logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 208 II

Laag bij de grond

Peugeot e-208 GT

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Zitpositie
  • Standaarduitrusting
  • Design
Minpunten
  • Prijs
  • Binnenruimte

Naar de elektrische variant van de nieuwe Peugeot 208 is zo mogelijk nog meer uitgekeken dan naar de kleine gezinsauto zelf. Terecht, want de Fransman zet de concurrentie op een aantal gevoelige punten op achterstand.

Conclusie

De Peugeot e-208 mag met een vanafprijs van dik 36 mille dan geen koopje zijn; hij biedt meer waar voor zijn geld dan bij de concurrentie het geval is. De Fransman kan sneller en vaker laden langs de weg en ondanks het feit dat het batterijpakket onder de inzittenden is weggewerkt, kun je er lekker laag in zitten. Tel daar zijn aansprekende uiterlijk en rijke standaarduitrusting bij op, en privépersonen zouden willen dat ze er eentje konden leasen tegen het aantrekkelijke, zakelijke tarief.

Type auto en prijs

De nieuwe Peugeot 208 grijpt terug op zijn roemruchte stamvader de 205. Dat zit hem niet alleen in ontwerpknipogen als de zwarte wielkastranden, maar vooral in de missie die de Fransen zich met de kleine gezinsauto hebben gesteld. Net als bij de 205 moet dit model zorgen voor een ommekeer. Begin jaren ‘80 maakte de fabrikant voornamelijk grote sedans, waarmee het zijn marktaandeel dramatisch zag dalen. De 205 redde het merk van de ondergang. Hoewel Peugeot er vandaag de dag aanmerkelijk beter voor staat dan toen, wordt de 208 evengoed als een breekijzer ingezet. Voor het eerst is het model leverbaar met een elektrische aandrijflijn. Niet geheel ontoevallig doet Opel precies hetzelfde met hun Corsa. Sinds de Duitse autobouwer door het moederbedrijf van Peugeot is ingelijfd, zijn de 208 en de Corsa geen concurrenten meer, maar delen ze hetzelfde platform. Doorgaans komen automakers met een apart model wanneer ze een elektrische auto introduceren, maar Peugeot meent dat een afwijkend uiterlijk voor geïnteresseerden juist een drempel vormt. Die willen wel elektrisch rijden, maar dat hoeft niet iedereen te weten. De 208 is bij uitstek een auto die gezien mag worden; we zijn nog niemand tegengekomen die ‘m lelijk vind. Prijzen beginnen bij € 36.250. De voordeligste benzine-uitvoering - waarvoor je ook nog altijd bij de fabrikant terecht kunt - is met een prijskaartje van € 17.580 aanmerkelijk goedkoper. De elektrische variant beschikt echter over een ruimere standaarduitrusting en ook de garantietermijn is langer: 8 jaar of 160.000 kilometer op het batterijpakket. Die garantie is overdraagbaar bij verkoop, zolang je jouw elektrische 208 maar bij de Peugeot-dealer laat onderhouden. Daar kun je ook terecht voor aanvullende diensten als een universele laadpas of een vervangende auto, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie wilt naar het buitenland. En zakt de capaciteit van het accupakket binnen de garantietermijn onder de 70 procent, dan krijg je van de fabrikant gewoon een nieuwe. Omdat de vanafprijs van de e-208 onder de 40 mille blijft, komt de EV ook in 2020 in aanmerking voor een lage bijtelling. Dat hoef je zakelijke rijders geen twee keer te zeggen: op het moment van schrijven moet je een reserveringsnummer aanvragen, om er eentje te kunnen bemachtigen!

Hoe rijdt de e-208

Bij het ontwikkelen van een elektrische auto kiezen veel merken voor de carrosserievorm van een semi-terreinwagen. Dit stelt hen in staat om het benodigde batterijpakket onder het inzittendencompartiment te monteren, waar het geen kostbare bagageruimte inneemt. Peugeot is er in geslaagd om datzelfde te doen, zonder dat dit resulteert in een hoge koets. Nu bestaan er meer ‘kleine’ EV’s (denk aan de Renault Zoe of Nissan Leaf), maar die kenmerken zich door een hoge zitpositie. In de elektrische 208 kun je spreekwoordelijk ‘met je kont op de bodem’ zitten; in combinatie met het kleine stuurwiel, waar je overheen moet kijken om de tellers af te lezen, draagt dit bij aan een sportieve rijbeleving. Van buiten kun je de elektrische variant onderscheiden, omdat de e-208 een grille heeft waarin de carrosseriekleur terugkomt. Een veel groter verschil blijft buiten beeld: dat is de gewichtstoename, want afhankelijk van de gekozen motorvariant is de elektrische gezinsauto tot wel 500 kilogram zwaarder dan een exemplaar op diesel of benzine. Daar voel je echter weinig van, want met een vermogen van omgerekend 136 pk en 260 Nm is dit de vlotste uitvoering van de 208 die je kunt bestellen. Daarnaast hebben de Fransen het onderstel stugger gemaakt, om de wegligging niet onder dat extra gewicht te laten lijden. Dat heeft gewerkt. De elektrische variant voelt zelfs net wat wendbaarder aan, juist omdat er een batterijpakket in de bodem schuilgaat. De besturing van de e-208 is licht, maar precies en met een sprinttijd van 8,1 seconden komt de wagen in de buurt van de GTI-uitvoering die van de vorige 208 werd verkocht. Om optimaal van het direct beschikbare vermogen van de elektromotor te profiteren, moet je wel de sportstand inschakelen. In de overige rijmodi - ‘Normaal’ en ‘Eco’ - knijpt de Peugeot het aantal kW’s af om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van het beloofde rijbereik (daarover later meer). Verder beschikt de automatische transmissie over een speciale stand, waarmee je invloed hebt op de mate waarin remenergie wordt teruggewonnen. De uitwerking - of eigenlijk de opbrengst daarvan - viel ons eerlijk gezegd tegen. Alle trekkracht ten spijt, kan er geen aanhanger achter de auto. Voor een model uit het B-segment biedt de e-208 een volwassen veiligheidsuitrusting. Rijhulpsystemen als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning zitten bij de vanafprijs inbegrepen, net als een uitgekleden versie van een noodremsysteem. Dat kwam de fabrikant op een reprimande te staan, toen botsproefinstantie Euro NCAP met de Peugeot aan de gang ging. Bij die test behaalde hij vier van de vijf sterren, omdat de gezinsauto in de standaarduitvoering alleen voor voetgangers remt. Een uitbreiding van dat systeem maakt, dat de Peugeot ook fietsers in de gaten houdt. Bij Euro NCAP vinden ze dat een dergelijke functionaliteit van meet af aan moet worden meegeleverd. Vooralsnog staat een dergelijke rijhulp bij de Fransen op de optielijst, net als dode hoek signalering.

