logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC40 I

Volvo gaat eindelijk elektrisch

Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Pluspunten
  • Prestaties
  • Comfort
  • Veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Bandengeluid
  • Geen rijbereik op het dashboard

Bij Volvo kon je vooralsnog niet terecht voor een volledig elektrisch aangedreven model. Je wasdan aangewezen opzustermerk Polestar. Nu is erook een echte elektrische Volvo: de XC40 P8 Recharge. Hoe spannend is dat?

Conclusie

De Volvo XC40 P8 AWD Recharge is een comfortabele SUV. Hij springt niet zuinig om met stroom, maar heeft niettemin een actieradius van rond de 400 kilometer. Daar moet je helaas proefondervindelijk achterkomen, want vooralsnog vermeldt de Volvo geen rijbereik op het dashboard. Met 55 mille is de aanschafprijsweliswaar stevig, maar dat bedrag ligt wel in de lijn met concurrentie. Waar de EV zich onderscheidt, is met zijn prestatieniveau: de elektrische XC40 is pijlsnel! In combinatie met Volvo's robuuste imago kan dat veel aspirant kopers nog wel eens over de streep trekken.

Type auto en prijs

Als je de recente ontwikkelingen bij Volvo volgt, zou je haast gaan denken dat ze misschien niets van elektrische auto’s moeten hebben. De Zweden hebben daarvoor immers een apart merk opgericht: Polestar. Maar niets is minder waar, want ook in Göteborg beschouwen ze de elektromotor als krachtbron van de toekomst. Sterker nog: in 2030 zou er geen Volvo meer zónder elektromotor verkocht moeten worden. De XC40 is al een paar jaar op de markt en is in 2018Auto van het Jaar geweest. Het is een compacte crossover die als benzine- en dieselvariant concurreert met auto’s als de Audi Q2, BMW X1 en Mercedes GLA. Als elektrisch aangedreven variant zijn er minder concurrenten. De BMW iX3 zou er in zekere zin eentje kunnen zijn, al is die wel groter en duurder. Ga je ze vergelijkbaar uitvoeren dan kruipen de prijzen echterflink naar elkaar toe. DeXC40 P8 is pas de eerste EV waarvoor je bij Volvo terecht kunt. Hij kent een vanafprijs van € 55.495. Voor dat geld beschik je nog niet over het glazen dak, de dikke stereo, elektrisch verstelbare stoelen en draadloze laadmogelijkheid voor je telefoon, waarvan onze testauto is voorzien. Wil je erbij rijden zoals wij dat deden, dan verlangt de Volvo-dealer € 69.490 van je. Ga je private leasen dan moet je voor deze Volvo waarschijnlijk rekening houden met een vanafprijs van rond de € 600 per maand.

Hoe rijdt de Volvo XC40 P8

Hoewel de Polestar 2 als een totaal andere auto in de markt is gezet, gaan onder de koets van deze XC40 exact dezelfde bodemgroep én aandrijflijn schuil. De XC40 P8 heeft dus twee elektromotoren - een op de voor- én eentje op de achteras - en die leveren samen 408 pk en 660 Nm. Daarmee biedt de elektrische SUVhet prestatiepotentieel van een volbloed sportwagen! Hij trekt vanuit stilstand in 4,9 seconden op naar 100 km/h. Elektromotoren hebbenmeteen hun maximumkracht tot de beschikking, waar een brandstofmotor dat moet opbouwen tijdens het toenemen van de toeren. Het gaat inderdaad hard aan boord van de XC40, maar bij 180 kilometer per uur is de koek op. Alle Volvo’s zijn tegenwoordig afgeregeld op die topsnelheid met het oog op de verkeersveiligheid. De XC40 P8 weegt trouwens een forse 2.120 kilo. Van dergelijke zwaarlijvigheid hebben meer EV’s last die zijn afgeleid van bestaande brandstofauto's. Door het relatief lage zwaartepunt stuurt de Volvo verrassend strak, wat nog eens wordt versterkt door het feit dat hij vierwielaandrijving heeft. Helaas zit er maar weinig gevoel in de stuurinrichting. Wat jammer is, want de EV reageert weldirect op de bewegingen van het stuurwiel. Het verwerken van lange oneffenheden gaat heel comfortabel;met korte richels heeft de Volvo wat meer moeite. De achteras wil dan een beetje gaan ‘slaan’. Niet rampzalig, maar het valt wel op. De XC40 heeft heel veel rijhulpsystemen standaard aan boord. Die werken naar behoren, al viel het wel op dat de rijstrookassistent bij de brandstofgestookte exemplaren preciezer werkt. Omdat de P8een EV is, verwacht je dat het muisstil is aan boord. Je krijgt weliswaar geen motorgeluid mee, maarhoort de afrolgeluiden van de brede banden des te beter!Standaard wordt de Zweed met 19-inch wielen geleverd, maar onze testuitvoering stond op 20-inch exemplaren met breed en laag rubber. Dat zier er tof uit, maar de banden laten zich onderweg nadrukkelijk horen. Een pluspunt is, dat deze EV overweg kan met een aanhanger. De XC40 P8 mag 1.500 kilogram aan de trekhaak hebben. Voor een elektrisch aangedreven auto is dat best bijzonder!

