Auto Review Audi A5 II (F5)
Audi op z’n best
De Audi A5 is als occasion in aantallen niet het meest verkochte model van het merk. Dit is wel een belangrijke auto voor het hele merkimago. Dit is niet zo maar een SUV of sedan, maar een auto die wordt gekocht door autoliefhebbers.
- Pluspunten
- Indrukwekkend uiterlijk
- Fijne rijeigenschappen
- Best betrouwbaar
- Minpunten
- Als occasion heel gewild, relatief duur
- Bescheiden ruimte achterin (Coupé/Cabrio)
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de A5 is het wel eens voorgekomen dat de sleutel van de auto in de bagageruimte ligt. De auto afsluiten gaat dan niet. De sleutel is wel binnen de auto, dus in principe moet de motor starten. Als dat lukt, kan ook het kofferdeksel weer elektronisch worden ontgrendeld. Mocht de normale 12 Volt accu leeg zijn, dan kan het kofferdeksel nog altijd worden ontgrendeld met de noodsleutel in het slotje naast de kentekenplaat. Als de batterij van de sleutel/afstandsbediening leeg zijn, of de verbinding van de afstandsbediening is gestoord, dan is het nog altijd mogelijk de auto te starten. Eventueel wil de Wegenwacht dit wel voor u doen, maar deze ‘truc’ kan iedereen zelf ook: automaat in P, rempedaal intrappen, leg de sleutel op de daarvoor bestemde plek op de middenconsole (zie eventueel het instructieboekje) en druk binnen tien seconden op de startknop. Het is wel slim om meteen naar de garage te rijden, om de echte oorzaak te laten wegnemen.
Waar praten we over?
De A5 maakt al vele jaren deel uit van het Audi-programma. Hier beperken we ons tot de generatie die vanaf 2016 is gevoerd. De Coupé verscheen medio 2016 als eerste op de markt. Zo’n driekwart jaar later verscheen de cabriolet en kort daarna de vijfdeurs coupé, die Sportback wordt genoemd. Begin 2020 is de hele serie weer vernieuwd.
Uitvoeringen en varianten
Zoals hiervoor al aangegeven, bestaat de A5 in drie verschijningsvormen, als Coupé, Cabrio en Sportback. Het aantal varianten is enorm, maar dat wordt voor een deel ook veroorzaakt door het feit dat Audi in 2018 een nieuw systeem met typeaanduidingen heeft ingevoerd –wat overigens niet uitblinkt in duidelijkheid. Aanvankelijk was er een basis-benzineversie, de 1,4 TFSi met 110 kW/150 pk, maar die is in 2018 komen te vervallen. Daarvoor in de plaats kwam de ’35 TFSi’ met hetzelfde vermogen, maar dan uit een 2,0 liter motor. De 2,0 TFSi met 140 kW/190 pk wordt nu ’40 TFSi’ genoemd. Dezelfde 2,0 liter TFSi motor is ook beschikbaar met 185 kW/252 pk. Die wordt opgevolgd door de ‘45 TFSi’, maar dan met 180 kW/245 pk. Naast de normale benzineversies zijn er ook twee ‘mild hybrid’-versies met 140 kW/190 pk (tot 2018) en 185 kW/252 pk (tot 2019).
Bij de diesels zien we ongeveer een soortgelijke beweging. De 2,0 TDI (140 kW/190 pk) wordt opgevolgd door de ’40 TDI’. De 3,0 TDI, een V6, is er om te beginnen met 160 kW/218 pk. Deze wordt in 2018 opgevolgd door de ‘45 TDI’, goed voor 170 kW/231 pk. Alleen in 2017 is er ook nog een 3,0 TDI met 200 kW/272 pk. Deze is al snel vervangen door een versie met 210 kW/286 pk en pas in 2019 is die versie ‘omgenummerd’ naar ‘50 TDI’.
Alle versies zijn er met zeventraps automaten met dubbele koppeling (’S-Tronic’). Alleen de 2,0 / 40 TFSi en de 140 kW-diesels (tot 2018) bestaan ook met handgeschakelde (zes-) versnellingsbak.
