Auto Review BMW 5-Serie VI (F07) 1e facelift
De praktische limousine
BMW - 535d GT
Conclusie
De BMW 5GT is een limousine met het uiterlijk van een hatchback. Door de schuine achterklep is er extra veel bagageruimte. Omdat de auto is gebaseerd op de vorige generatie 7-serie heeft hij zeer veel binnenruimte. Vooral ook achterin zit je als een vorst. De motoren zijn krachtig en soepel, de standaard achttrapsautomaat is een juweel. De rijeigenschappen zijn zeer goed. Op beperkt zicht naar achteren en schuin naar achteren na, hebben we geen kritiek op deze auto. Wel een vraag: voor wie is hij precies bedoeld? Wie een limousine wil kiest waarschijnlijk eerder voor de voornamer ogende BMW 7-serie. Wie veel ruimte wil kan ook een Range Rover Sport kiezen en komt dan nog beter aan zijn trekken. Welgestelde gezinnen-met-pubers wellicht? Of hotels met een shuttle service? Wie het weet mag het zeggen en wie de schoen past trekke hem aan!Type auto en prijs
Hoewel de naam anders doet vermoeden heeft de BMW 5GT niks te maken met de normale BMW 5-serie. De BMW 5GT is gebaseerd op het vlaggenschip van BMW, de (vorige) 7-serie. BMW gebruikt de bodemsectie van de 7 voor de 5GT en bouwt daarop een auto die er in eerste instantie uitziet als een uit zijn krachten gegroeide hatchback. Toch is de BMW 5GT vooral een limousine dankzij een zeer luxueuze uitrusting, een erg verfijnde afwerking en de hoeveelheid ruimte voor de inzittenden. Door aan de auto een hatchback-achterklep toe te voegen heeft BMW een limo met extra veel bagageruimte gecreëerd. En daarmee ook een niche in de markt. Een direct alternatief is er niet. Dankzij die extra grote bagageruimte zie je de 5GT geregeld opduiken als taxi. Ook bij chique evenementen doet hij het goed als shuttle-vervoer om VIP-gasten rond te rijden. GT staat trouwens voor Gran Turismo. Een term die in de jaren 60 werd gebruikt voor snelle, luxe tweezitters waarin je zeer comfortabel op hoge snelheden grote afstanden kon overbruggen. Dat gaat dus ook bijna allemaal op voor de 5GT, al is het natuurlijk geen tweezitter maar biedt hij plek aan vijf personen. Het laat zich raden dat de 5GT niet goedkoop is. Prijzen beginnen bij € 72.990 voor de 520d GT Luxury Edition en 520 D GT Sport Edition en lopen op tot liefst € 128.851 voor de vierwielaangedreven 550i xDrive GT Luxury Edition. Er is keuze uit twee benzinemotoren: een zescilinder (535i) en een achtcilinder (550i). Beide zijn te combineren met vierwielaandrijving. Op dieselgebied is er keuze uit een viercilinder (520d), een zescilinder (530d en 535d). De twee laatste zijn ook weer met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Wat uitrustingsniveau’s biedt BMW een basisversie, de M Sport Edition en de Luxury Edition. Alle versies en motorisaties vallen gewoon in de 25 procent bijtellingsklasse bij zakelijk gebruik. De krachtbronnen mogen technisch zeer verfijnd zijn en veel kracht opwekken, echt heel schoon zijn ze niet. Alleen de 520d GT Luxury Edition scoort het energielabel C, alle andere versies hebben een D of E-label.Hoe rijdt de BMW 535d GT
De BMW 5GT rijdt zeer comfortabel. Het is doodstil aan boord en zoals je van een BMW mag verwachten is de besturing zeer precies. Je voelt goed wat er zich onder de wielen afspeelt. Omdat de auto achterwielaandrijving heeft voel je geen aandrijfreacties in het stuur, wat prettig rustig is. De testauto is trouwens een vierwielaandrijver en ook bij die versie is de besturing opvallend rustig en precies. De luchtvering doet zijn werk subliem. Het is precies zo afgestemd als je het zou willen. Niet zacht en week en toch zoevend als een vliegend tapijt. Ga je serieus gas geven dan blijkt het onderstel daar ook mee om te kunnen gaan. Hij blijft in bijvoorbeeld in een snel genomen klaverbladbocht prachtig neutraal het ingegeven spoor volgen. Fijn ook dat de stoelen in zo’n situatie voldoende zijdelingse steun bieden. Maar goed, het is in eerste instantie natuurlijk een limousine en voor die taak staan