Auto Review Kia Niro II (SG2)
Wie het kleine niet eert..?
Kia Niro EV 64.8 kWh ExecutiveLine
- Pluspunten
- Voortaan met 'frunk' en trekgewicht
- Pluspunten voorganger behouden
- Net weer iets zuiniger
- Minpunten
- Voortaan alleen nog met de grote - en dus dure - batterij
- Veel uitrusting op de optielijst
De nieuwe Kia Niro EV heeft niet het grootste rijbereik of de hoogste laadsnelheid. Daar zit de beoogde klantenkring volgens de Koreanen ook helemaal niet op te wachten. Dat mag zo zijn, maar hetzelfde geldt voor het stevige prijskaartje dat voortaan aan de gezinswagen kleeft.
Conclusie
De nieuwe elektrische Kia Niro blijft in technisch opzicht dichtbij zijn voorganger. Feit is dat die voorgaande Niro al een hele goede EV was. Zuinig, veilig, ruim en met een vorstelijke actieradius. De nieuwe Niro behoudt de positieve punten van het oorspronkelijke model en voegt daar een handvol praktische gebruiksmogelijkheden aan toe. Een trekgewicht bijvoorbeeld, plus een ‘frunk’. Door het schrappen van de versie met het ‘kleine’ batterijpakket is de Kia echter wel flink aan de prijs.
Type auto en prijs
Hoewel de uitgaande Kia Niro alweer sinds 2016 meedraait, was de gezinswagen in 2020 én 2021 de best verkochte auto van Nederland. Nu doet diens opvolger zijn intrede. Dat het oorspronkelijke model in de nadagen van zijn leven nog zo goed verkocht, heeft twee oorzaken: de verscheidenheid aan aandrijflijnen en de gunstige prijsstelling, met name in de private lease. Op een gegeven moment reed je de middelgrote crossover voor 349 euro in de maand! Die scherpe prijsstelling zit er voor de nieuwste Niro niet in. Tenminste: wanneer je interesse uitgaat naar de volledig elektrische variant (je kunt de Kia ook als hybride of plug-in hybride krijgen, red.). Daarvoor ben je minimaal € 39.795 verschuldigd, of een maandbedrag van 509 euro. Dat het prijskaartje op stroom zo hoog uitvalt, heeft alles van doen met het wegvallen van de versie met het 39 kWh grote batterijpakket. Voortaan kun je de elektrische Niro uitsluitend nog bestellen met 64,8 kWh aan accucellen. Het platform is ook anders, net als de koetsvorm: de semi-terreinwagen oogt een stuk brutaler dan voorheen. Het meest kenmerkende deel van het ontwerp is de C-stijl, die in een contrasterende kleur is uitgevoerd. Daarvoor moet je echter driehonderd euro bijbetalen. Bovendien is de optie voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau. Kia’s fameuze 7 jaar fabrieksgarantie zit hoe dan ook bij de prijs inbegrepen en geldt net zo goed voor de benodigde batterijen, tot een maximum van 150.000 kilometer.
Hoe rijdt de Niro EV
Hoewel de Koreanen voor de tweede generatie van de Niro een compleet nieuw onderstel ontwikkelden, voel je dat er niet aan af. Dat is geen kritiek; eerder een compliment voor het uitgaande model. Dat was al een comfortabele en stille reisauto en die omschrijving kunnen we ook voor zijn opvolger van stal halen. Wanneer het wat harder gaat, voel je de 400 kilogram aan batterijen in het stuurwiel ‘drukken’: de Kia wil dan het liefste rechtuit. Even van het stroompedaal en de Niro loopt weer in het gareel. Hoewel de crossover er ongeacht de gekozen motorisering min of meer hetzelfde uitziet, bestaat er toch een belangrijk verschil. Omdat de Niro EV extra batterijen aan boord heeft, zit je wat hoger in de auto. Daar is de instelling van het head-up display niet op bemeten: met zijn 1.93 meter kon onze redacteur vervolgens niet alle rijgegevens meer aflezen. Verder valt op hoe hard de bovenzijde van de rugleuning is. Aan het einde van een dag proefrijden stapten we echter zonder een centje pijn uit, dus wellicht moeten we Kia daar alleen maar dankbaar voor zijn. De voorwielaangedreven Niro EV is goed voor 204 pk en 255 Nm koppel. Ietsje minder trekkracht dan voorheen, omdat Kia van klanten terugkreeg dat de semi-terreinwagen bij nat weer nog wel eens té enthousiast van zijn plek wilde. Met 150 Nm minder slaan de wielen niet zo gauw door. Hoewel de hybride en plug-in hybride Niro’s raad weten met een aanhanger van 1.300 kilogram, blijft het trekgewicht van de elektrische variant steken op 750 stuks. Da’s meer dan het ooit was. Bovendien is het genoeg voor een caravan, zij het dan een kleintje. Standaard beschikt de Koreaan over een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. Er zijn maar weinig rijhulpsystemen waar de Niro het zonder moet stellen, maar je bent wel aangewezen op de duurste uitvoering wanneer je al die reddende engeltjes aan boord wilt hebben. Het zicht rondom is redelijk, geholpen door een standaard achteruitrijcamera en een achterruitenwisser. Dat lijkt misschien een onbenullig detail, maar de blitse zus van de Niro – de EV6 – moet het zonder stellen. Daardoor zie je bij slecht weer bar weinig in je achteruitkijkspiegel: daar heeft deze crossover gelukkig geen last van.
