Auto Review Skoda Octavia III
Veel ruimte, no nonsense
Skoda - Octavia Combi 1.0 TSI Greentech DSG7
Conclusie
De Skoda Octavia is een goed doordachte no-nonsense auto voor een opvallend scherpe prijs. In een grote test van de ANWB en de Telegraaf - waarin twaalf betaalbare stationcars werden vergeleken - werd deze Skoda tweede, achter de Seat Leon ST. Dit is een auto die veel Nederlanders zal aanspreken: geen gekke fratsen in de vormgeving, het weggedrag is dik in orde, je hebt enorm veel binnenruimte en hij is nog 's zuinig ook. Misschien op het eerste gezicht geen droomauto, maar hij vervult intussen wel heel veel van je autowensen!Type auto en prijs
De Skoda Octavia Combi is de stationwagonversie van de eerder geïntroduceerde (januari 2013) nieuwe Octavia. Hij heeft dezelfde strakkere vormgeving en is verkrijgbaar met hetzelfde motorenpallet. Dat betekent dat de auto er is met de 1,0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2,0 TSI benzinemotoren en met de 1.6- en 2.0-diesels. De testauto is uitgerust met de kleinste motor, de 1,0 liter TSI.Hoe rijdt de Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech DSG7
De testauto is uitgerust met een 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Skoda maakt onderdeel uit van het VW concern en VW gebruikt deze motor in tal van zijn producten. Dit turbomotortje heeft een heel kleine cilinderinhoud maar presteert alsof hij veel groter is. Hij wekt 105 pk op en in de praktijk kom je gewoon goed met het overige verkeer mee. Je rijdt er bovendien behoorlijk zuinig mee, mede dankzij een start-stopsysteem. Weggedrag en besturing zijn zoals je dat van een Skoda verwacht - niet erg opwindend, wel gewoon degelijk en comfortabel. In wat sneller genomen bochten gaat hij een beetje hangen.De Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech DSG7 van binnen
Van binnen is de Skoda Octavia netjes, maar niet bijzonder. Het dashboard is nogal somber zwart. Staat tegenover dat de meters goed afleesbaar zijn, dat alles duidelijk gegroepeerd is en op logische plekken zit en dat alles degelijk aanvoelt. De afwerking is bovendien van hoge kwaliteit. Je waant je in een auto uit een duurdere klasse. De stoelen geven goede zijdelingse steun en er is voldoende bergruimte voor kleine spulletjes. Zo zit er naast de gebruikelijke bergruimtes links van het stuur nog een handig bakje-met-klep, zit er achter de asbak nog een extra laatje met een schuifklep en zijn de bakken in de deuren fors van afmetingen. Slim is het houdertje waarin een smartphone past. Althans; een iPhone past erin, een Samsung is te breed. Verder is er achterin enorm veel beenruimte. De bagageruimte is voor een auto in deze klasse echt fors. Met de achterbank op z’n plek is dit 610 liter – net zoveel als de tien mille duurdere VW Passat. Met de bank plat heb je maximaal 1.740 liter ruimte. Verder vind je er een dubbele bodem, een mat die aan één kant van rubber is zodat natte spullen de bekleding niet verruïneren en zijn er kleine vastzet-elementen zodat bagage niet door de bak vliegt. Kritiekpunten zijn er ook. Om te beginnen is het zicht rondom matig. Vooral de grote raamstijlen zitten behoorlijk in de weg. Verder is de kachelbediening erg laaggeplaatst waardoor je je ogen van de weg moet halen om 'm te bedienen. En ook het navigatiescherm had wat hoger mogen zitten omdat je er heel veel functies mee bedient. Wat wel mooi is dat hij reageert op de warmte van je hand. Je hoeft het scherm niet helemaal aan te raken en hij reageert al.De Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech DSG7 en het milieu
De krachtbronnen zijn schoon en efficiënt. Dat geldt dus zowel voor de benzineversies als ook de diesels.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
