logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Ev6 I

Net EV anders

Kia EV6 77.4 kWh AWD GT-Line

Pluspunten
  • Fijne reiswagen
  • Laadt met recht snél
  • Bijzonder om te zien
Minpunten
  • Matig zicht rondom
  • Beperkte binnenruimte voor wie langer is dan gemiddeld

Kia wijkt met de EV6 af van de heersende mode, en met succes: de elektrische auto is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022. De Koreaanis geen semi-terreinwagen, maar een vierdeurs coupé. De EV maakt de verwachtingen die bij zo’n uiterlijk horen, waar. Alleen geldt dat zowel in positieve- als negatieve zin.

Conclusie

De Kia EV6 is een blikvanger van jewelste, maar het blijft niet bij een fraai uiterlijk alleen. Ondanks zijn sportieve voorkomen is de EV vriendelijk in de omgang en biedt voldoende ruimte voor een gemiddeld gezin. Die kunnen betaalbaar de blits maken, want de hoge laadsnelheid doet het ongetwijfeld goed op verjaardagen. Je zult wellicht een andere mening toegedaan zijn, wanneer je van bovengemiddelde lengte bent. Het matige zicht rondom blijft sowieso een punt van kritiek, ongeacht je lichaamsbouw.

Type auto en prijs

Kia is van oudsher sterk in het maken van semi-terreinwagens, maar inmiddels gelden hun volledig elektrische modellen even goed als wapenfeit. Met de EV6 schrijven de Koreanen een volgend hoofdstuk van hun succesverhaal. De personenwagen was koud op de markt, of hij werd al uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022! Voor het eerst is de Koreaan op stroomgeen crossover, maar een vierdeurs coupé. Menig zakelijke rijder heeft reikhalzend naar de komst van de aantrekkelijk gelijnde gezinsauto uitgezien, terwijl de nieuwe Kia met een prijskaartje van minimaal € 44.595 slechts gedeeltelijk in de gunstigste bijtellingscategorie valt. Die meerprijs heeft menig potentiële klant er graag voor over: zo groot is de populariteit van het model. En geef die enthousiastelingen eens ongelijk, want hoewel de EV6 oogt als een sportwagen, kun je er toch gewoon jouw gezin in kwijt. Daarnaast laadt de EV in razend tempo zijn batterij weer vol. Er is nog een andere betaalbare elektrische auto die dat kan, niet geheel toevallig afkomstig van hetzelfde concern. De Hyundai IONIQ 5 is echter een compleet andere auto om te zien én te rijden; de Kia hoeft dus niet te vrezen voor concurrentie uit eigen huis. Het zijn eerder de Tesla Model 3 en Polestar 2 die als alternatief gelden, al zijn beide modellen duurder in aanschaf. Daarnaast komen de betreffende fabrikanten niet in de buurt van Kia’s beroemde 7 jaar fabrieksgarantie, hoewel je bij Polestar en Tesla 8 jaar aan kunt kloppen mocht er iets mis zijn met de accu’s van je elektrische auto.

Hoe rijdt de EV6

Gedrongen en gemeen: zo zouden we het lijnenspel van de nieuwste Kia willen omschrijven. Desondanks is de auto met een lengte van 4.68 meter zelfs nog een paar centimeter langer dan zijn onderhuidse tweelingbroer de Hyundai IONIQ 5! Onze testauto is een vierwielaangedreven uitvoering met het grootst mogelijke batterijpakket. Zijn twee elektromotoren zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 325 pk en 605 Nm. Daarmee rijd je in iets meer dan 5 tellen 100 kilometer per uur. De IONIQ 5 biedt een soortgelijk prestatiepotentieel, maar die auto is weker geveerd dan de EV6. Trek je met de Hyundai hard op bij het verkeerslicht, dan rijd je jezelf misselijk. Het onderstel van de Kia is scherper, zonder dat we het oncomfortabel willen noemen. Dat je niet weeïg wordt van een vlotte inhaalactie is natuurlijk plezierig, net als de communicatieve besturing. Maar hoe sportief de EV6 ook mag ogen: met 77,4 kWh aan accu’s in zijn buik weegt het apparaat even goed 2 ton. Dat gewicht kan de auto niet verhullen: het is daarom eerder een snelle reiswagen dan een sportauto. Wie langer is dan gemiddeld, doet er bovendien verstandig aan af te zien van de door ons gereden GT-Line variant. In dat geval heb je namelijk standaard een schuifdak aan boord, dat kostbare centimeters hoofdruimte afsnoept. Verder heeft de Kia kleine raampjes en tot overmaat van ramp ontbreekt een achterruitenwisser. Bij slecht weer moet je de EV6 op de spiegels rijden, alsof het een bestelbus is! Gelukkig heeft de gezinswagen een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Zaken als een achteruitrijcamera, een waarschuwing voor kruisend verkeer en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Dode hoek bescherming, een head-up display en de mogelijkheid om de elektrische Kia op de snelweg autonoom te laten rijden, zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.