Vierwielaandrijving (‘quattro’) is standaard op de 3,0 liter V6 TDI’s en als optie beschikbaar op de 2,0 TFSi / 45 en de 2,0 / 40 TDI’s.
Naast een verder naamloze basisversie, zijn alle motorvarianten ook beschikbaar in de uitvoeringen ‘sport’ en ‘design’.
De Audi A5 als occasion
Het is niet heel verwonderlijk dat de vijfdeurs Sportback de meest verkochte is van de drie A5-varianten. Die neemt nu zo’n beetje driekwart van het aanbod occasions in. Enigszins onverwacht is daarna de Cabriolet het grote succesnummer, pakweg 20% van het hele aanbod en dus blijft er maar een paar procent aan Coupé’s over. De diesels zijn in ons land heel schaars en de hybrides moet je echt met een lampje gaan zoeken. Handgeschakelde A5’s zijn even schaars. Een aantal A5’s is weldegelijk nieuw als zakenauto ingezet en vertoont naar verhouding aanzienlijke kilometerstanden en dat zijn echt niet alleen dieselversies. Een perfecte, gebruikte A5 is natuurlijk het gemakkelijkst te vinden bij de officiële Audi-dealers. Die hanteren hiervoor het occasionlabel ‘Audi :plus occasions’. Wat dat inhoudt èn de actuele voorraad bij dealers in het land is gemakkelijk te vinden via www.audi.nl. Dat laatste is ook heel nuttig, omdat op de site ook heel nauwkeurig is te preciseren wat voor A5 je echt wilt en er is natuurlijk nogal wat variatie. De site vertelt je dus direct waar die ‘ideale A5’ staat en ja, het is bijna een wetmatigheid dat dit niet toevallig net op de hoek is.
De proefrit
Een A5 is een beschaafd-uitdagende auto. Uiterlijk is het een typische Audi en dat komt niet alleen door die vier ringen op de neus, met vloeiende lijnen en fraaie vormen, maar zonder dat hij ooit ‘overgedecoreerd’ overkomt. Het past helemaal bij het karakter van de auto als je genoeg vermogen hebt om lekker op te schieten en trekkracht te over voor vlotte inhaalacceleraties en dergelijke. Vooral de quattro-versies weten dat allemaal ook nog eens goed op de weg te krijgen en zo’n A5 rijdt echt heerlijk. Een tamme versie is meer een A4 Coupé, zogezegd. Een mooie A5 is ook een typische ‘gran turismo’, al heet dat in Audi-taal wellicht anders. Het zijn fijne reisauto’s, mede door de erg goede voorstoelen, de afstemming van het onderstel is stevig, maar niet tè hard en het geluidsniveau is mooi laag. Een wellicht wat onverwachte eigenschap is de grote bagageruimte. In de Coupé bedraagt die als 465 liter, in de Sportback zelfs 480.
Het instrumentarium is zakelijk, keurig afgewerkt, maar zonder opsmuk, zoals dat past in een Audi. Het instrumentarium is een beeldscherm dat op verschillende wijzen kan worden ingedeeld. Opmerkelijk: de navigatie kan worden weergegeven op Google Earth.
Eenmaal op weg maakt de S-Tronic automaat indruk met zijn prachtig vloeiende schakelmomenten. Een andere eigenschap die wellicht voor vele wat onverwacht is bij een auto met het sportieve karakter van de A5, is het brandstofverbruik. Met een 2,0 TFSi en de zeventraps automaat reden we gemiddeld over een langere periode moeiteloos 1 op 13, wel met veelvuldig gebruik van de cruise control. Minpuntjes? Jawel… de uitrusting is in de basisversie nogal karig voor een klasse-auto anno nu. Nieuw is méér uitrusting relatief duur, maar als occasionkoper is het zinvol goed te bekijken of alles wat je echt wilt ook wel aanwezig is op het gekozen exemplaar.
Conclusie
De A5 is niet de meest verkochte Audi, maar dit model draagt wel sterk bij aan het karakter van het merk. Als ruimte niet de belangrijkste eis is en een hoge instap is flauwekul, dan is een mooie, rijk uitgeruste A5 een heerlijke auto voor een veeleisende automobilist. Audi op z’n best.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
