logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VII

Golf van blijdschap

Volkswagen - Golf GTE

Zakelijk Nederland kiest zijn nieuwe auto de laatste jaren op basis van de maandlasten. Of die leaserijders ook een leuke auto kopen, is van later zorg. Met de Volkswagen Golf GTE vinken ze echter een auto aan die hun verwachtingen ruimschoots zal overtreffen.

Conclusie

Nu de Volkswagen Golf GTE in de showroom staat, blijkt het fiscale voordeel nog de minste van zijn kwaliteiten. De plug-in hybride smoelt goed, rijdt fijn en je kunt er zelfs de caravan achter hangen. Veertig jaar na de introductie van de eerste Golf is dit misschien wel de beste ooit.

Type auto en prijs

Volkswagen heeft lang de kat uit de boom gekeken wat betreft (semi) elektrische aandrijving, maar de Duitsers zijn nu begonnen aan een inhaalslag. Nadat vorig jaar de elektrische Up! werd geïntroduceerd, volgde afgelopen zomer de e-Golf. De grootste klapper moet nog komen: vanaf november staat de Golf GTE in de showroom. Die heeft niet alleen een elektro-, maar ook een benzinemotor onder de kap. Qua prestaties schurkt de auto dicht tegen de Volkswagen Golf GTI aan, maar omdat je het batterijpakket aan een laadpaal kunt bijladen, geldt er voor de hybride sportieveling een gunstige bijtelling van 7 procent. Het prijskaartje bedraagt € 36.995.

Hoe rijdt de Volkswagen Golf GTE

Volkswagen profileert de GTE als een volwaardig lid van zijn GT-familie. Met een vermogen van 204 pk en een maximum koppel van 350 Nm komt de plug-in hybride ook aardig in de buurt. De elektromotor is gekoppeld aan een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor: beide krachtbronnen liggen gebroederlijk naast elkaar onder de motorkap. Het batterijpakket gaat schuil onder de achterbank en de kofferruimte. Dankzij die accu's is de GTE weliswaar zwaarder dan de Golf GTI en GTD, maar dat extra gewicht draagt wel bij aan een beter rijgedrag. In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. De Volkswagen-ingenieurs hebben gemeend de sportieve inborst van de auto met een bijpassende soundtrack te moeten onderstrepen. De brom die klinkt wanneer je het gaspedaal dieper intrapt, komt echter niet uit de uitlaat, maar uit de opnamestudio: aan de buitenzijde is het kunstmatige geluid niet te horen. Zijn voorkomen en prestaties onderscheiden de Golf GTE van concurrenten als de Toyota Prius Plug-in en de - veel grotere - Mitsubishi Outlander PHEV. Maar de Duitser deelt nog wel meer gevoelige klappen uit. Naast de GTE-modus - laten we dat maar de 'sportstand' noemen - kun je besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer. Maar je hoeft niet altijd vol gas te geven om de elektro- en de benzinemotor te laten samenwerken. In de hybride-modus kun je bovendien beslissen je stroom op te sparen tot een later moment of de benzinemotor het accupakket tussentijds te laten bijladen. Is de stroom op, dan gaat de overgang van de (aandrijving door de) elektro- naar de verbrandingsmotor niet zonder slag of stoot. De Volkswagen houdt op dat moment hinderlijk in. In tegenstelling tot de Toyota Prius kun je met de Golf wél een aanhanger trekken: eentje van 1.500 kilo maar liefst. En dan is er nog de standaard automaat met dubbele koppeling. Die schakelt niet alleen razend snel; je kunt ook nog kiezen of de GTE uitrolt of juist remt op de motor. De energie die in het laatste geval vrijkomt, vloeit terug naar de batterij.

De Volkswagen Golf GTE van binnen

Sportstoelen, climate control, parkeersensoren en een fatsoenlijke radio: voor een Volkswagen zit de Golf GTE goed in zijn spullen. Die sportstoelen hebben het kenmerkende ruitmotief dat het meubilair van de GT-modellen al sinds de jaren '70 kenmerkt. In het geval van de GTE is het uitgevoerd in blauw; een kleur die ook aan de buitenzijde terugkomt, zoals in het embleem, de grille en de typeplaatjes. De rijmodi van de hybride aandrijflijn bedien je via het fraaie telefoon-, navigatie- en audiosysteem dat we al uit de reguliere Golf kennen. Het interieur doet sowieso vertrouwd aan. Op de achterbank vinden ook lange mensen probleemloos een plek, maar wat het de kofferruimte aangaat, hebben de Duitsers concessies moeten doen. De standaard Golf is leverbaar met een dubbele laadvloer, maar in de GTE is die extra ruimte nodig voor het batterijpakket. Dat scheelt 120 liter aan laadruimte.

De Volkswagen Golf GTE en het milieu

De Golf GTE lijkt een regelrechte bestseller te gaan worden, dus het is maar goed dat de schadelijke uitstoot slechts 35 gram CO2 bedraagt. Opladen kan thuis aan hetzelfde stopcontact als de wasmachine, of aan een openbare laadpaal. Het laadpunt zit kunstig weggewerkt achter het Volkswagen-logo op de neus. We weten inmiddels allemaal dat we het door de fabrikant opgegeven verbruikscijfer met een korreltje zout moeten nemen, maar de Duitsers maken het in het geval van de GTE wel erg bont. Ze beloven een verbruik van 1,5 liter per 100 km. Nu zou de plug-in hybride die eerste 50 kilometer theoretisch volledig elektrisch kunnen afleggen, maar dat de auto voor de resterende 50 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft, wagen wij te betwijfelen. Dat Volkswagen in de praktijk ook niet zo zeker is van de wonderlijke cijfers, blijkt wel uit de disclaimer die standaard in de brochures wordt afgedrukt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.