Auto Review Kia Ev6 I
Kilometers voordeel
Kia EV6 77.4 kWh RWD GT-Line
- Pluspunten
- Rijbereik
- Laadsnelheid
- Binnenruimte
- Uitgebreide garantietermijn
- Minpunten
- Minder geschikt voor lange mensen
Grote batterijen en vierwielaandrijving maken een elektrische auto als de Kia EV6 zwaar, maar ook kostbaar. Met een louter achterwielaangedreven exemplaar houd je geld op zak én kom je kilometers verder op een lading stroom. De EV6 is ondertussen bekroond tot de Auto van het Jaar 2022.
Conclusie
De Kia EV6 is een van de meest gewilde elektrische auto’s van dit moment. De hatchback heeft een groot rijbereik in combinatie met een bijzonder hoog laadtempo. Bovendien biedt de EV6 de nodige binnenruimte, 7 jaar fabrieksgarantie en een complete uitrusting, zonder dat de Koreaan daardoor duurder is dan de concurrentie. Zeker wanneer je kiest voor een twee- in plaats van een vierwielaangedreven uitvoering! Daarmee is het een terechte publiekslieveling.
Type auto en prijs
De Kia EV6 is een dusdanige verkoophit, dat de elektrische gezinswagen bij diens debuut in 2021 voor de rest van dat jaar was uitverkocht. In 2022 werd hij uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Het klinkt aanlokkelijk om dan het eerste exemplaar te bemachtigen dat je te pakken kunt krijgen. De kans is echter groot dat je vervolgens vast zit aan een afgeladen versie met twee motoren en vierwielaandrijving. Zulke poespas maakt de Kia nodeloos zwaar en duur. En iedere euro is er een, nu je ook voor een elektrische auto steeds meer bijtelling verschuldigd bent. De EV6 heeft een vanafprijs van € 44.595. Dat is al tien mille meer dan het drempelbedrag om in 2022 in aanmerking te komen voor een gunstige bijtelling. Een vierwielaangedreven uitvoering kost je nog eens 10.000 euro extra. Voor die meerprijs profiteer je weliswaar van meer vermogen, maar je komt minder ver op een lading stroom. Nu kan de Kia even snel laden als een Porsche Taycan, dus dat hoeft niet persé een probleem te zijn. Het is een van de unieke eigenschappen van de vijfdeurs coupé, die bijdragen aan zijn populariteit. Dat enorme laadvermogen is namelijk vanaf het instapmodel beschikbaar. Bovendien profiteer je bij Kia van 7 jaar garantie, zowel op het accupakket als de rest van de EV. Daar komt de concurrentie niet aan! Sowieso koop je in deze prijscategorie hoofdzakelijk crossovers met een stekker. Hoewel de Kia net zo goed als kruisbestuiving geldt - de hatchback staat wat hoger op zijn pootjes om plaats te bieden aan de benodigde batterijen - komt de EV6 dicht in de buurt van een traditionele gezinsauto. Hetzelfde geldt voor de Polestar 2, die daarmee als rivaal kan worden beschouwd. Al zal de Kia toch vooral in één adem worden genoemd met zijn onderhuidse tweelingbroer de Hyundai IONIQ 5. Maar dat is - heel slim - een heel ander type auto.
