logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I40 I 1e facelift

Publiek geheim

Hyundai - i40 1.7 CRDi Wagon

Hyundai heeft lang moeten wachten op een gunstige bijtelling voor diens i40. Nu het zover is, zullen meer mensen kennis maken met de middenklasser. Inclusief zijn negatieve kanten.

Conclusie

De Hyundai i40 is een goed bewaard geheim in het D-segment. Met behulp van een gunstige bijtelling kan de lel van een stationwagen nu door meer mensen worden ontdekt. Potentiële klanten moeten dan wel door de vingers zien dat de Koreaan zowel qua rijbeleving als afwerking minder geraffineerd aandoet dan de welbekende concurrentie.

Type auto en prijs

De Hyundai i40 is vlot gelijnd, bied veel ruimte en 5 jaar fabrieksgarantie. Toch is het vooralsnog geen verkooptopper. Nu de Nederlandse importeur een versie aan kan bieden met een gunstige bijtelling, zou het tij moeten keren. De nieuwe dieselmotor waar alles om draait, valt samen met een facelift. Daarvan springt direct de forse grille in het oog. Hyundai had de veiligheidsuitrusting van de i40 al ongemerkt uitgebreid. De middenklasser was er ooit als sedan en als stationwagen, maar de sedan komt niet meer in de prijslijst voor. De stationwagen heeft een vanafprijs van € 29.995 en richt zijn pijlen op auto’s als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Peugeot 508. Voor die concurrenten ben je een paar honderd- tot een paar duizend euro extra verschuldigd, tenzij je voor de nieuwe dieselmotor kiest. In dat geval is de Ford Mondeo fractioneel goedkoper.

Hoe rijdt de Hyundai i40 1.7 CRDi Wagon

Met 20 procent bijtelling is de 116 pk sterke 1,7-liter dieselmotor financieel aantrekkelijk. Maar word je er achter het stuur ook blij van? Ja en nee. De zelfontbrander is lekker soepel, maar snel is anders. Zelfs in de sportstand – voortaan kun je kiezen uit een spaarzame en een actieve rijmodus – moet je de i40 behoorlijk aansporen om vooruit te komen. Het effect van de sportknop op de gasrespons is minimaal; de Hyundai gaat er wel iets vleziger van sturen. De middenklasser is best comfortabel, maar het is niet de fijnste reisauto in zijn klasse. Daarvoor geeft de voortrein oneffenheden te nadrukkelijk door. Op de snelweg maakt het nagelen van de dieselmotor plaats voor overmatig windgeruis. De scherpe lijnvoering van het model heeft gevolgen voor de overzichtelijkheid van de koets. Gelukkig wordt de i40 standaard voorzien van een achteruitrijcamera, waarvan het beeld nog beter is dankzij een nieuw – en groter – scherm van het infotainmentsysteem. De parkeersensoren waarmee de auto eveneens is uitgerust, lieten zich bij onze testauto wel erg nadrukkelijk gelden. Ze werkten ook in de file, of op momenten dat we vrij geparkeerd stonden. Dode hoek signalering ontbreekt op de i40, evenals een zelfstandig remsysteem. De Koreanen hebben de veiligheidsuitrusting wel uitgebreid met een rijstrookassistent. Die houdt de middenklasser keurig tussen de lijntjes wanneer je even niet oplet. Daarbij maakt het systeem niet alleen geluid, maar voert het ook stuurcorrecties uit. Je kunt zelf aangeven of de Hyundai ingrijpt op het moment dat je de lijn passeert, of nog daarvoor. Je moet er wel tegen kunnen dat het systeem ook werkt op het moment dat je jouw handen wél aan het stuur hebt; dan voelt het soms alsof je met de stationwagen aan het touwtrekken bent.

De Hyundai i40 1.7 CRDi Wagon van binnen

Qua binnenruimte bood de i40 altijd serieus partij in deze klasse en dat doet hij nog steeds. In de kofferbak heb je minimaal 553- en maximaal 1.719 liter tot je beschikking. De i40 beschikt ook nog eens over een dubbele laadvloer en als je wilt, kun je de achterbank vanuit de bagageruimte in delen neerklappen. Achterin zit je riant, met dank aan de diepe zit van de achterbank. De zijkanten van die bank zijn zacht en dat is onhandig wanneer je uit wilt stappen. De Hyundai is een lage auto; juist als je uit de diepte moet komen, kun je wel wat steun gebruiken. Aan boord wemelt het van de 12V-aansluitingen; je kunt je telefoon of spelcomputer zowel voorin, achterin als in de kofferbak bijladen. De standaarduitrusting is dik in orde, met LED-dagrijlichten en dat eerder aangehaalde infotainmentsysteem inclusief DAB-radio en een achteruitrijcamera. Toch haalt de afwerking het niet bij die van de concurrentie die Hyundai met de i40 op het oog heeft. Met name de knoppen voor de raambediening voelen goedkoop aan.

De Hyundai i40 1.7 CRDi Wagon en het milieu

We hebben het al een paar keer aangehaald: de door ons gereden 116 pk sterke diesel komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. In 2015 althans. Hyundai geeft voor de stationwagen een fabrieksverbruik op van bijna 1 op 24. Het mag geen verrassing zijn dat we daar in de praktijk niet op uitkwamen, maar toch vinden we de gerealiseerde 1 op 18,6 hartstikke netjes. Wie zich niet door fiscaal voordeel laat leiden, kan behalve een 141 pk sterke zelfontbrander ook nog kiezen voor een 1,6-liter benzinemotor die goed is voor 135 pk. Elke i40 wordt standaard uitgevoerd met een start/stop-systeem en een schakelindicator.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.