Auto Review Seat Mii I
Heerlijk in de stad… en daarbuiten
De Seat Mii Electric staat als occasion wat in de schaduw van de populairdere elektrische versie van de Volkswagen Up! Daarmee is deze Seat een goede tip voor wie net even verder kijkt. De Mii Electric is identiek aan die e-Up, maar minder gewild en dus scherper geprijsd.
- Pluspunten
- Groot bedieningsgemak
- Opvallend comfortabel
- Overzichtelijk en wendbaar
- Actieradius (WLTP) 260 km
- Minpunten
- Bescheiden interieurruimte
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn bij de Wegenwacht geen vaker optredende euvels bekend bij de Seat Mii Electric. Hetzelfde geldt uiteraard voor zijn ‘broertjes’, de Skoda Citigo Electric en de Volkswagen e-Up!
Over de Seat Mii Electric
De Mii Electric is ook een direct zustermodel voor de Skoda Citigo Electric. Beide zijn op hun beurt nauw verwant aan de Volkswagen e-Up!. Oorspronkelijk liepen de modelseries van deze kleinste modellen van de drie merken helemaal gelijk. Bijzonder is dat onder de merknamen Seat en Skoda met ingang van 2019 de benzineversies zijn komen te vervallen en nog uitsluitend elektrisch aangedreven modellen zijn geleverd. Uiterlijk zijn de (eerdere) benzineversies en de elektrisch aangedreven uitvoeringen op de logo’s na niet van elkaar te onderscheiden.
Uitvoeringen en varianten
- Er zijn twee uitvoeringen van de Mii Electric. Naast een basisversie zonder verdere aanduiding, is er nog de ‘Plus’, die alleen in uitrusting iets verschilt.
- Technisch zijn ze identiek. De elektromotor drijft de voorwielen aan en levert 61 kW/83 pk aan vermogen. De accucapaciteit bedraagt 36,8 kWh. De Mii Electric heeft in alle gevallen vijf deuren.
De Seat Mii Electric als occasion
Door hun uiterlijke overeenkomst met de eerdere benzineversies vallen ze niet zo op, maar de Mii Electric is als occasion prima te vinden. Een belangrijk deel van het aanbod staat bij de officiële dealers, die de auto’s aanbieden onder het label ‘Das Welt Auto’, wat onder meer staat voor minimaal een half jaar garantie. Uiteraard zijn er ook exemplaren te vinden bij dealers van andere merken en te zijner tijd zal er wel eens eentje opduiken bij de outlets van leasemaatschappijen.
Veel Mii Electrics worden zakelijk ingezet, bijvoorbeeld ook als ‘deelauto’ bij grotere bedrijven. Als typische stadsauto is het logisch dat de kilometerstanden van de gebruikte exemplaren over het algemeen heel overzichtelijk zijn. Dat neemt niet weg dat een hoge(re) kilometerstand geen dringende reden is om van de koop af te zien. Integendeel: de prijs zal hierdoor lagen uitvallen en voor techniek en betrouwbaarheid maakt het hoegenaamd niet uit.
De proefrit
Wie al gewend is te rijden met een Up!/Citigo/Mii zal niet zo verbaasd staan over de erg fijne rijeigenschappen van de Mii Electric. Door zijn compacte maten en overzichtelijke vormgeving is dit bij uitstek een praktische auto in stadsverkeer. Met de lichte en nauwkeurige besturing is de Mii ook lekker wendbaar.
De verbazing komt pas echt zodra wordt ingevoegd op de snelweg, of een andere doorgaande weg wordt gebruikt. De elektrische aandrijflijn blijft natuurlijk mooi stil. De voorstoelen zitten erg goed voor een auto van dit formaat. De afstemming van het onderstel is net even steviger dan we kennen uit de benzineversie, maar dat neemt niet weg dat het rijcomfort voor een zo compacte auto heel goed is.
Wie dagelijks, of zeer regelmatig, woon-werkverkeer rijdt over een zekere afstand, kan dat uitstekend met een elektrische Mii doen. Achterin is het wel knap krap, in de Mii. Ondanks de vier portieren is het vrijwel onmogelijk vier volwassenen van normaal postuur in de auto te laten plaatsnemen. De bagageruimte scoort met 251 liter best goed voor een auto van dit formaat, maar hierin moeten ook de laadkabels worden opgeborgen.
Het stroomverbruik is nogal afhankelijk van de actuele omstandigheden en dat is direct van invloed op het rijbereik, oftewel actieradius. In de praktijk zal het verbruik in de buurt liggen van 15 kWh/100 km, maar onder winterse omstandigheden gaat dit snel naar 18 kWh òf meer. Dat heeft direct gevolgen voor het rijbereik. Met 18 kWh ligt dit in de buurt van de 200 kilometer, terwijl de officiële opgave 260 km is.
Conclusie
De Mii Electric is net als zijn directe soortgenoten een heel fijne auto voor wie bijvoorbeeld veel stadsverkeer rijdt, of voornamelijk woon-werkverkeer. Dat kan dan helemaal elektrisch en daarbij zet dit model qua rijcomfort compacte elektrische auto’s van andere merken nogal in de schaduw.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Seat Mii Electric.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
