Auto Review Skoda Citigo I 1e facelift
Heerlijk in de stad… en daarbuiten
De Skoda Citigo E iV is als occasion een slim alternatief voor de Volkswagen e-Up!. Technisch en uiterlijk zijn ze nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar bij de Skoda bestaat wat minder vraag en aanbod.
- Pluspunten
- Groot bedieningsgemak
- Opvallend comfortabel
- Overzichtelijk en wendbaar
- Actieradius (WLTP) 260 km
- Minpunten
- Bescheiden interieurruimte
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn bij de Wegenwacht geen vaker optredende euvels bekend bij de Skoda Citigo E iV. Natuurlijk kan er altijd iets stuk gaan, al is het maar gewoon een lekke band. Uiteraard is de Wegenwacht dan graag bereid te helpen.
- Een enkele keer komt het voor dat een laadkabel niet los wil komen van de auto of van de laadpaal. Vaak krijgt de Wegenwacht dat met een trucje wel voor elkaar.
Over de Skoda Citigo E iV
Net als het zustermodel, de Seat Citigo E iV is de Skoda Citigo E iV direct verwant aan de Volkswagen e-Up!. In eerste instantie was deze Skoda er ook gewoon met benzinemotoren, maar vanaf 2019 kwam de elektrische versie daarbij. Kennelijk was de vraag bescheiden, want in 2020 is de Citigo eerst in de benzineversies uit de verkoop genomen, tegen het einde van het jaar stopte ook de verkoop van de elektrische variant.
Uitvoeringen en varianten
- Er zijn twee uitvoeringen van de Citigo E iV. Naast de basisversie ‘Ambition’, is er nog de ‘Style’, die alleen in uitrusting iets verschilt. Technisch zijn ze identiek.
- De elektromotor drijft de voorwielen aan en levert 61 kW/83 pk aan vermogen. De accucapaciteit bedraagt 36,8 kWh.
- De Citigo E iV heeft in alle gevallen vijf deuren.
De Skoda Citigo E iV als occasion
De korte looptijd van deze elektrische uitvoering is er de oorzaak van dat het aanbod occasions ook heel bescheiden is. In de praktijk zijn er niet veel occasionkopers die specifiek naar deze Skoda zoeken. Het is wel slim om deze als alternatief in het achterhoofd te houden wanneer wordt gekeken naar een Volkswagen e-Up!. Ze hebben hetzelfde te bieden, feitelijk is alleen de merknaam anders.
Door de geringe vraag en dito aanbod liggen de prijzen van de Skoda vaak net even gunstiger. Daar komt ook nog bij dat de merknaam Skoda –volkomen onterecht- een minder goede uitstraling heeft dan Volkswagen. Laat ze maar kletsen… als Skoda-rijder weet je dat je gewoon beter uit bent met een mooi Skoda-aanbod.
De proefrit
Voor een zo compacte auto rijdt de Citigo erg prettig. Dat gold al voor de benzineversies en gaat voor deze elektrische vrijwel onverminderd op. De afstemming van het onderstel is in verband met het hogere gewicht van de accu’s net even steviger, maar dat komt vooral op slecht wegdek naar voren. In stadsverkeer is dat niet noemenswaardig. Vooral deze elektrische versie blinkt uit door z’n bedieningsgemak. Dit is zo’n auto waarmee iedereen direct overweg kan. Voeg daarbij de compacte buitenmaten, de overzichtelijkheid en wendbaarheid en het is duidelijk dat deze kleine Skoda een weldaad is in druk stadsverkeer.
Natuurlijk is ‘de grote weg’ ook geen probleem. Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld op een kruissnelheid rond 100 km/u het stroomverbruik duidelijk hoger ligt dan in stadsverkeer. Gelukkig kan de Citigo E iV op langere ritten indien gewenst aan de snellader. Het gemiddelde stroomverbruik ligt tussen 15 en 18 kWh/100 pk. Met een accu van 36,8 kWh is duidelijk dat het rijbereik met een verbruik van 18 kWh rond de 200 kilometer ophoudt.
Voorin de Citigo vinden twee volwassenen ook een heel behoorlijke zitplaats. Achterin moet je dat feitelijk vergeten. Het is wel handig dat deze Skoda alleen is geleverd als vijfdeurs. Daarmee is de achterbank wel lekker toegankelijk, wat handig is om de kleinere passagiers te laten plaatsnemen op kinderzitjes, òf als ze groter worden gewoon op de achterbank.
De bagageruimte is met 251 liter inhoud voor een auto van dit bescheiden formaat heel behoorlijk. Voor de wekelijkse boodschappen gooi je als het moet gewoon even de achterbank plat. In die ruimte moet ook wel steeds de losse laadkabel mee.
Conclusie
De Citigo E iV is net als de verglijkbare modellen van Volkswagen en Seat een heel handige elektrische auto, voor wie vooral stadsverkeer of woon-werkverkeer rijdt. Daarmee is het een ideale elektrische ‘tweede auto’, òf gewoon een ‘eerste’ elektrische auto voor wie die stap graag wil zetten, maar geen eindeloos budget heeft.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Citigo iV.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