de rijeigenschappen zonder meer buiten kijf. De automatische achttrapsversnellingsbak is een juweeltje. Hij schakelt onmerkbaar en houdt de motor vrijwel constant in het toerengebied waarbinnen de meeste trekkracht voorhanden is. Het zorgt er mede voor dat de 5GT zich zeer vlot door het verkeer laat loodsen, ondanks zijn hoge eigen gewicht van 2145 kilogram. Je kunt de bak alles zelf laten doen, maar je kunt hem ook handmatig bedienen met flippers aan de stuurkolom. Werkt prima, maar in de praktijk gebruik je het nauwelijks. Die bak weet prima zelf wat hij het beste moet doen. Het startstopsysteem – dat er voor zorgt dat de motor automatisch uitgaat als je stilstaat en weer aanslaat als je de rem loslaat (beter voor het milieu) – reageert lekker snel zodat je geen vervelend ‘startmomentje’ hebt. We hebben maar één klacht en dat is het zicht schuin en recht naar achteren. De achterruit is erg klein en ligt erg schuin in de sponning en de raamstijlen zijn erg dik. Dat doet uiteraard geen goed aan een vrij uitzicht.De BMW 535d GT van binnen
Van binnen wordt je overspoeld door luxe en een zeer hoge mate van verfijning en afwerking. Alle gebruikte materialen zijn chic. Hout, leder, het ademt allemaal de luxe uit van een vijfsterrenhotel. Zowel voorin als achterin is een overdaad aan ruimte voor hoofd en benen. Vooral achterin valt die enorme beenruimte goed op. Bovendien kun je dan ook nog eens de rugleuningen achterin verstellen waardoor je zit als een vorst. Achter het stuurwiel krijg je dat echte BMW-gevoel. De meters zijn goed afleesbaar, je bedient heel veel functies met een aanraakscherm op het midden van het dashboard en een druk-draaiknop op de middenconsole. Dat werkt prima en logisch. De auto zit vol elektronische systemen en snufjes al merk je hier en daar dat de 5GT al wat langer op de markt is. De allerlaatste technosnufjes zoals je die op de huidige 7-serie vindt (de 5GT is gebaseerd op de vorige generatie 7-serie) ontbreken, maar zaken als adaptieve cruise control en rijstrookhulp zijn vanzelfsprekend wel aan boord. Bestel je het BMW Innovationpakket (€ 2990) dan waardeer je de auto op met dode-hoek-waarschuwing, headup-dispaly (projecteert rijgegevens in de voorruit zodat je je blik op de weg kunt houden) ,surround view camera’s en verkeersbordherkenning. Voorst is grootlichtassistent (dimt automatsich grootlicht bij naderen van een tegenligger) verkrijgbaar, evenals hill hold (voorkomt wegrollen op een helling; neemt dus de ‘hellingproef’van je over). Aan bergruimte heb je zowel voor- als achterin geen gebrek. In het midden van het dashboard vind je een flinke schuiflade. Heel handig, dat zouden meer auto’s moeten hebben. Eindelijk een plek waar je sleutels, je telefoon en een pakje kauwgom kunt neerleggen zonder dat het rondslingert of net niet in een bakje of vakje past. Het lijkt iets kleins maar neemt wel ergernis weg! De achterbak is fors. Bovendien kun je de achterban in twee ongelijke delen neerklappen waardoor je plotseling de ruimte hebt waarop de gemiddelde stationwagon jaloers zou zijn. In de bodem vind je onder een grote klep nog een bak waarin je spullen kunt opbergen waarvan je wilt dat ze niet gaan rondslingeren. De achterklep bedien je automatisch. Je kun de openzwaaihoogte instellen zodat hij niet per abuis het dak van een lage (parkeer)garage raakt.De BMW 535d GT en het milieu
De motoren van de BMW 5GT zijn geen van alle bijzonder schoon. Op de 520D Luxury Edition na – scoort een C-label – halen alle motoren een D- tot een G-energielabel. De start-stopsystemen, lage rolweerstandbanden, dubbele turbo en ECOpro systeem (helpt bestuurder zuinig te rijden en energieverbruikers efficiënt te gebruiken) ten spijt. De drieliter dieselkrachtbron is erg sterk maar lust wel een slok diesel. De testauto is een 535D GT xDrive. Volgens BMW verbruikt die gemiddeld elke 15,3 kilometer 1 liter diesel. Wij kwamen tijdens de test tot 1 op 11,4.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
