Auto Review Toyota Bz4x I
Buiten de garantie
Toyota bZ4X 2WD Dynamic
- Pluspunten
- Dynamische rijeigenschappen
- Verrassend zuinig
- Spectaculaire garantietermijn
- Minpunten
- Minder rijbereik met verwarming aan
- Achterbank biedt onvoldoende steun aan benen
- Geen dashboardkastje
De bZ4X is de allereerste, volledig elektrische gezinswagen van Toyota. De crossover beleefde een moeizame lancering, maar staat inmiddels in de showroom met 300.000 kilometer garantie. Neemt dat alle twijfels weg?
Conclusie
Toyota verkoopt al geruime tijd elektrische auto’s. Bedrijfswagens op stroom bijvoorbeeld, of hun waterstof modellen. Maar aan personenwagens gingen de Japanners lange tijd voorbij, omdat ze zo’n accupakket teveel plaats vonden innemen. Het legde ook ‘t nodige gewicht in de schaal en de actieradius was beperkt. Nu Toyota zo langzamerhand het enige automerk is dat geen EV’s verkoopt, gaan ze alsnog overstag. De bZ4X gooit hoge ogen met zijn dynamische rijeigenschappen en spectaculaire garantietermijn. Bovendien kun je er onbezorgd mee door een diepe waterplas rijden. Het is echter de vraag of die eigenschappen onderscheidend genoeg zijn in een alsmaar uitdijend deel van de markt. Te meer, daar Toyota concurrenten op diens pad treft die voor soortgelijke bedragen een grotere reikwijdte en een hogere laadsnelheid bieden.
Type auto en prijs
Toyota beleefde bij de marktintroductie van de bZ4X een valse start. De eerste exemplaren van hun allereerste volledig elektrische gezinswagen konden niet worden afgeleverd, totdat gecontroleerd was of alle wielbouten (!) goed vastzaten. En begin 2023 was het opnieuw raak, toen klanten zich massaal beklaagden over de onbetrouwbare actieradius en de gebrekkige laadmogelijkheden.
Gedeelde smart is halve smart: de bZ4X is ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat de semi-terreinwagen in soortgelijke vorm in de showroom heeft staan. Die Solterra kampt dus met dezelfde problemen. Met dit verschil, dat Toyota flink meer garantie op hun EV biedt: 10 jaar of 200.000 kilometer voor de complete bZ4X en 10 jaar of 300.000 kilometer voor de benodigde batterijen. Daar komen ze bij Subaru niet aan, laat staan in de rest van dit druk bevochten segment.
Minder uitrusting, meer batterij
Er zijn teveel concurrenten om op te noemen, maar de Tesla Model Y vormt na een recente prijsverlaging misschien wel de grootste bedreiging. Met een vanafprijs van € 47.090 is de Toyota fractioneel duurder. Je krijgt minder uitrusting, maar profiteert wel van een grotere batterij: 71,4- tegenover 57 kWh. Hoewel de Japanners verschillende uitvoeringen van hun EV aanbieden, blijft de omvang van de accu altijd gelijk.
Hoe rijdt de bZ4X
Op papier is de bZ4x geen EV die de bakens verzet. Waar kan de Toyota dan het verschil maken? Dat onderscheid komt op conto van het speciale onderstel dat de Japanners voor hun elektrische SUV hebben gemaakt. Hedendaagse Toyota’s staan al langer bekend om het rijplezier dat ze bieden en de bZ4x vormt daarop geen uitzondering. Een prestatie van formaat, aangezien de SUV een hoge koets combineert met het nodige extra gewicht. Het batterijpakket alleen weegt al 200 kilogram extra!
Onderweg met de bZ4x ben jij je weliswaar bewust van dat gewicht, maar vervelend wordt het nooit. De vering en demping zijn aan de achterzijde wat straf en het bandengeruis had iets minder gemogen, maar oncomfortabel? Neen. Je voelt de kilo’s hooguit drukken bij stevig afremmen. De Toyota levert 204 pk en 265 Nm koppel, goed voor een stoplichtsprint van 7,5 seconden. Indrukwekkender dan de stevige acceleratie is de haarscherpe besturing, waarmee de bZ4x zich lichtvoetiger toont dan de meeste van zijn concurrenten. De bodemvrijheid is met 21 centimeter opvallend groot: je moet ondanks de aanwezigheid van een batterijpakket probleemloos een waterpartij van 50 centimeter kunnen trotseren.