De EV6 van binnen

De EV6 is niet alleen van buiten imposant om te zien. De binnenkant ademt de sfeer van een ruimteschip, met futuristisch vormgegeven slaapstoelen (!) en een digitaal instrumentarium dat om de bestuurder heen is gevormd. Er prijkt een joekel van een middenconsole tussen de voorstoelen, waarop je onder andere de startknop en de bediening van de automaat aantreft. De knoppen van de stoelverwarming zitten onhandig vooraan: precies op de plek waar je jouw arm neerlegt, wanneer je de sneltoetsen van het infotainment wilt gebruiken. Voor je het weet, heb je onbedoeld een hete kont. Op de achterbank is er meer dan genoeg beenruimte voor handen. Saillant genoeg is de hoofdruimte daar wél dik in orde. Zelfs voor volwassenen, die desgewenst de rugleuning kunnen kantelen. De stroompunten voor de achterpassagiers (allebei van het type USB-C) zijn weggewerkt in de wangen van de voorstoelen. De achterbank klap je met behulp van twee hendels neer vanuit de kofferbak, die een inhoud heeft van minimaal 480- en maximaal 1.291 liter. Vanwege de scherpe lijnen van de EV6 kun je maar beperkt grotere voorwerpen vervoeren. Wel beschikt de EV over een opbergruimte aan de voorzijde: die is net wat groter wanneer je kiest voor een achterwielaangedreven versie als bij de door ons gereden AWD. Maar zelfs in dat laatste geval kun je voorin in ieder geval de laadkabel kwijt.

De EV6 en het milieu

Kia heeft ruime ervaring met het bouwen van elektrische personenwagens. De e-Soul is inmiddels toe aan diens tweede modelgeneratie en met de onlangs opgefriste, elektrische Niro hebben de Koreanen een heuse verkooptopper te pakken. In de EV6 keren dan ook diverse handigheidjes uit andere Kia’s terug, zoals de mogelijkheid alleen het deel van de auto te verwarmen waar de bestuurder zich bevindt. Ook heeft de EV6 flippers aan het stuur, waarmee je invloed kunt uitoefenen op de mate waarin de gezinsauto remenergie terugwint. Daarnaast moet een speciale spaarstand ervoor zorgen dat je zo dicht mogelijk bij het beloofde rijbereik van 506 kilometer in de buurt komt. Moet je alleen niet kiezen voor de 20-inch wielen onder onze testuitvoering, want daarmee daalt de actieradius tot 484 kilometer. We schreven het eerder al: deze Kia heeft een indrukwekkend hoge laadsnelheid. De meeste elektrische auto’s hebben een boordspanning van 400 Volt, maar in het geval van de EV6 bedraagt die het dubbele. Aan de juiste laadpaal kun je daardoor in 4,5 minuut 100 kilometer bijladen. Dergelijke waardes waren tot voor kort voorbehouden aan de Porsche Taycan, die met een vanafprijs van 90.000 euro twee keer zoveel kost als de eenvoudigste Kia! In de dagelijkse praktijk zal je echter eerder een publiek laadpunt gebruiken. Dan is het goed om te weten dat de EV6 standaard met drie fasen laadt. In het geval van de door ons gereden uitvoering ben je dan wel de hele nacht zoet. De vierdeurs coupé is ook in staat om stroom terug te geven. Aan het laadnetwerk - zodat je in de toekomst wellicht de wasmachine kunt laten draaien op de in het batterijpakket resterende stroom - maar ook door middel vaneen ingenieuze laadkabel die een stopcontact als uiteinde heeft. Op die manier kun je de EV6 bijvoorbeeld gebruiken om je laptop mee op te laden! Kia geeft voor onze testauto - mét 20-inch wielen - een gemiddeld stroomverbruik op van 18,0 kWh per 100 kilometer. Zodra we de auto wat langer kunnen rijden, gaan we uiteraard kijken wat daar onder alledaagse omstandigheden van terecht komt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.