logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Fiesta VIII

Lichtelijk overtrokken

Ford - Fiesta Active 1.0 EcoBoost (100 pk)

Ford positioneert de Fiesta Active lijnrecht tegenover zijn eigen EcoSport. Er bestaat veel vraag naar dit soort modellen, maar zijn de Amerikanen nu niet een beetje aan het overdrijven..?

Conclusie

Waar de meeste fabrikanten een apart model ontwikkelen voor in het kleine crossoversegment, komt Ford met een variant op de reeds bekende Fiesta. Een opmerkelijk besluit, daar de Amerikanen ook al zo’n ‘speciaal’ model verkopen in de vorm van de EcoSport. De Fiesta Active is duurder, maar biedt een rijkere standaarduitrusting. Bovendien kun je er meer rijhulpsystemen op bestellen. De EcoSport stelt daar extra interieurruimte tegenover. Die beperkte binnenruimte is meteen de grootste achilleshiel van de Active, die daardoor niet alleen concurrentie uit eigen huis moet vrezen...

Type auto en prijs

Tot voor kort was de Ford EcoSport de kleinste crossover van het merk, maar met de komst van de Fiesta Active wordt dat model voortaan als SUV gepositioneerd. Het zorgt voor de nodige verwarring, daar beide termen in de volksmond vaak door elkaar worden gebruikt. Gelukkig kun je ze in de showroom goed uit elkaar houden: de EcoSport oogt als een terreinwagen, de Fiesta Active als een… Fiesta. Weliswaar staat de B-segmenter 2 centimeter hoger op de poten en beschikt hij over uitgebouwde wielkasten en kunststof bumperdelen, maar daaronder gaat nog altijd een compacte gezinsauto schuil. De Active staat ook gewoon in de prijslijst van de reguliere Fiesta. Je betaalt € 23.075 voor de ruige hatchback. In vergelijking met een ‘gewone’ versie is dat een stevige meerprijs: een standaard vijfdeurs mag al voor iets minder dan 19 mille mee naar huis. De Active is daarmee zelfs duurder dan de eerder aangehaalde EcoSport! Daar staat tegenover dat de modelvariant over een rijke standaarduitrusting beschikt, met onder meer sportstoelen en een luxe stereo-installatie. Kom daar maar eens om bij een alternatief als de Peugeot 2008, die in een gelijkwaardige uitdossing meer dan 25 mille moet kosten.

Hoe rijdt de Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost (100 pk)

De Active beschikt over 17-inch lichtmetalen wielen; een maat groter dan de standaard 16-inch exemplaren van de reguliere Fiesta. Je kunt je afvragen waarom, want de Nederlandse importeur afficheert de Ford nadrukkelijk als een auto om mee van de gebaande paden af te wijken (en doorgaans zit je dan niet verlegen om glimmende grote wielen). In werkelijkheid zullen die vermeende terreinprestaties de klant vermoedelijk worst zijn: zij vallen voor het stoere uiterlijk. En vlak ook de hoge zit niet uit, hoewel die 2 centimeter extra natuurlijk geen wereld van verschil maken. Dat laat onverlet dat het basismateriaal uitstekend is: de reguliere Fiesta is een uitermate stille - en daarmee comfortabele - reisauto met een communicatieve besturing. De Ford-ingenieurs hebben alleen de voorste schokdempers aangepakt, voor het geval je met de Active inderdaad de verharde paden zou willen verlaten. Volgens de fabrikant zou je ook dan nauwelijks schokken of stoten moeten ervaren. De 100 pk sterke driecilinder die ook deze modelvariant aandrijft, heeft internationaal al meerdere onderscheidingen gewonnen. De krachtbron is lekker vlot en eenmaal op snelheid hoor je hem nauwelijks nog, wat niet van iedere motor met drie cilinders kan worden gezegd. Toch zijn ze bij Ford het meest trots op de veiligheidsuitrusting van de Fiesta, die in totaal uit maar liefst 15 verschillende rijhulpsystemen bestaat. Het merendeel daarvan moet overigens van de optielijst komen. Geavanceerde rijhulpsystemen als adaptieve cruise control, dode hoek signalering, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer ten spijt, laat het zicht rondom te wensen over. De Ford heeft een forse dode hoek wanneer je over je rechterschouder kijkt. De buitenspiegels vallen bovendien klein uit; een ongelukkige combinatie.

De Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost (100 pk) van binnen

Ons grootste kritiekpunt op de huidige generatie van de Fiesta is ook van toepassing op deze nieuwe modelvariant: de binnenruimte is beperkt. De Ford biedt op de achterbank bitter weinig hoofd- en beenruimte. De middentunnel is fors, zodat de derde zitplaats er alleen voor de sier zit. De kofferbak heeft een hoge tildrempel en een smalle laadopening. Een vlakke laadvloer ontbreekt, een dubbele bagagebodem moet van de optielijst komen. Maar dan nog blijft de inhoud van de kofferbak met minimaal 292- en maximaal 1.093 liter achter bij die van menig alternatief. Als doekje voor het bloeden, biedt Ford op de Fiesta de nodige handigheidjes aan. Denk bijvoorbeeld aan deurbeschermers, een automatisch parkeersysteem dat ook kan remmen en een vulopening die het onmogelijk maakt om de verkeerde brandstof te tanken. Speciaal voor de Active ontwikkelden de Ford-ingenieurs een interieur dat bestand moet zijn tegen modderige laarzen, zanderige badlakens en natte zwembroeken (het lederen stuurwiel zou zelfs tegen zonnebrand kunnen, aldus het ronkende persbericht). Als je dan maar voorzichtig doet met het aanraakscherm, dat bovenop het dashboard is gepositioneerd en een einde maakt aan de ‘knoppenbrij’ waardoor de vorige Fiesta nog werd gekenmerkt. Voorin is de Ford overigens wél ruim.

De Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost (100 pk) en het milieu

Hoewel de Active in het buitenland met een drietal motoren beschikbaar is, blijft de keuze in Nederland beperkt tot de door ons gereden versie. Daarvoor geeft de importeur overigens geen apart verbruikscijfer op. De fabrieksscore is gelijk aan die van de standaard vijfdeurs Fiesta: 1 op 23,2. Het praktijkverbruik kwam daar met 1 op 19,6 behoorlijk dicht bij in de buurt: keurig!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.