Aangenaam groot glasoppervlak
Meer alledaagse zaken kunnen dan weer niet. Het trekgewicht bedraagt bijvoorbeeld slechts 750 kilogram, waardoor je in de elektrische Toyota alleen met een kleine caravan op vakantie kunt. Daarbij maakt het niet of je voor de door ons gereden voorwielaangedreven variant kiest, of zes mille extra uitgeeft aan een versie met vierwielaandrijving. Het zicht naar voren is in de bZ4X uit de kunst: omdat het een crossover is, profiteer je natuurlijk van een hogere zitpositie. De Toyota heeft ook een aangenaam groot glasoppervlak. Maar over je schouder tref je een stel lelijke dode hoeken aan.
De Japanners gaan prat op een tweetal zaken: elektrische rijondersteuning en veiligheid. Een groot deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting is dan ook standaard aan boord: alleen voor dode hoek bescherming en vermoeidheidsherkenning moet worden bijbetaald. Je zou kunnen overwegen die systemen achterwege te laten: de vermoeidheidsherkenning gaat namelijk nogal opdringerig te werk. Zit je naar de zin van het systeem teveel onderuit, dan word je vanaf het dashboard gemaand rechtop te gaan zitten.
De bZ4X van binnen
De Toyota heeft geen opbergruimte voorin. Wel onder de laadvloer: de kofferbak heeft een inhoud van minimaal 452 liter. De hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn overvloedig. Helaas biedt de zitting van de achterbank weinig steun aan je benen. Het binnenste van de bZ4X oogt verder wat somber, vanwege de donkere materialen die voor de aankleding zijn gebruikt. Op de manier waarop alles functioneert, valt echter weinig aan te merken. De crossover heeft een groot infotainmentscherm, dat prominent in het midden van het dashboard prijkt en aangenaam snel te bedienen valt. Wat ontbreekt, is een dashboardkastje: het instructieboekje dien je in een bergvak onder de middenconsole op te bergen.
De bZ4X en het milieu
Toyota voorziet de bZ4X standaard van een warmtepomp. Het onderdeel is bedoeld om de cabine te kunnen koelen of verwarmen zónder daarvoor de batterijen aan te spreken die nodig zijn om van A naar B te komen. Maar in de praktijk gebeurt dat alsnog, waardoor het rijbereik van de Toyota een vrije val neemt zodra je de klimaatcontrole benut. Bij een buitentemperatuur van 14 graden scoorde de Toyota desondanks een keurig praktijkverbruik tijdens onze vaste actieradiusproef van Den Haag naar Lelystad Airport en weer terug: we lazen op de boordcomputer een resultaat af van 15,9 kWh per 100 kilometer.
Om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom heeft de bZ4X een spaarstand en een ‘One Pedal’-knop. Daarmee heb je de remmen weliswaar minder nodig, maar nog altijd genoeg. De importeur biedt klanten op het moment van schrijven een speciale rijtraining aan, ‘zodat zij de bZ4X optimaal leren kennen en gebruiken’. Daarnaast heeft Toyota de kritiek op de weergave van het rijbereik in de bZ4X ter harte genomen. Voorheen werkten de Japanners met een buffer van zo’n 30 kilometer. Dat wil zeggen, dat je in de praktijk nog 30 kilometer kon rijden terwijl je op het dashboard al door jouw stroom heen was. Ook een percentage ontbrak, dus die laatste paar kilometers reed je echt op eieren. Daar hebben ze wat aan gedaan.
Maximale laadsnelheid
Momenteel zijn ze bezig met de beperkte snellaadmogelijkheden van de bZ4X. Want vaker dan twee keer snelladen binnen 24 uur, daar bleek de auto niet van gediend: de maximale laadsnelheid van 150 kW werd bij een derde keer niet langer gehaald. De Toyota kan inmiddels met drie fasen laden. De eerste serie in Nederland geleverde exemplaren laadde maar met één fase. Iets om in gedachten te houden, mocht je een gebruikt exemplaar willen kopen. Door middel van een speciale telefoonapplicatie kun je thuis vanaf de bank in de gaten houden of jouw bZ4X op slot zit en hoe vol de accu’s nog zitten.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
