Auto Review Volvo XC40 I
Voor het geluk geboren
Volvo - XC40 D4 AWD
Conclusie
Met de XC40 zet Volvo zijn zegetocht voorlopig nog even voort. Het aansprekende uiterlijk, de omvangrijke veiligheidsuitrusting en zijn praktische gebruiksgemak maken de Zweed tot een gedroomde gezinsauto, die dankzij het vriendelijke prijskaartje voor veel automobilisten bereikbaar wordt.Type auto en prijs
Het lijkt momenteel niet op te kunnen bij Volvo. Er ontstaat een run op ieder nieuw model dat de Zweden introduceren. Dat succes begon in 2014 met de XC90, maar straalde ook af op de XC60. En nu heeft de derde crossover van het merk, de kleinste notabene, ook nog eens de prestigieuze titel Auto van het Jaar gewonnen! Die XC40 staat op een geheel nieuw platform, dat is ontwikkeld in samenwerking met Geely: de Chinese moedermaatschappij van de autofabrikant. De vanafprijs bedraagt € 39.975 en dat is buitengewoon scherp, wanneer je de XC40 afzet tegen alternatieven als de BMW X1 en Jaguar E-Pace. Die kosten tot wel 8 mille extra. Op de optielijst vinden we zaken om de XC40 te personaliseren, maar ook vierwielaandrijving en Volvo Care: een verzamelnaam voor een aantal digitale (conciërge)diensten, die werken met behulp van een app op je mobiele telefoon. Je kunt bijvoorbeeld jouw auto uitlenen aan een bekende of een pakketdienst goederen in jouw auto laten bezorgen zonder dat je de sleutel afgeeft.Hoe rijdt de Volvo XC40 D4 AWD
Vering en demping van de XC40 zijn typisch Volvo: de kleine crossover rijdt heerlijk comfortabel. Wij gingen op pad met de krachtigste diesel uit het leveringsprogramma: een 190 pk sterke viercilinder, goed voor 400 Nm koppel en een trekgewicht van maar liefst 2.100 kilogram. Bij lage snelheden laat de krachtbron er geen misverstand over bestaan dat je met een diesel onderweg bent, maar eenmaal op de snelweg hoor je de zelfontbrander niet meer. De banden en de rijwind helaas wel. Bewegingen van de koets worden goed onder controle gehouden; je hebt eerder het gevoel in een hatchback te zitten dan in een (semi)terreinwagen. Verder werkt de besturing precies en direct. De achttraps automaat waarvan de D4 standaard wordt voorzien, doet zijn werk prima. Hooguit voel je de transmissie soms bij het terugschakelen in de vorm van een ‘duwtje in de rug’. De omvangrijke veiligheidsuitrusting is een van de hoofdredenen waarom de Volvo tot Auto van het Jaar 2018 is gekroond. Standaard heeft de XC40 City Safety aan boord: een soort co-piloot, die andere voertuigen, fietsers, voetgangers en zelfs dieren herkent. Rem jij niet voor ze, dan doet de Volvo dat. Maar dat is nog niet alles: in navolging van de XC60 beschikt ook zijn kleine broer over Run-off Road en Oncoming Lane Mitigation. Raak je onbedoeld van de weg of kom je volledig op de verkeerde weghelft terecht, dan brengt de XC40 je in veiligheid. Ook zaken als actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning zitten al bij de prijs van de goedkoopste uitvoering inbegrepen. Op de optielijst staan verder nog adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer. De beschikbaarheid van die aanvullende rijhulpsystemen ten spijt, is het zicht rondom niet optimaal: achter het stuur heb je over jouw rechterschouder van doen met een aanzienlijke dode hoek.De Volvo XC40 D4 AWD van binnen
Van binnen heeft de XC40 dezelfde architectuur als de grotere XC60 en XC90. Dat betekent dat je beschikt over een formidabel, verticaal infotainmentscherm waarop alle belangrijke functies onder elkaar staan weergegeven. Het bedienen daarvan is even eenvoudig als de werking van je smartphone: door naar links of rechts te ‘swipen’, kun je desgewenst nog aanpassingen doorvoeren. De toplaag van de gebruikte interieurmaterialen is in de XC40 vervaardigd van aanmerkelijk hardere kunststoffen dan bij zijn grote broers. Tsja; dat prijsverschil moet ergens vandaan komen. Zien doe je de mindere kwaliteit echter niet. Analoge meters tref je in een XC40 niet aan: het instrumentarium is altijd een digitale projectie. Desgewenst kun je de navigatiekaart tussen je meters tevoorschijn toveren, zoals dat vooralsnog alleen bij fabrikanten uit de Volkswagen-stal kon. Een van die merken is Skoda, dat bekend staat om de slimmigheidjes waarvan het diens auto’s voorziet. Maar Volvo kan daar ook wat van, getuige de talrijke handigheidjes die je in het interieur van de XC40 aantreft. Zo past in de grote bak tussen de stoelen een tissuedoos en gaat er tevens een prullenbakje in schuil. Er zijn sleuven voor creditcards, een slim haakje om tassen aan het dashboardkastje op te hangen, de deurbakken zijn groot genoeg voor een laptop en onder de stoelen is ruimte voor een tablet. Voor de kofferbak geldt hetzelfde. De hoedenplank past in zijn geheel onder de vloer. Die vloer is vervolgens half op te klappen, zodat je boodschappen klem kunt zetten. En ook hier vinden we weer haken om tassen op te hangen, zodat ze niet gaan schuiven in de bocht. De bagageruimte meet minimaal 460- en maximaal 1.336 liter. Een tildrempel is er niet en klap je de rugleuning van de achterbank neer – dat kan vanuit de kofferbak – dan ontstaat er een keurige, vlakke laadvloer. Eerlijk gezegd krijg je eenvoudiger je bagage aan boord dan de achterpassagiers: de Volvo heeft een geprononceerde wielkuip, waar je overheen moet stappen bij het betreden en verlaten van de auto. Zit je eenmaal op de achterbank, dan heb je meer dan voldoende beenruimte tot je beschikking. Ook wie langer is dan 1.90 meter kan prima achterin plaatsnemen, al hangt de hoeveelheid hoofdruimte af van de aanwezigheid van een glazen dak. De forse middentunnel bemoeilijkt het benutten van de middelste zitplaats.De Volvo XC40 D4 AWD en het milieu
Volvo levert de XC40 met drie benzine- en twee dieselmotoren. De goedkoopste krachtbron heeft drie cilinders, voor de rest zijn het vierpitters. Het vermogen loopt uiteen van 156- tot 247 pk. Op termijn moeten er nog een stekkerhybride en een volledig elektrische versie aan het motorengamma worden toegevoegd. Volvo geeft voor de door ons gereden zelfontbrander met vierwielaandrijving en een automaat een gemiddeld verbruik op van 1 op 20. Dat blijkt in de praktijk 1 op 14,5 te zijn.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