De Volvo XC40 P8 van binnen

Net als zijn broers op benzine biedt de XC40 P8voldoende binnenruimte voor vier volwassenen. De bagageruimte is wel kleiner dan die van de reguliere crossover; je verliest 40 liter bagageruimte vanwegede aanwezigheid van de batterijen en elektromotoren. De kofferbakinhoudblijft daardoor op 413 liter steken. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan heb je een bescheiden 1.289 liter tot je beschikking. De ergonomie is er helaas niet op vooruitgegaan sinds Volvo diens infotainmentsysteem rechtstreeks door Google laat aansturen. Hoewel de navigatie soepeler werkt en de XC40 bijvoorbeeld gewoon doorgaat met het afspelen van de muziek die je in de woonkamer al had aan staan, kun je niet meer eenvoudig door de menu’s ‘swipen’. Daar waren wij nou altijd zo enthousiast over!Wél fijn zijn de stoelen. Die bieden zeer veel steun en zijn ook voor lange personen geschikt. De laadkabel kun je op twee plaatsen kwijt. De auto heeft een extra kofferbak op de plek waar normaal gesproken de verbrandingsmotor zit. Daar past precies de laadkabel in. Maar je kunt hem ook in de achterbak leggen, in een speciaal vak onder de bagagebodem.

De Volvo XC40 P8 en het milieu

Het belangrijkste getal dat je in een elektrische auto wil aflezen, is je actieradius. In kilometers graag. Maar dat gaat in deze Volvo dus niet! Hij vermeldt alleen door middel van een percentage hoe vol (leeg!) de batterijen nog zijn. Op het moment dat je een getal ziet, heb je nog maar 50 kilometer rijbereik. Maak je een langere rit, dan bepaalt de XC40 dus eigenlijk wanneer jij pauzeert. De importeur laat weten dat er al veelvuldig door klanten over is geklaagd. Een ‘over the air’-update moet dit probleem verhelpen, maar voor wanneer die gepland staat, is op het moment van schrijven nog onbekend. De elektrische Zweed heeft een flink batterijpakket van 78 kWh, goed voor een rijbereik van 418 kilometer. Tijdens onze vaste verbruiksronde, vanuit Den Haag op (binnendoor) en neer (snelweg) naar de luchthaven van Lelystad, bleek de Volvo niet bepaald zuinig: hij scoorde een verbruikscijfer van 19,4 kWh per 100 kilometer. De XC40 heeft een maximale laadsnelheid van 150 kW. Aan een snellaadinstallatie slokt hij de stroom dan gulzig naar binnen en kun je na een minuut of twintig weer op pad. Zulke snelheden haal je echter niet bij een publieke laadpaal, maar dankzij een 3 fasen laadmogelijkheid ben je er in ieder geval van verzekerd dat een nachtje slapen voldoende is voor een volle batterij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.