Auto Review Skoda Octavia III
Karige boel
Skoda - Octavia Greenline
Conclusie
De Skoda Octavia is een prima auto, maar de spaardiesel onder de motorkap doet hem geen recht. Zeker nu het bijtellingsvoordeel is verdwenen, kunnen wij geen reden verzinnen waarom je nog voor deze Greenline-uitvoering zou kiezen.Type auto en prijs
Tot eind 2014 verkocht Skoda met de Octavia 1.6 TDI Greenline de grootste stationwagen met 14 procent bijtelling. Aan het formaat van de laadruimte is niets veranderd, maar aan het fiscale voordeel wel. Tegenwoordig valt de auto in de 20 procent bijtellingscategorie. Net als drie andere uitvoeringen uit de folder. En met een vanafprijs van € 26.100 (voor de hatchback) is de Greenline niet eens de voordeligste! De meerprijs voor de Combi komt op € 900.Hoe rijdt de Skoda Octavia Greenline
De Octavia Greenline mag dan goed zijn voor je portemonnee, de compacte middenklasser (geloof het of niet, maar zelfs de lel van een stationwagen is officieel een tegenhanger van de Volkswagen Golf) verdient beter dan deze knieperige krachtbron. Geen eigenaar zal ‘m rijden waarvoor hij is bedoeld - zuinig rijden - want dan valt er gewoon niet met de Skoda te leven. Hoewel de Greenline een diesel is, geeft de motor onder de 1.500 toeren niet thuis. De versnellingen zijn lang en volg je de schakelindicator, dan loopt de Octavia ronduit ongelukkig. Een rotonde in de derde versnelling veroorzaakt een dusdanig diepe brom, dat je oren er van gaan tuiten. De 1.6-liter zelfontbrander is gekoppeld aan een turbo, die er wat onbehouwen in komt. Zo zijn we dat inmiddels gewend van de van moederconcern Volkswagen afkomstige krachtbronnen, maar we zeggen het er toch maar even bij. Voor je het weet, rijd je de kinderen anders misselijk. Dit exemplaar levert 110 pk en dat is genoeg voor de Skoda. Tenminste; zolang je de adviezen van die vermaledijde schakelindicator maar in de wind slaat. Wij gingen consequent een versnelling terug wanneer we juist werden aangespoord om op te schakelen; dat kwam het rijplezier ten goede, terwijl we alsnog een keurig praktijkverbruik scoorden van rond de 1 op 19. De veiligheidsuitrusting op de Greenline-uitvoering is weliswaar optioneel, maar omvat een rijstrookassistent, een systeem dat herkent of de bestuurder vermoeid raakt en eentje dat de auto in gereedheid brengt voor een eventueel ongeluk, wanneer een botsing onvermijdelijk lijkt. De rijstrookassistent houdt de Octavia gedurende korte tijd ook zelfstandig tussen de lijnen, maar daar heeft de auto de nodige stuurcorrecties voor nodig. Dat doet vrij onrustig aan.De Skoda Octavia Greenline van binnen
Van binnen is de Skoda Octavia netjes, maar niet bijzonder. Het dashboard is somber zwart. Daar staat tegenover dat de meters goed afleesbaar zijn, dat alles duidelijk gegroepeerd is en op logische plekken zit en dat alles degelijk aanvoelt. De afwerking is bovendien van hoge kwaliteit. Je waant je in een auto uit een duurdere klasse. De stoelen geven goede zijdelingse steun en er is voldoende bergruimte voor kleine spulletjes. Zo zit er naast de gebruikelijke bergruimtes links van het stuur nog een handig bakje-met-klep, zit er achter de asbak nog een extra laatje met een schuifklep en zijn de bakken in de deuren fors van afmetingen. Slim is het houdertje waarin een smartphone past. Althans; een iPhone past erin, een Samsung is te breed. Verder is er achterin enorm veel beenruimte. De bagageruimte is voor een auto in deze klasse echt fors. Met de achterbank op z’n plek is dit 610 liter – net zoveel als de tien mille duurdere VW Passat. Met de bank plat heb je maximaal 1.740 liter ruimte. Verder vind je er een dubbele bodem, een mat die aan één kant van rubber is zodat natte spullen de bekleding niet verruïneren en er zijn kleine vastzet-elementen zodat je spullen niet los door de bak vliegen.De Skoda Octavia Greenline en het milieu
Met slechts 85 gram schadelijke uitstoot was de Octavia Greenline tot voor kort het groenste jongetje in de Skoda-showroom, maar sinds begin 2015 valt hij in dezelfde fiscale voordeelscategorie als de Octavia op groengas en de 105- en 150 pk sterke dieselmotoren. Een start/stop-systeem is op al die uitvoeringen standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
