Auto Review Nissan Micra V (K14)
Volle bak
Nissan Micra IG-T 100 N-Sport
- Pluspunten
- Sportieve rijeigenschappen
- Moderne (veiligheids)uitrusting
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Stevige vanafprijs
De Nissan Micra was al een vlotte verschijning, maar de komst van een nieuwe, snellere motor maakt de kleine gezinsauto daadwerkelijk vlot. Helaas zit de kofferbak ook gauw vol.
Conclusie
Zijn nieuwe benzinemotor heeft de Nissan Micra krachtiger gemaakt. In combinatie met het lage wagengewicht maakt dat de Japanner een leuke auto om mee te rijden. Bovendien beschikt de Nissan over een ruime veiligheidsuitrusting. Wie de Micra als gezinsauto wil inzetten, stuit echter op een beperkte binnenruimte. Bovendien ligt de vanafprijs voor dit type auto hoog; pas wanneer je voor een rijker aangeklede uitvoering kiest, is de Micra voordeliger dan de concurrentie.
Type auto en prijs
De huidige Nissan Micra is nog niet zo lang op de markt; sinds 2017 om precies te zijn. Toch hebben de Japanners de komst van een nieuwe driecilinder benzinemotor aangegrepen om de B-segmenter in zijn geheel beet te pakken. Zo is er meer geluidsisolatie toegepast, kun je de Micra voortaan bestellen met elektrische ramen achter en zijn de duurdere uitvoeringen voorzien van een nieuw infotainmentsysteem. Voorheen kon je kiezen uit twee benzineversies, nu is dat er nog maar eentje. Prijzen beginnen bij € 18.990 en dat is 3 mille meer dan je tot voor kort voor de Nissan kwijt was. Een fors prijsverschil in vergelijking met zijn voorganger, maar ook voor dit deel van de markt: de voordeligste Hyundai i20 kost bijvoorbeeld € 16.995. Als tegenprestatie krijg je bij Nissan wel een sterkere motor en een rijkere standaarduitrusting, met onder meer airconditioning en een stereo. De uitvoering die in deze test figureert, bestond voorheen nog niet: het is de N-Sport, te herkennen aan zijn alcantara interieur, 17-inch wielen en donker getinte ramen. Die versie kost minimaal € 21.840 en dat prijskaartje valt ten opzichte van de concurrentie dan weer scherp te noemen.
Hoe rijdt de Micra
De besturing van de Micra is misschien wat te licht, maar dat geldt voor de Nissan in zijn geheel: met een wagengewicht van 953 kilogram weegt de B-segmenter bijna 100 kilogram minder dan de eerder aangehaalde Hyundai. En dat voel je: de Micra is een lichtvoetig karretje, waarmee je heerlijk kunt gooien en smijten. Het rauwe motorgeluid van de nieuwe, 100 pk sterke benzinemotor draagt bij aan de feestvreugde. De driepitter is goed voor 160 Nm en een trekgewicht van 1.200 kilogram. Je moet de krachtbron wel aan de gang houden, want onder de 2.000 toeren geeft het blok niet thuis. Zolang je aan het sporten bent, geeft het niet dat de handgeschakelde vijfbak wat weerbarstig schakelt. Doe je het echter kalmpjes aan, dan vormt die hakerige transmissie een ergernis. De stoelen – en dan met name de rugleuning – zijn hard en wie langer is dan 1.90 meter, zit geheid met zijn rechterbeen tegen de middenconsole. Ondanks de extra geluidsisolatie dringen wind- en bandengeruis nog altijd nadrukkelijk het inzittendengedeelte binnen. Voor een kleine gezinsauto beschikt de Nissan over een nette aanvullende veiligheidsuitrusting. Standaard zijn die hulpsystemen echter niet; zelfs vanaf het tweede uitrustingsniveau moet je nog bij betalen voor een aanvullende veiligheidsuitrusting. Gelukkig is de meerprijs bescheiden: voor € 500 extra beschik je over een pakket met actieve rijstrookassistentie, een noodstopsysteem en verkeersbordherkenning. De Japanners houden echter een aantal hulpsystemen achter de hand voor hun kostbaarste uitvoering. Kies je voor die Tekna-versie, dan kun je de kleine gezinswagen voor nog eens € 500 voorzien van dode hoek signalering, een waarschuwing bij kruisend verkeer en een stel vernuftige camera’s, waarmee je rond de auto kunt kijken. Geen overbodige luxe, want het zicht rondom is in de Micra niet best.
De Micra van binnen
Wanneer je de portieren dichtgooit, klinkt de Micra wat blikkerig. Het interieur is opgetrokken uit harde kunststoffen, maar in de door ons gereden N-Sport versie worden die materialen verhuld door een strook alcantara, die over het dashboard loopt. Het vernieuwde infotainmentsysteem haalt het geheel verder op: het scherm oogt modern, is aangenaam groot en ondersteunt diensten als Apple CarPlay en Android Auto. Op de achterbank komen de inzittenden er bekaaid vanaf: de Nissan is korter, smaller en lager dan de meeste van zijn concurrenten en dat vertaalt zich in een beperkte binnenruimte. Vanwege de aflopende daklijn stoot je ook gemakkelijk je hoofd. Langere inzittenden kunnen sowieso niet rechtop zitten; achterin moeten zij de voorstoel tussen hun benen nemen. Bekerhouders en stroompunten ontbreken, maar dat geldt ook voor een middentunnel: op de achterbank kun je dus wel drie kinderen kwijt. Met minimaal 300- en maximaal 1.004 liter is de bagageruimte echter bescheiden. De Micra heeft daarnaast een fikse tildrempel. Een verstelbare laadvloer had dat probleem verholpen, maar een dergelijk handigheidje is op de Nissan niet leverbaar.
De Micra en het milieu
Bij Nissan bestond het leveringsprogramma voorheen uit meerdere benzinemotoren. Tegenwoordig is de Micra alleen verkrijgbaar met de 1.0-liter driecilinder uit onze testauto. Op papier is de gereden uitvoering in staat tot een gemiddeld verbruik van 1 op 21,7. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 16,1.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