De e-208 van binnen

Van buiten is de elektrische 208 al nauwelijks van zijn broers op benzine of diesel te onderscheiden, maar aan de binnenzijde zijn de auto’s vrijwel identiek. Alleen de klokkenwinkel is anders: in de e-208 wordt daarop een weergave van de elektrische auto getoond. Het instrumentarium is driedimensionaal: de belangrijkste gegevens worden prominent weergegeven, de rest blijft op de achtergrond. Normaal gesproken moet je voor deze optie bijbetalen, maar bij de elektrische uitvoering maakt het deel uit van de standaarduitrusting. De e-208 heeft uiterlijke kenmerken van de aloude 205, maar je ziet in de auto net zo goed zijn grote broer de 508 terug. Ook van binnen ademt de kleine gezinsauto de sfeer van de luxe zakenwagen. We zien chique stiknaden en tuimelschakelaars, maar kijk je iets beter, dan valt op dat de deurpanelen en het dashboardkastje zijn bekleed met harde kunststoffen. En de glimmende pianolakdelen op de middenconsole blijken behoorlijk besmettelijk. Wie van gemiddelde lengte is, zit prima achterin de Peugeot, waar de passagiers twee stroompunten tot hun beschikking hebben. Ben je langer dan 1.85 meter, dan heb je op de achterbank weinig te zoeken: je zult de rugleuning van de voorstoel tussen je benen moeten nemen. De beschikbare hoofdruimte is dan wel weer in orde. De aansprekende vormgeving heeft zijn weerslag op de kofferbak, waarin je 20 liter minder spullen kwijt kunt dan voorheen. Met 265 liter inhoud blijft de laadruimte bovendien tientallen liters achter bij die van de alternatieven als de Renault Zoe en Nissan Leaf. Uitwijken naar een variant op benzine of diesel haalt niet aan: omdat het batterijpakket onder de inzittenden schuilgaat, is de kofferbak bij iedere aandrijflijn even groot. Verder ontbeert de Peugeot een vlakke laadvloer en heeft de auto een fikse tildrempel. Beide zaken hadden eenvoudig kunnen worden verholpen met een verstelbare bagagebodem, maar die is op de e-208 niet leverbaar. Jammer, want je mist daarmee ook een opberggelegenheid voor de laadkabels.

De e-208 en het milieu

Behalve deze elektrische uitvoering kun je bij Peugeot ook nog altijd voor verbrandingsmotoren terecht. Het gaat om drie benzineversies en een dieselmotor, waarvan het vermogen uiteenloopt van 75- tot 130 pk. Het batterijpakket van de e-208 is 50 kWh groot. Opladen kan aan ieder mogelijk stroompunt, van het stopcontact in de garage tot een snellader langs de weg. De accu’s van de Peugeot zijn vloeistofgekoeld, dus je kunt herhaaldelijk snelladen. Dat kan met een laadsnelheid tot 100 kW, waardoor je binnen een half uurtje weer een voor 80 procent volgeladen batterij tot je beschikking hebt. Aan een openbaar laadpunt duurt dit minimaal 5 uur en een kwartier, afhankelijk van of het laadpunt in kwestie 3 fasen laden toestaat. Aan de e-208 zal het in elk geval niet liggen! De fabrikant geeft voor de EV een rijbereik op van 340 kilometer, gemeten volgens de strengste Europese meetmethode. Tijdens onze eerste kennismaking konden wij dat cijfer nog niet toetsen, daar we onze kilometers maakten met een zogenaamd voorserie-exemplaar. Daarvan was de software nog niet wat -ie wezen moest, waardoor we per gereden kilometer een tiental stuks van de boordcomputer zagen verdwijnen. De batterijlading bleef echter vol. Dergelijke kinderziektes moeten er uit zijn, wanneer de e-208 zijn opwachting maakt in de showroom.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.