logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Citigo I 1e facelift

Slim alternatief

De Skoda Citigo wordt als occasion alleen gewaardeerd door kritische kopers die iets verder kijken dan de enorme populariteit van de Volkswagen Up!. De Citigo heeft wel een beperkter leveringsprogramma, maar is verder identiek aan die compacte Volkswagen.

Pluspunten
  • Bijna tijdloos uiterlijk
  • Goede rijeigenschappen
  • Best betrouwbaar
  • Handig, wendbaar, praktisch
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Citigo komt net als bij zijn zustermodellen voor dat de motor ineens niet meer reageert op het gaspedaal. De storing zit in het elektronisch geregelde gasklephuis. Dat is niet te repareren, er moet gewoon zo’n nieuw huis in en dat moet in de garage gebeuren. De Wegenwacht kent wel een trucje, waardoor de motor toch nog rond de 3.000 toeren kan draaien, waardoor zelfstandig met de auto naar de garage kan worden gereden. Als het dashboard bij een koude start direct aangeeft dat de motor 130 graden heet zou zijn, dan zit er een storing in de sensoren die de koelvloeistoftemperatuur meten. In principe kan er wel mee worden gereden, naar de garage liefst, om die sensoren te laten vervangen. Ermee doorrijden is een slecht idee, dan kan er zelfs koelvloeistof via de bedrading in de computer terecht komen en die houdt daar echt niet van. De kosten zijn dan uiteraard een heel stuk hoger.

Over de Skoda Citigo

Hoeveel is een naam waard en in hoeverre zijn de eigenschappen van een auto beslissend voor de aanschaf van een occasion? De Citigo ìs gewoon een Volkswagen Up! met een ander logo. Voor wie die naam niks uitmaakt en ook de uitgebreide specificaties er niet toe doen, is de Citigo een prima keuze. In kwaliteit, rijeigenschappen enzovoorts bestaat geen verschil. Binnen de geschetste beperkingen, is de Citigo dus een heel slimme keuze.

Uitvoeringen en varianten

Met ingang van 2016 is de Citigo er nog uitsluitend als vijfdeurs. Er zijn twee specificaties geleverd van de 1,0 liter driecilinder benzinemotor. De 44 kW/60 pk variant is het populairst. Tot begin 2017 is ook een 55 kW/75 pk sterke versie geleverd. Naast de benzineversies is er ook een 50 kW/68 pk sterke variant op aardgas, die eerste werd aangeduid als G-TEC, vanaf najaar 2018 werd dat ‘Greentech’. Alle Citigo’s hebben een handgeschakelde vijfbak standaard, de twee duurste uitvoeringen zijn als optie ook geleverd met een vijftraps semi-automaat. De drie beschikbare uitrustingsniveaus heten Active, Ambition en Style. De elektrisch aangedreven Citigo valt buiten het bestek van deze occasiontest.

De Skoda Citigo als occasion:

Het aanbod gebruikte exemplaren van de Citigo is veel kleiner dan dat van de al genoemde Volkswagen Up!. Door het veel kleinere leveringsprogramma is het echter veel overzichtelijker. Het aanbod occasions is zogezegd vrijwel homogeen, waardoor ondanks dat kleinere aantal de kans toch heel groot is dat er een mooie, gebruikte Citigo vlak in de buurt staat. Kies voor een vertrouwde aanbieder in de eigen omgeving. De lokale Skoda-dealer is daarbij een prima uitgangspunt. Daar worden gebruikte Skoda’s aangeboden onder het occasionlabel ‘Das Welt Auto’ –hetzelfde als bij Volkswagen- waaraan een aantal aantrekkelijke extra voorwaarden en zekerheden is gekoppeld.

De proefrit

Voor een auto in deze heel compacte klasse rijdt de Skoda Citigo verbazend goed en ‘volwassen’. Ja, hij is compact en daardoor lekker wendbaar, maar vanzelfsprekend is het ruimte-aanbod in het interieur niet overdadig. Vier niet al te grote volwassenen passen er met wat inschikkelijkheid wel in. De voorstoelen zijn voor een auto in deze klasse ruim bemeten en zitten heel comfortabel. Kinderen hebben het prima naar hun zin op de achterbank, die dankzij de standaard vier portieren heel goed bereikbaar is. De bagageruimte heeft een minimale inhoud van 251 liter, dat is een normale waarde voor een auto in deze klasse. Het meest verrassend zijn de rijeigenschappen. De Citigo doet zijn naam eer aan, met zijn lekkere wendbaarheid in druk stadsverkeer, maar juist op buitenwegen en snelwegen weet hij echt te overtuigen. De 1,0 driecilinder met 44 kW is echt sterk genoeg voor gemiddeld gebruik. Het sterkste punt is het fijne veercomfort, in combinatie met een prima wegligging en stabiliteit. De Citigo rijdt feitelijk zo goed als een auto van een klasse hoger, groter en duurder. Dat maakt ‘m tot ene uitstekend metgezel voor bijvoorbeeld woon-werk verkeer, ook over een wat grotere afstand. Bij dat gebruik is een gemiddeld brandstofverbruik van op 17,5 prima haalbaar.

Conclusie

Een kwaliteitsproduct mag altijd een goede prijs kosten. Dat gaat hier ook op. De 6 is niet de goedkoopste occasion in zijn klasse, maar wel (één van) de kwalitatief beste auto’s die er te koop zijn. Zeker op langere termijn, als de kilometerstand echt hoog wordt, maakt dat de 6 per saldo een relatief goedkope auto om te rijden. En eentje waarvan je op aan kunt!

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.