logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Ev6 I

Voor de liefhebbers

Kia EV6 GT

Pluspunten
  • Meeste paardenkrachten voor je poen
  • Razendsnel rijden én laden
  • Ook zonder al dat vermogen al een steengoede auto
Minpunten
  • Wolf in schaapskleren
  • Zicht rondom
  • Beperkte hoofdruimte voorin

Voor de algehele acceptatie van elektrische auto’s is er nog één belangrijke hobbel te nemen: die van de liefhebbers. Want hoeveel beleving biedt zo’n EV, afgezet tegen een sportieveling op benzine? Kia neemt de handschoen op met de EV6 GT.

Conclusie

De Kia EV6 GT is bedoeld om ook autoliefhebbers te verleiden tot de aanschaf van een elektrische personenwagen. Daar slaagt de gepeperde Kia maar gedeeltelijk in. Van buiten én van binnen wijkt de EV nauwelijks af van zijn meer standaard broertjes: de auto klinkt ook nergens naar. Maar de EV6 is van zichzelf al een steengoede auto en de GT maakt de feestvreugde alleen maar groter. Rijden doet de sportieve EV6 namelijk met zoveel gevoel, dat zijn bijna 600 pk niet eens de hoofdattractie vormen. En dat voor een razend scherpe prijs! Je moet wel een enorme purist zijn om de Kia dan alsnog te laten staan.

Type auto en prijs

Misschien dat ze Tesla nog niet van de troon hebben gestoten, maar van de gevestigde orde zijn het de autofabrikanten uit Zuid-Korea die momenteel het beste snappen hoe je een goede elektrische auto maakt. Kia is inmiddels bezig met het uitrollen van hun tweede generatie EV’s. Vaandeldrager is de EV6; niet voor niks de Auto van het Jaar 2022. De middenklasser oogde al sportief, maar krijgt nu een aandrijflijn die dat lijnenspel recht doet.

Goed voor maar liefst 585 pk neemt deze GT een unieke positie in de markt in: voor een soortgelijk vermogen ben je bij de concurrentie tienduizenden euro’s extra kwijt. En dat zijn dan niet de minste: bij het verkeerslicht hoef je alleen een elektrische Lotus, Mercedes of Porsche voor je te dulden. Of nieuwkomer NIO, wiens ET- én EL7 niet specifiek als sportief worden geafficheerd, maar wel standaard 653 pk (!) leveren. Die alternatieven kunnen geen van allen tippen aan het gunstige prijskaartje van de Kia. Bovendien bieden ze niet zo’n gulle garantietermijn: bij eventuele onvolkomenheden kun je maar liefst zeven jaar of 150.000 kilometer bij de Koreanen terecht. Ook wat het de benodigde batterijen aangaat!

Hoe rijdt de EV6 GT

Op het moment van schrijven krijg je bij aanschaf van een EV6 GT een speciale rijtraining cadeau. De importeur drukte ons bij het ophalen van de auto dan ook een aantal zaken op het hart: rustig aan in de regen, altijd eerst de banden warm rijden en de fluorescerende GT-knop onderaan het stuur alleen indrukken wanneer de omstandigheden dat toelaten. Het wekt de indruk dat de Kia een listige machine is. Nu willen we 585 pk natuurlijk geen kattenpis noemen, temeer daar de potente EV6 ook nog eens goed is voor 740 Nm koppel (het trekgewicht is met 1.800 kilogram zelfs het hoogste van het complete modellengamma).

Druk je de GT-knop in, dan schakel je automatisch de tractiecontrole uit. Klauwend naar grip sprint de Kia in dat geval in 3,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. Een elektronisch sperdifferentieel maakt, dat je desgewenst ook met deze EV kunt driften. Wie over gezond verstand beschikt, trapt het stroompedaal dus niet achteloos tegen het schutbord. Maar de EV6 beschikt behalve die GT-modus net zo goed over een normale rijstand en zelfs een spaarknop! Het enige dat je er dan nog aan herinnert met een sportmodel op stap te zijn, is het bandenrumoer. De wielen onder de GT zijn dusdanig groot (maatje 255/40 R21), dat ze tijdens manoeuvreren over de grond schrapen. Zolang je de maximale stuuruitslag vermijdt, blijft dat rotgeluid je bespaard. Vanwege die grote banden voelt de sportieve Kia iets stugger, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Eigenzinnige trekjes

Rijden met de krachtigste EV6 behoeft weliswaar geen gebruiksaanwijzing, maar ergens is het wel jammer dat de gepeperde gezinswagen geen eigenzinnige trekjes kent. Op een stel gifgroene remklauwen na, ziet hij er uit als elke andere EV6. Je hoort ook niets van betekenis: de Koreanen hebben gepoogd een kunstmatig motorgeluid te creëeren, maar dat werkt vooral op je lachspieren. De soundtrack afzetten is ook niet ideaal: wanneer de situatie het toelaat en je doet een stoplichtsprintje, dat klinkt dat alsof de stadstram op hol slaat. Zo voelt het gelukkig niet: je ervaart ten alle tijden controle over de Kia, met dank aan zijn vlezige besturing en de indrukwekkende grip van die enorme wielen.

