logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 208 II

Klatergoud

Peugeot 208 1.2 PureTech 130 GT-Line

Pluspunten
  • Design
  • Uitrusting
  • Rijgedrag
Minpunten
  • Prijs
  • Binnenruimte

De nieuwe Peugeot 208 ziet er waanzinnig uit en is leverbaar met zaken die je normaal gesproken in een hoger segment aantreft. Al dat uiterlijke vertoon kan echter niet verhullen, dat er ook het een en ander op de kleine gezinsauto valt aan te merken.

Conclusie

De Peugeot 208 valt op vanwege zijn kekke uiterlijk en een voor het B-segment rijke uitrusting. Om het model er op zijn best uit te laten zien, zal je echter in de buidel moeten tasten: smaakmakers als de zwarte wielkastranden en het fraaie, driedimensionale instrumentarium zijn voorbehouden aan de meest luxueuze uitvoeringen. Dan kost de 208 al gauw 24 mille of meer: serieuze bedragen voor een gezinsauto die niet uitblinkt wat het de binnenruimte aangaat.

Type auto en prijs

De 208 stamt van een lange reeks kleine gezinsauto’s, die zijn oorsprong vindt bij de Peugeot 205. Met dat model herschreef de fabrikant zijn geschiedenis en ook deze 208 staat voor verandering. Begin jaren ‘80 kwam met de 205 een einde aan een eindeloze stroom grote sedans. Anno 2019 breekt Peugeot met het klassieke motorengamma dat louter uit benzine- en dieselversies bestaat. Dergelijke krachtbronnen zijn nog wel verkrijgbaar, maar voortaan staat er ook een volledig elektrische variant in de folder. De fabrikant kiest er dus niet voor om een apart elektrisch model te lanceren, zoals dat bij de concurrentie doorgaans gebruikelijk is. Bovendien is de 208 ontwikkeld in samenwerking met Opel, dat sinds een paar jaar deel uitmaakt van hetzelfde concern. De nieuwe Opel Corsa is onderhuids dan ook dezelfde auto, maar met een prijskaartje van € 16.999 is de Duitser een stuk voordeliger. De eenvoudigste benzineuitvoering van de 208 kost namelijk € 17.580, waarmee hij bovendien duurder is dan de eveneens hagelnieuwe Renault Clio (vanaf € 17.290). De Volkswagen Polo kost dan weer meer: minimaal € 17.751. Wil je een Peugeot met een elektromotor, dan dien je minimaal € 36.250 mee te brengen naar de showroom. Kijk niet vreemd op wanneer je achteraan moet aansluiten, want op het moment van schrijven werkten de Peugeot-dealers al met reserveringsnummers. Zesendertig mille is weliswaar een smak geld, maar voor zakelijke rijders geldt er slechts een bescheiden bijtelling.

