logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 208 II

Aanspraak op het parkeerterrein

Peugeot 208 1.2 PureTech 100 Allure

Pluspunten
  • Design
  • Uitrusting
  • Rijgedrag
Minpunten
  • Prijs
  • Binnenruimte

Er valt een hoop te vertellen over de nieuwe Peugeot 208. Dat de kleine gezinsauto een driedimensionaal instrumentarium heeft bijvoorbeeld, en dat er voor het eerst ook een volledig elektrische variant van bestaat. Maar het blijkt toch vooral zijn uiterlijk, dat de tongen los maakt.

Conclusie

De Peugeot 208 heeft geen digitale klokkenwinkel of een elektrische aandrijflijn nodig om op te vallen: de kleine gezinsauto valt alleen al in de smaak door hoe hij er uit ziet. Om de blits te maken, zal je echter wel in de buidel moeten tasten: voor dit soort bedragen kun je bij de concurrentie voor grotere - en zuinigere! - alternatieven terecht.

Type auto en prijs

De nieuwe Peugeot 208 is door pers en publiek enthousiast ontvangen en dat merk je wanneer je met de auto op pad bent. Het komt lang niet altijd voor dat we tijdens ons testwerk worden aangesproken over een nieuw model, maar in het geval van deze compacte gezinswagen gebeurde het ons herhaaldelijk. Nu is de Peugeot ook een ware blikvanger, zeker in de standaard lak. Die is geel van kleur en je hoeft er niets (!) voor bij te betalen. Het lijnenspel bevat verschillende knipogen naar zijn stamvader de 205. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verbindende strook tussen de achterlichten en de ruimte voor een typeplaatje op de C-stijl. Minder in het oog springend is de elektrische aandrijflijn waarmee de 208 voortaan verkrijgbaar is. Bovendien vertoont hij onderhuids grote overeenkomsten met de Opel Corsa, want beide fabrikanten maken deel uit van hetzelfde concern. Net als bij de laatste mode kleeft er ook aan deze Peugeot een stevig prijskaartje. De eenvoudigste benzineuitvoering van de 208 kost € 17.580, waarmee hij niet alleen duurder is dan de Corsa (vanaf € 16.999) maar ook de hagelnieuwe Renault Clio (minimaal € 17.290) voor moet laten gaan. Alleen de Volkswagen Polo is kostbaarder (vanaf € 17.751).

Hoe rijdt de 208

Aan de buitenzijde van de 208 kun je zien of je met een dure of goedkope uitvoering van doen hebt. Het topmodel heeft namelijk zwarte wielkuipranden, zoals de 205 GTI die vroeger ook had. Wij haalden ditmaal een Allure-uitvoering op bij de importeur. Die moet het zonder dergelijke versieringen stellen, maar op straat waren de complimenten er niet minder om. Onder de kap van onze testauto lag een 100 pk sterke, driecilinder benzinemotor. Het koppel daarvan bedraagt 205 Nm, het trekgewicht 1.200 kilogram. De driepitter brengt een sportief geluid voort en toont zich met name bij lage toerentallen gretig: het maakt de 208 tot een vermakelijke auto, waarmee je graag een blokje om gaat. Je lichaamsbouw is daarbij een belangrijke factor: de kenmerkende interieuropzet, waarbij je niet door, maar óver je stuur naar de meters kijkt, kent ook de nodige tegenstanders. Ben je langer dan gemiddeld, dan is het niet zozeer het zicht op de klokkenwinkel, maar de beperkte binnenruimte waaraan jij je zult storen. Lange bestuurders maken zowel links als rechts contact met de auto. Daarnaast zijn de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant. De kleine Fransman is stevig gedempt, zonder dat het oncomfortabel wordt. De besturing werkt licht, maar met gevoel. De geluidsisolatie kan beter, want zeker op de snelweg hoor je nadrukkelijk het geruis van de wind en afrolgeluiden van de banden (in ons geval 17-inch lichtmetaal). Voor een model uit het B-segment biedt de 208 een volwassen veiligheidsuitrusting. Rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zitten bij de vanafprijs inbegrepen, net als uitgekledeversies van verkeersbordherkenning en een noodremsysteem. Dat laatste kwam de fabrikant op een reprimande te staan, toen botsproefinstantie Euro NCAP met de Peugeot aan de gang ging. Bij die test behaalde de 208 vier van de vijf sterren, omdat de gezinsauto in de standaarduitvoering alleen voor voetgangers remt. Een uitbreiding van dat systeem maakt, dat de Peugeot ook fietsers in de gaten houdt. Bij Euro NCAP vinden ze dat een dergelijke functionaliteit van meet af aan moet worden meegeleverd. Vooralsnog staat een dergelijke rijhulp bij de Fransen op de optielijst, net als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Kies je voor een 208 met automaat, dan kan de Peugeot op de snelweg eigenhandig binnen zijn rijbaan blijven. Een achteruitrijcamera staat eveneens in de accessoiresfolder, maar dat geld zouden wij ons besparen: het beeld dat de camera geeft, is bij weinig licht of slecht weer korrelig als een foto in een te lage resolutie.

De 208 van binnen

De 208 heeft trekjes van de aloude 205, maar je herkent ook zijn grote broer de 508 terug. Van buiten, maar ook van binnen ademt de kleine gezinsauto de sfeer van de luxe zakenwagen. We zien stiknaden, tuimelschakelaars en een imposant instrumentarium, dat driedimensionaal werkt. De bestuurder ziet de belangrijkste rijgegevens dichtbij; al het andere blijft op de achtergrond. Een regelrechte blikvanger, die echter is voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s. Ook voor de draadloze oplaadmogelijkheid van je smartphone moet worden bijbetaald. Helaas zijn de deurpanelen en het dashboardkastje bekleed met harde kunststoffen, die bepaald niet chique ogen. De glimmende pianolakdelen op de middenconsole blijken daarnaast behoorlijk besmettelijk. Wie van gemiddelde lengte is, zit prima achterin de Peugeot. De achterpassagiers hebben daarnaast twee stroompunten tot hun beschikking. Ben je langer dan 1.85 meter, dan heb je op de achterbank echter weinig te zoeken: je zult de rugleuning van de voorstoel tussen je benen moeten nemen. De hoofdruimte is dan wel weer verrassend groot voor een auto in dit deel van de markt. De aansprekende vormgeving van de Peugeot heeft zijn weerslag op de bagageruimte, waarin je 20 liter minder spullen kwijt kunt dan voorheen. Met 265 liter inhoud blijft de kofferbakinhoud bovendien tientallen liters achter bij die van de alternatieven als de Renault Clio en Volkswagen Polo. Bovendien ontbeert de Peugeot een vlakke laadvloer en heeft de auto een fikse tildrempel. Beide zaken hadden eenvoudig kunnen worden verholpen met een verstelbare bagagebodem, maar die is op de 208 niet leverbaar.

De 208 en het milieu

Peugeot levert de 208 met drie benzineversies en een dieselmotor. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 130 pk. De elektrische variant is de krachtpatser van het stel, met omgerekend 136 pk aan vermogen. De door ons gereden, 100 pk sterke krachtbron is op papier goed voor een optimistisch verbruikscijfer van 1 op 23,8. Wij realiseerden in de praktijk een heel wat aardsere score van 1 op 14,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.