logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VII

Allemansvriend

Volkswagen - Golf Variant 1.0 TSI Bluemotion

De Volkswagen Golf van de zevende generatie is er nu ook in een Variant- uitvoering. De techniek is gelijk aan die van de gewone Golf. Maar de ruimte is natuurlijk aanmerkelijk beter. De Golf voelt zich lekker onder alle lagen van de bevolking. Het is een echte allemansvriend, in de positieve zin van het woord.

Conclusie

De Volkswagen Golf Variant vormt een welkome aanvulling op het Golf-gamma. Ideaal voor degene die meer ruimte zoekt. En die heeft deze Golf meer dan genoeg te bieden. Verder barst hij uit zijn voegen van de accessoires.

Type auto en prijs

De Volkswagen Golf VII Variant is een stationwagon uit het zogenaamde C-segment. Hij is 456 centimeter lang, 180 centimeter breed en 148 centimeter hoog. De wielbasis is met bijna zes centimeter toegenomen in vergelijking met de vorige en bedraagt nu 264 centimeter. Hij staat op het zogenaamde MQB-platform dat de Volkswagengroep gebruikt voor een hele modellenreeks. Concurrenten zijn onder meer de Ford Focus Stationwagon, Opel Astra Sports Tourer en de Peugeot 308 Stationwagon. Er is te kiezen uit zeven krachbronnen; vijf benzinemotoren en twee diesels. Ze variëren in vermogen van 63 kW (85 pk) tot 110 kW (150 pk). Zes van deze motoren zijn te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een automatische 7-traps DSG-bak. Verder kun je bij de twee sterkste diesels ook nog als optie vierwielaandrijving bestellen.

Hoe rijdt de Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Bluemotion

Het onderstel van de Variant is in grote lijnen gelijk aan dat van de gewone Golf. En dat betekent dat de rijeigenschappen buitengewoon goed zijn. Het onderstel voelt comfortabel aan. En de stuureigenschappen zijn prima voor elkaar. Wij rijden de 115 pk sterke driecilinder benzinemotor en ondanks zijn beperkte cilinderinhoud levert deze prima prestaties. Het lijkt alsof er een grotere motor in hangt. Verder kan ook deze Golf worden voorzien van allerhande elektronische beschermengeltjes, zoals we die ook al in de gewone Golf tegenkomen.

De Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Bluemotion van binnen

Van binnen herken je het dashboard van de gewone Golf. De grote veranderingen zitten vooral achterin. Daar vind je een heel behoorlijke bagageruimte met een inhoud van 605 liter. Dat is maar liefst 100 liter meer dan de vorige. Als je de achterbank hebt weggeklapt, ontstaat er een laadruim met een inhoud van 1.620 liter. Daarmee is hij echt groot. Verder is het handig dat ook de leuning van de passagiersstoel kan worden omgeklapt. Zo kun je ook nog eens heel lange spullen meenemen. Voorts vind je binnenin voldoende opbergmogelijkheden voor kleine spullen.

De Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Bluemotion en het milieu

De 1.0 TSI driecilinder is zo schoon dat hij een A-label krijgt. Maar ook de meeste 1.2- en 1.4 -versies zijn met een B-label nog altijd schoner dan de gemiddelde benzinemotor. De diesels zijn met een D-label (1.6 liter-versie) en een F-label (2.0 liter) niet schoon.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.