Hoe rijdt de 208

Voor het ontwerp van de 208 hebben de Peugeot-designers zich laten inspireren door het huidige modellenaanbod, maar ook door succesnummers uit het verleden. Met het typeplaatje op de C-stijl, een contrasterende strook tussen de achterlichten en zwarte, uitgebouwde wielkasten doet onze 130 pk en 230 Nm sterke testauto denken aan de GTI-uitvoering van de aloude 205. In de sportstand - de kleine gezinsauto heeft ook nog een reguliere- en een spaarmodus - hangt de 208 inderdaad gretig aan het gas, maar de achttraps automaat waaraan de driecilinder benzinemotor in ons geval was gekoppeld, schakelt niet altijd op het gewenste moment op (of terug). Bij alledaags gebruik functioneert de transmissie echter vlekkeloos, terwijl je dankzij Peugeots i-Cockpit nog altijd het idee hebt in een sportieve auto onderweg te zijn. Het kleine stuurwiel, waar je overheen moet kijken om de klokkenwinkel af te lezen, debuteerde op de vorige generatie van de 208 en heeft inmiddels zijn weg gevonden naar bijna alle andere Peugeot-modellen. Die keuze blijkt nog altijd smaakgevoelig: niet iedereen kan dankzij de bijzondere interieuropzet de meters aflezen. Daar heb je geen last van wanneer je lang van stuk bent, al loop je dan aan tegen de korte zittingen van de voorstoel. Verder maak je zowel links als rechts contact met de knusse cabine. De kleine Fransman is stevig gedempt, zonder dat het oncomfortabel wordt. De besturing werkt licht, maar met gevoel. Verder zaten onder onze testauto 17-inch wielen gemonteerd, die geen gelukkige combinatie vormden met het matige Portugese wegdek waarop wij met de Peugeot kennismaakten. Het trekgewicht bedraagt 1.200 kilogram. Voor een model uit het B-segment biedt de 208 een volwassen veiligheidsuitrusting. Rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zitten bij de vanafprijs inbegrepen, net als uitgekleden versies van verkeersbordherkenning en een noodremsysteem. Dat laatste kwam de fabrikant op een reprimande te staan, toen botsproefinstantie Euro NCAP met de Peugeot aan de gang ging. Bij die test behaalde de 208 vier van de vijf sterren, omdat de gezinsauto in de standaarduitvoering alleen voor voetgangers remt. Een uitbreiding van dat systeem maakt, dat de Peugeot ook fietsers in de gaten houdt. Bij Euro NCAP vinden ze dat een dergelijke functionaliteit van meet af aan moet worden meegeleverd. Vooralsnog staat een dergelijke rijhulp bij de Fransen op de optielijst, net als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Kies je voor een 208 met automaat, dan kan de Peugeot op de snelweg eigenhandig binnen zijn rijbaan blijven.

De 208 van binnen

De 208 heeft uiterlijke kenmerken van zijn grote broer de 508, maar ook van binnen ademt de kleine gezinsauto de sfeer van de luxe zakenwagen. We zien stiknaden, tuimelschakelaars en een imposant instrumentarium, dat driedimensionaal werkt. De bestuurder ziet de belangrijkste rijgegevens dichtbij; al het andere blijft op de achtergrond. Een regelrechte blikvanger, die echter is voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s. Ook voor de draadloze oplaadmogelijkheid van je smartphone moet worden bijbetaald. Wij reden een volgeladen uitvoering, maar toch was het aan boord niet allemaal goud wat er blonk. Zo zijn de deurpanelen en het dashboardkastje bekleed met harde kunststoffen, die bepaald niet chique ogen. En de glimmende pianolakdelen op de middenconsole zijn behoorlijk besmettelijk. Wie van gemiddelde lengte is, zit prima in de Peugeot. Dat geldt zowel voor- als achterin, waar de achterpassagiers twee stroompunten tot hun beschikking hebben. Ben je langer dan 1.85 meter, dan heb je op de achterbank weinig te zoeken: zowel de hoofd- als de beenruimte schieten in dat geval tekort. Een gevolg van de aansprekende vormgeving, waarbij het dak van de 208 is verlaagd. Die aanpassing heeft ook zijn weerslag op de kofferbak, waarin je 20 liter minder spullen kwijt kunt dan voorheen. Met 265 liter inhoud blijft de laadruimte bovendien tientallen liters achter bij die van de alternatieven als de Renault Clio en Volkswagen Polo. Bovendien ontbeert de Peugeot een vlakke laadvloer en heeft de auto een fikse tildrempel. Beide zaken hadden eenvoudig kunnen worden verholpen met een verstelbare bagagebodem, maar die is op de 208 niet leverbaar.

De 208 en het milieu

Peugeot levert de 208 met drie benzineversies en een dieselmotor. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 130 pk. De elektrische variant is de krachtpatser van het stel, met omgerekend 136 pk aan vermogen. Wij reden met de 130 pk sterke benzinevariant. Die krachtbron is op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 22.7. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 13,2, waarbij moet worden aangetekend dat we voor de begeleidende video flink op en neer hebben gereden. Eenmaal in Nederland moet dat verbruikscijfer dus zuiniger kunnen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.