logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A3 III (8V)

Groentje

Audi - A3 Sportback e-tron

Audi’s doen het al goed op de zakelijke markt, laat staan wanneer ze in aanmerking komen voor een gunstige bijtelling. De A3 Sportback e-tron lijkt een wereldeal, maar er kleven toch wat bezwaren aan de plug-in hybride.

Conclusie

Met zijn scherpe prijs en ijzersterke merkreputatie is de Audi A3 Sportback e-tron een aantrekkelijke plug-in hybride. Het is jammer dat de auto in de EV-modus niet of nauwelijks regenereert. Bovendien valt de beschikbare binnenruimte tegen.

Type auto en prijs

Een stationwagen met een stekker; Audi weet hoe het zich in ons land populair moet maken. De A3 Sportback e-tron heeft een brandstof- én een elektromotor, waarvan je de batterij aan een laadpunt kunt bijladen. Zulke plug-in-hybrides bestaan al langer, maar niet in deze carrosserievorm en niet tegen deze prijs: met een vanafprijs van € 39.700 is de e-tron een van de voordeligste PHEV’s die je kunt kopen. Hoewel Audi er niet om bekend staat dat het zijn modellen rijk aankleed, is de standaarduitrusting van de e-tron opvallend compleet. Zo beschik je zonder meerprijs over volautomatische airconditioning, cruise-control, een radio en LED-koplampen.

Hoe rijdt de Audi A3 Sportback e-tron

De semi-elektrische A3 Sportback is bijna 400 kilo zwaarder dan een regulier exemplaar. Om geen appels met peren te vergelijken, gaan we dan wel uit van een gelijkwaardige uitvoering. De benzinemotor die in de e-tron een team vormt met de elektromotor, wordt ook los verkocht. Die bewuste 1.4 TFSI is er in twee smaken; een met 125- en eentje met 150 pk. Audi koos bij de e-tron voor de laatste variant. Daar mag je het vermogen van de elektromotor dan nog eens bij optellen; samen zijn de krachtbronnen goed voor 204 pk. Dat zorgt voor een spectaculaire acceleratie. De e-tron versnelt zoals een bokser een dreun uitdeelt: eerst balt hij zijn vuist, daarna haalt hij uit. Het onderstel weet prima raad met al dat vermogen. Desgewenst kun je het karakter van de automatische versnellingsbak en de besturing naar jouw eigen smaak aanpassen. Maar welke stand je ook kiest: de e-tron stuurt voor het gevoel te licht. De remmen vragen juist om de nodige nadruk; alsof de Duitsers vergeten zijn dat de e-tron zoveel meer weegt dan een standaard A3. En is de stroom op, dan gaat de overgang van de (aandrijving door de) elektro- naar de verbrandingsmotor niet zonder slag of stoot. De Audi houdt op dat moment hinderlijk in. Optioneel is de e-tron uit te rusten met veiligheidssystemen die we al van de overige uitvoeringen kennen. Adaptieve cruise-control bijvoorbeeld en een actieve rij-assistent. Het zicht rondom is matig; dat komt vooral door de forse D-stijl, die de bestuurder schuin over zijn schouder het nodige zicht ontneemt.

De Audi A3 Sportback e-tron van binnen

De A3 Sportback is geen stationwagen in de traditionele zin van het woord. Hij wordt ook wel een zogenaamde ‘lifestyle stationwagen’ genoemd. Dat betekent dat de Audi er in de eerste plaats mooi uit moet zien en daarna pas praktisch hoeft te wezen. Er zijn dus ruimere stationwagens te koop, maar vier volwassenen kunnen zonder problemen met de A3 op stap; de been- en hoofdruimte op de achterbank is precies goed. Kies niet voor het optionele glazen dak wanneer je langer bent dan 1.90 meter, want dan wordt het toch wat claustrofobisch in de Audi. Omdat het batterijpakket deels in de kofferbak ligt, is de bagageruimte 100 liter minder dan die van een standaard Sportback. Dat is een behoorlijke aderlating, want die is met 380 liter al niet overdreven groot. Wanneer je de verschillende laadkabels in de kofferbak meeneemt – je zult wel moeten, want een andere opberggelegenheid biedt de e-tron niet – blijft er nauwelijks nog bruikbare ruimte over. Audi stelt daar wel weer een voortreffelijk in elkaar gestoken interieur tegen over.

De Audi A3 Sportback e-tron en het milieu

De e-tron is weliswaar een hybride auto, maar je kunt er ook volledig elektrisch mee rijden. Volgens Audi kom je op een volle lading stroom zo’n 50 kilometer ver. In de praktijk legden wij maximaal 36 kilometer af (die bewuste rit vond plaats op de snelweg, met 96 kilometer per uur op de cruise-control). Opladen kan aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact, maar ook aan een laadpaal of wallbox. De benodigde kabels levert de importeur gratis mee. De laadtijd loopt uiteen van 2,5- tot 4 uur. Dat duurt dus even. Gelukkig stelt de e-tron je in staat om je stroom te bewaren of de brandstofmotor tijdens de rit de batterij te laten bijladen. Dat werkt heel eenvoudig. Door te remmen of alleen al je gas los te laten, sterkt de batterij weer aan. De automatische versnellingsbak van de Audi heeft een dubbele koppeling. Hij schakelt niet alleen razend snel: je kunt ook nog kiezen of de e-tron uitrolt of juist remt op de motor. De energie die in dat laatste geval vrijkomt, vloeit terug naar de batterij. Tel je het verbruik van de brandstofmotor en de elektromotor bij elkaar op, dan zagen wij een gecombineerd verbruik van 4,4 liter per 100 kilometer op de boordcomputer verschijnen. De 1 op 60 die de fabrikant belooft, mag met een korrel zout worden genomen. De Nederlandse staat baseert op die geringe uitstoot wel diens fiscale beleid. En dus komt de A3 e-tron tot nader orde in aanmerking voor een aantrekkelijke 7 procent bijtelling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.