Hoe rijdt de EV6 RWD
Op basis van zijn uiterlijk verwacht je van de Kia wellicht het prestatiepotentieel van een sportwagen. Dat is zeker het gevoel dat de auto achter het stuur oproept, met een lange neus die zich voor je uitstrekt. De EV6 is ook nog eens achterwielaangedreven, maar met 229 pk en 350 Nm koppel in combinatie met een leeggewicht van 1.900 kilogram kunnen we de Koreaan hooguit ‘vlot’ noemen. Wie bij het verkeerslicht graag in zijn stoel wordt gedrukt, is beter af met een vierwielaangedreven versie. Die is namelijk goed voor maar liefst 325 pk en 605 Nm koppel. Het trekgewicht blijft ongeacht de gekozen aandrijfvorm gelijk met 1.600 kilogram. Door de bank genomen is de EV6 RWD vooral een goede allrounder, met een communicatieve besturing en een onderstel dat het midden houdt tussen sportief en comfortabel. Wie langer is dan gemiddeld, doet er verstandig aan af te zien van de door ons gereden GT-Line variant. In dat geval heb je namelijk standaard een schuifdak aan boord, dat kostbare centimeters hoofdruimte afsnoept. Verder heeft de Kia kleine raampjes en tot overmaat van ramp ontbreekt een achterruitenwisser. Bij slecht weer moet je de EV6 op de spiegels rijden, alsof het een bestelbus is! Gelukkig heeft de gezinswagen een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Zaken als een achteruitrijcamera, een waarschuwing voor kruisend verkeer en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Dode hoek bescherming, een head-up display en de mogelijkheid om de elektrische Kia op de snelweg autonoom te laten rijden, zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
De EV6 RWD van binnen
Achterin de EV6 is er meer dan genoeg beenruimte voorhanden, dankzij de wielbasis van 2.90 meter. Daar profiteren niet alleen de inzittenden van, maar ook hun bagage: de kofferbak heeft een inhoud van 480- tot 1.260 liter en dan rekenen we de maximaal 52 liter grote ‘frunk’ nog niet eens mee! Saillant genoeg is de hoofdruimte op de achterbank wél in orde. Zelfs voor volwassenen, die desgewenst de rugleuning kunnen kantelen. De stroompunten voor de achterpassagiers (allebei van het type USB-C) zijn weggewerkt in de wangen van de voorstoelen. De EV6 is sowieso een moderne auto, met futuristisch vormgegeven slaapstoelen (!) waar de achterpassagiers hun jas aan kunnen ophangen. Het digitale instrumentarium lijkt om de bestuurder heen gevormd, al behoort die blikvanger niet tot de standaarduitrusting. Verder prijkt er een joekel van een middenconsole tussen de voorstoelen, waarop je onder andere de startknop en de bediening van de automaat aantreft. De knoppen van de stoelverwarming zitten onhandig vooraan: precies op de plek waar je jouw arm neerlegt, wanneer je de sneltoetsen van het infotainment wilt gebruiken. Als je even niet oplet, heb je een hete bilpartij.
De EV6 RWD en het milieu
De Kia is leverbaar met verschillende batterijgroottes, die variëren van 58- tot 77,4 kWh. Wij reden onze actieradiusproef met een achterwielaangedreven EV6 met het grootste accupakket. Bij vertrek werd ons door de boordcomputer een rijbereik beloofd van 386 kilometer. Na 230 daadwerkelijke kilometers konden we volgens de Kia nog 194 kilometer verder rijden. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg tijdens onze rit 17,2 kWh per 100 kilometer. De maximale laadsnelheid van de EV6 bedraagt 240 kW. De duurdere uitvoeringen van de Kia kunnen zelfs andere elektrische apparaten opladen. Het duurt misschien even, maar in geval van nood zóu je de elektrische auto van de buurman van stroom kunnen voorzien. De Koreanen maken al geruime tijd elektrische auto's. Net als bij de eerdere Soul en Niro vinden we ook aan boord van deze EV6 een 'slimme' klimaatcontrole terug, die desgewenst alleen het gedeelte koelt of verwarmt waar de bestuurder heeft plaatsgenomen. Met flippers aan het stuur bepaal je zelf hoeveel remenergie de futuristische Kia terugwint. In de felste stand heb je het rempedaal niet langer nodig. Wat we nog missen, is een navigatiesysteem dat rekening houdt met laadstops onderweg. Wanneer je een bestemming invoert die buiten het rijbereik van de Kia ligt, erkent de auto weliswaar dat je stroom moet bij tappen, maar waar precies moet je zelf uitpuzzelen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
