgt voor praktisch ongemak en blijft verstoken van noviteiten die deze tweede generatie normaal gesproken juist helemaal van nu maken.Type auto en prijs
Twee jaar na het debuut van de reguliere Audi A5 Coupé introduceerden de Duitsers in 2009 een vierdeurs variant. Was de standaard coupé al nieuwswaardig – dat was immers niet zomaar een driedeurs A4, maar een volledig op zichzelf staand model – de vierdeurs coupé sloeg in als een bom. Geen leaserijder die nog in een reguliere A4 gezien wilde worden; ze begeerden allemaal zo’n fraai gelijnde A5. Niet zo verwonderlijk dus dat de Audi-designers voor deze tweede modelgeneratie dicht bij het origineel zijn gebleven: de Sportback kreeg een geprononceerder front en het lijnenspel op de motorkap wekt zelfs de schijn van een heuse ‘luchthapper’. Daarnaast biedt de nieuwe A5 (iets) meer binnenruimte en een digitaal dashboard (afhankelijk van de gekozen uitvoering, maar daarover later meer). Prijzen beginnen bij € 43.505, waarmee de Audi fractioneel duurder is dan een alternatief als de BMW 4 Serie Gran Coupé. Ze hebben zich niet alleen in München laten inspireren door het succes van de vierdeurs coupé; inmiddels heeft de A5 Sportback het ook te stellen met de Peugeot 508. En in eigen huis heeft de Audi even goed concurrentie in de vorm van de Volkswagen Arteon. Markant genoeg is de Volkswagen nauwelijks goedkoper. De Peugeot wel; duizenden euro’s zelfs.Hoe rijdt de Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI
Het sierlijke koetswerk van de A5 Sportback herbergt een aantal verrassingen. Zo oogt hij snel, maar of de vierdeurs coupé dat ook daadwerkelijk ís, hangt af van de gekozen motorisering. In ons geval is dat een 2.0-liter viercilinder, die zowel op benzine als op aardgas loopt. Het vermogen bedraagt 170 pk, het maximale koppel 270 Nm. Geen lullige specificaties, maar ‘snel’ willen we de Audi niet noemen. Op basis van zijn flitsende uiterlijk zou je misschien ook niet verwachten dat deze A5 raad weet met een fatsoenlijke caravan. Het trekgewicht van de gereden uitvoering bedraagt echter 1.500 kilogram en dat aantal kan zelfs oplopen tot 1.900 stuks wanneer je kiest voor een vierwielaangedreven, ‘dikke’ diesel. Wij reden zoals gezegd met een zogenaamde ‘g-tron’-versie, waarvan de benzinemotor zich goed laat horen. Daar komen op de snelweg dan nog nadrukkelijke afrolgeluiden van de banden bij, wat afbreuk doet aan het rijcomfort. Dat is toch al in het geding, aangezien de Audi het wegdek ‘kopieert’, waardoor de koets continu in beweging is. De vierdeurs coupé stelt daar een stel voortreffelijke – maar optionele – sportstoelen tegenover, plus een zijdezacht schakelende, zevenstraps automaat met dubbele koppeling. De overgang van (rijden op) aardgas naar benzine verloopt even goed naadloos. Het zicht rondom is matig. Het glasoppervlak is klein, de raamstijlen juist fors. In het kader van ‘alle beetjes helpen’ heeft de A5 gelukkig nog een derde zijruitje. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Audi moet grotendeels van de optielijst komen: alleen een noodstopsysteem bij stadssnelheden zit bij de prijs inbegrepen. Hulpsystemen als adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer zijn verdeeld over verschillende pakketten met een gemiddelde meerprijs van € 1.500.De Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI van binnen
De interieurafwerking van moderne Audi’s is legendarisch. Dat het binnenste van de A5 Sportback alsnog teleurstelt, heeft niet zozeer met de materiaalkeuze maar vooral met de gekozen uitvoering te maken. De g-tron beschikt namelijk over twee brandstofmeters, waardoor er (nog) geen digitaal instrumentarium voor die versie beschikbaar is. Juist de mogelijkheid om bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn te toveren, geeft het dashboard iets futuristisch. Door het ontbreken daarvan oogt dat nu wat gedateerd, temeer daar onze testauto geen diensten als Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt. Verder was de auto voorzien van een naar hedendaagse maatstaven klein scherm van het infotainmentsysteem. De typering 'klein' geldt eigenlijk voor het complete interieur, want vierdeurs coupés blinken nu eenmaal niet uit in binnenruimte. Laten we de Audi-cabine daarom ‘knus’ noemen, met voor langere bestuurders een minimale hoofdruimte en een uit de kluiten gewassen middenconsole, waar je steevast met je rechterbeen tegenaan zit. Op de achterbank zit je tenminste nog vrij; vanwege de diepe zit is het wel een hele klus om daar weer vandaan te komen. Een uit de kluiten gewassen middentunnel verhindert dat je hier met meer dan twee personen plaatsneemt. De kofferbak van de Sportback mist een dubbele bagagebodem en wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt, ontstaat er geen vlakke laadvloer. Wel kun je achterin een verdienstelijke hoeveelheid bagage kwijt: minimaal 480- en maximaal 1.300 liter.De Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI en het milieu
In totaal kun je bij Audi kiezen uit vier benzine- en vier dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 286 pk. Onder die verschillende motoriseringen bevinden zich een zogenaamde ‘milde hybride’ en de door ons gereden variant op aardgas. Het batterijpakket van de A5 Sportback MHEV kan niet met een stekker worden bijgeladen, maar dient als opslag voor de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Bovendien ondersteunt een elektromotor zijn brandstofbroer tijdens het accelereren. De g-tron rijdt deels op benzine en deels op aardgas. Het is de Duitsers ernst met deze mengvorm: de inhoud van de reguliere brandstoftank slonk van 54- naar 25 (!) liter. De actieradius op aardgas is aanmerkelijk groter, alleen kun je dat nog niet overal tanken. Op dit moment zijn er in ons land zo’n 150 locaties bekend. Dat klinkt op zich voldoende, maar je hebt een speciale app nodig om die tankstations te vinden. Die landelijke dekking geldt niet voor Frankrijk; daar hebben ze er bijvoorbeeld maar 88. Uiteindelijk hebben we in een week slechts éénmaal CNG getankt. Gaan we louter af op de getankte liters benzine, dan komen we uit op een praktijkverbruik van 1 op 19,8; gunstiger dan het fabriekscijfer van 1 op 16,6. Maar die score vertekent dus, want we hebben ook nog 19,69 kilogram aardgas van de pomp betrokken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