In de GT-stand mag het ESP dan uit staan; er blijven genoeg reddende engeltjes over die een oogje in het zeil houden. De ‘dikste’ EV6 heeft ook de rijkste uitrusting, met onder meer het volledige pakket aan rijhulpsystemen. Op de optielijst vinden we alleen metallic lak. Een 360 graden camera zorgt, dat je tijdens het parkeren alleen op het schrapen van je banden hoeft te letten. Dat neemt niet weg dat de A- en C-stijl zo fors uitpakken, dat er in alle overige verkeerssituaties geen hulpsysteem tegen is opgewassen: het zicht rondom is ronduit belabberd.

De EV6 GT van binnen

Het interieur van de GT wijkt nauwelijks af van dat van de standaard EV6. Het enige verschil - en die zijn dan ook niet te missen - zijn de knoeperts van sportstoelen, die je armen automatisch richting het stuur dirigeren. Ze zitten fantastisch, maar op lange ritten is het vermoeiend dat je jouw schouders niet even kunt ontspannen. Vanwege de lage daklijn kom je met een bovengemiddelde lengte moeizaam aan boord en zit je met jouw kruin tegen het zwart bekleedde plafond: de Kia wordt in deze uitvoering standaard uitgerust met een groot zonnedak.

Op de achterbank heb je dat probleem opvallend genoeg niet. Daar is bovendien meer dan genoeg beenruimte voor handen, dankzij de wielbasis van 2.90 meter. De binnenkant van de EV6 ademt de sfeer van een ruimteschip, met een digitaal instrumentarium dat om de bestuurder heen is gevormd. Er prijkt een joekel van een middenconsole tussen de voorstoelen, waarop je onder andere de startknop en de bediening van de automaat aantreft. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 480- en maximaal 1.260 liter. Vanwege het opvallende ontwerp van de Kia kun je maar beperkt grotere voorwerpen vervoeren. Wel beschikt de EV over een opbergruimte aan de voorzijde: die is net wat groter wanneer je kiest voor een achterwielaangedreven versie als bij de door ons gereden AWD. Maar zelfs in dat laatste geval kun je voorin in ieder geval de laadkabel kwijt.

De EV6 GT en het milieu

Eerder reden we onze vaste verbruiksronde met een achterwielaangedreven, reguliere EV6. De GT heeft precies hetzelfde batterijpakket, met een inhoud van 77,4 kWh. De sportieve uitvoering weegt echter wel een paar honderd kilo meer, waardoor het rijbereik en het gemiddelde stroomverbruik achterblijven bij de standaard variant. Na een nacht laden vermeldde de boordcomputer van de GT een actieradius van 314 kilometer, waarvan we na ons retourtje Lelystad Airport 106 stuks overhielden. Het gemiddelde verbruik bedroeg die rit 21,4 kWh per 100 kilometer.

Ter vergelijking: de louter achterwielaangedreven EV6 liet een score noteren van 386 kilometer en 17,2 kWh per 100 kilometer. In beide gevallen bedroeg de buitentemperatuur gedurende onze actieradiusproef rond de 10 graden. Het is de prijs die je betaalt voor bijna twee keer zoveel vermogen (de krachtigste reguliere EV6 komt niet verder dan 325 pk). Om optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom, beschikt de Kia over een spaarstand en verschillende regeneratiemogelijkheden. Schakel je de zogenaamde i-Pedal functie in, dan hoef je de mechanische remmen van de EV6 nauwelijks nog aan te spreken.

Dubbele boordspanning

De GT heeft niet alleen een imposant vermogen, maar ook een indrukwekkende laadsnelheid. De meeste elektrische auto’s hebben een boordspanning van 400 Volt, maar in het geval van de EV6 bedraagt die het dubbele. Aan de juiste laadpaal kun je daardoor in 4,5 minuut 100 kilometer bijladen. In de dagelijkse praktijk zal je echter eerder een publiek laadpunt gebruiken. Dan is het goed om te weten dat de EV6 standaard met drie fasen laadt. De vierdeurs coupé is ook in staat om stroom terug te geven. Aan het laadnetwerk - zodat je in de toekomst wellicht de wasmachine kunt laten draaien op de in het batterijpakket resterende stroom - maar ook door middel van een ingenieuze laadkabel die een stopcontact als uiteinde heeft. Op die manier kun je de EV6 bijvoorbeeld gebruiken om jouw laptop van stroom te voorzien.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.