De Niro EV van binnen
De Kia is aan alle kanten een paar centimeter gegroeid. De kofferbakinhoud nam met 25 liter toe tot minimaal 475 stuks, waarmee de EV de grootste bagageruimte biedt van alle beschikbare motorvarianten. Bovendien heeft de elektrische Niro voortaan een ‘frunk’: een extra opbergmogelijkheid onder de motorkap. Vanwege het aanwezige batterijpakket is de achterbank anders gepositioneerd, wat langere volwassenen kostbare centimeters hoofdruimte kost. Vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je de rugleuning verstellen. De beenruimte valt even goed in de smaak, net als de ontbrekende middentunnel, de stroompunten aan de zijkant van de voorstoelen en een heus stopcontact voor de inzittenden achterin, compleet met kinderslot. Het interieur van de Niro doet sterk aan dat van de eerder aangehaalde EV6 denken, met zijn futuristische stoelen en een digitaal knoppencluster dat voor meerdere functies te gebruiken valt. Je kunt de duurste uitvoering van de Niro eveneens als mobiele batterij inzetten: de crossover geeft dan stroom uit de batterij terug om andere apparaten mee op te laden, tot de EV van je buurman aan toe.
De Niro EV en het milieu
Behalve het interieur en de ‘Vehicle 2 Device’-laadmogelijkheid heeft de nieuwe Niro weinig met de EV6 gemeen. Dat is opmerkelijk, aangezien de vierdeurs coupé in technisch opzicht een stuk verder is. Zo kan de Kia bijna vier (!) keer zo snel laden en is het rijbereik groter. De Koreanen redeneren echter dat de Niro-klantengroep daaraan minder behoefte heeft. Bovendien zou het de semi-terreinwagen (nog) duurder maken. In plaats daarvan heeft de Niro daarom in grote lijnen de aandrijflijn van zijn voorganger meegekregen, goed voor een actieradius van 460 kilometer en een laadsnelheid van maximaal 72 kW. Volgens Kia moet de Niro die snelheid wel langer vol kunnen houden, omdat de accucellen worden voorverwarmd voorafgaand aan een snellaadstop. De EV6 is daarvoor op het moment van schrijven afhankelijk van een software-update. Om de meegebrachte stroom optimaal te benutten, beschikt de Kia over een aantal handigheidjes die bij de fabrikant inmiddels als bekend mogen worden verondersteld. Een spaarmodus en een aparte functie op de klimaatcontrole bijvoorbeeld, waardoor alleen het bestuurdersgedeelte wordt verwarmd of gekoeld. En dan zijn er nog de flippers aan het stuur, waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel remenergie de Kia terugwint. In de felste stand heb je het mechanische rempedaal nauwelijks nog nodig. Ligt jouw bestemming buiten (rij)bereik, dan stelt de Niro eigenhandig gunstig gelegen laadstops voor. Althans: dat is de bedoeling. Op onze testauto schitterde deze functionaliteit nog door afwezigheid. Tijdens onze kennismaking in het Duitse Taunusgebergte scoorden we een gemiddeld stroomverbruik van 16,9 kWh per 100 kilometer. Met die waarde kwamen we al redelijk in de buurt van het verbruikscijfer in de folder (16,2 kWh per 100 kilometer), terwijl we voor de begeleidende video stevig heen en weer hebben gereden.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
