Auto Review Nissan Ariya I
Unieke pasvorm
Nissan Ariya 2WD Evolve 87 kWh
- Pluspunten
- Ruim
- Praktisch
- Oogstrelend interieur
- Minpunten
- Niet geschikt voor lange bestuurders
- Stoterig onderstel
- Aan de prijs
Met de Ariya hoopt Nissan zich terug te vechten in de EV-wereld. De Japanners blijken inderdaad te hebben geleerd van de met de Leaf gemaakte fouten, maar de volledig elektrische terreinwagen moet je letterlijk passen.
Conclusie
We zullen er geen doekjes om winden: de Nissan Ariya is weliswaar ruim en praktisch, maar de voortrekkersrol die de Japanners ooit hadden, winnen ze er niet mee terug. Daarnaast zijn er plezieriger– en goedkoper!– EV’s om in onderweg te zijn, zeker wanneer je langer bent dan gemiddeld.
Hoe het ook zij: Nissan doet in dit deel van de markt in ieder geval weer mee. Dat hebben ze in een betrekkelijk kort tijdsbestek – de lauw ontvangen, huidige Leaf verscheen pas vijf jaar geleden op de markt – toch maar mooi voor elkaar gekregen!
Type auto en prijs
Zonder Nissan had de huidige elektrische auto geen voet aan de grond gekregen. Met de Leaf hadden de Japanners in 2010 zo ongeveer het alleenrecht op EV’s. De gezinsauto was ruim genoeg voor vier, beschikte over een snellaadmogelijkheid en je kon alle toenmalige laadpunten in het navigatiesysteem terugvinden.
Maar met de komst van de huidige, tweede modelgeneratie ging het mis. Nissan liet namelijk na iets te doen aan de luchtgekoelde batterijen, waardoor snelladen op papier misschien mogelijk leek, maar in de praktijk vaak uren kostte: om te voorkomen dat de accu’s te heet werden, kneep de auto het laadvermogen af. De Leaf kon in 2017 al wel stroom terugleveren aan het net, maar dat was toen voor veel mensen nog een brug te ver.
We willen niet zeggen dat de Japanners met de Ariya weer vooroplopen in dit deel van de markt, maar ze vinden in ieder geval aansluiting. Of het nu gaat om het vloeistofgekoelde batterijpakket of de mogelijkheid om de crossover een route voor jou te laten uitstippelen, inclusief benodigde laadstops.
De voordeligste versie kost je € 50.990 of maandelijks € 694, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat geld krijg je een voorwielaangedreven EV op je oprit, met de kleinst mogelijke batterij. Nissan verkoopt de Ariya met twee batterijgroottes: 63 of 87 kWh. Desgewenst kun je ‘m ook met vierwielaandrijving bestellen.
Standaard warmtepomp
Op het instapmodel profiteer je direct al van een warmtepomp, een elektrisch bedienbare achterklep en verwarmde stoelen. In het geval van onze testauto – de duurste voorwielaangedreven uitvoering die ze momenteel bij Nissan aanbieden – krijg je daar ook een verwarmbare achterbank, een panoramadak en een dikke stereo bij.
Dan hebben we het inmiddels wel over een aanschafprijs van € 62.990: hiervoor kun je ook een vierwielaangedreven Tesla Model 3 of Polestar 2 kopen. Doorgaans niet de eerste alternatieven waar je aan denkt wanneer je een Nissan overweegt, maar door de toevoeging van een elektromotor en de nodige accucellen verkoopt het volumemerk ineens modellen van een soortgelijk prijspeil.
Ongeacht de gekozen uitvoering profiteer je bij Nissan van drie jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie, met een uitzondering voor het benodigde batterijpakket. Mocht daar iets mee zijn, dan mag je gedurende acht jaar of 160.000 kilometer bij de Japanners aankloppen.
Hoe rijdt de Ariya
In combinatie met het grootst mogelijke accupakket levert de enkele elektromotor van de Ariya al 242 pk en 300 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt in dat geval 750 kilo, maar kies je voor een vierwielaangedreven versie, dan verdubbelt het aantal elektromotoren én het maximale koppel en mag je een twee keer zo zware aanhanger aankoppelen. Bovendien rust er opeens 306 pk onder je rechtervoet.
Dat is echter niet de uitvoering die in deze rijtest aantreedt. Hoewel de voorwielaangedreven Ariya meer dan genoeg vermogen biedt, voelt de crossover niet snel aan. Dat heeft te maken met de zitpositie: je torent in de Nissan hoog boven het dashboard uit en komt met een bovengemiddelde lengte algauw klem te zitten tegen het panoramadak. Hoewel het zwaartepunt onverminderd gunstig is– de benodigde batterijen gaan onder de inzittenden schuil– ervaar je de Ariya dankzij die hoge zit als beweeglijk.
Stoterig onderstel
Misschien is de Nissan eerder een reis- dan een sportwagen? Helaas. De Ariya is weliswaar mooi stil, maar het onderstel reageert stoterig op oneffenheden en de 20 inch wielen onder onze testauto droegen ook niet bij aan het rijcomfort.
De aanvullende veiligheidsuitrusting laat weinig te wensen over. Die is vanaf het instapmodel uiterst compleet, met hulpsystemen als adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, automatisch groot licht en een fileassistent. Het zicht rondom stelt teleur: er moet een 360 gradencamera aan te pas komen om fatsoenlijk rond te kunnen kijken achter het stuur.
De Ariya van binnen
De Nissan is zó elektrisch, dat je de middentunnel met een druk op de knop van voor naar achteren kunt schuiven. Het nut daarvan ontgaat ons, maar dat neemt niet weg dat de cabine van de Ariya een fijne plek is om tijd in door te brengen. We raakten niet uitgekeken op het kunstig vormgegeven dashboard, waarvan de bedieningsknoppen in de sierstrip geëtst lijken.
De Nissan is een flinke personenwagen: met een lengte van 4,59 meter valt de Ariya qua maatvoering tussen een Qashqai en X-Trail in. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 468 liter. Hoe dat zit wanneer je de rugleuning neerklapt, is onbekend: de Japanners doen daar geen uitlatingen over.
Geen steun aan je benen
Wat we met onze eigen ogen kunnen zien, is dat de Ariya een multifunctionele bagagebodem heeft. Die kun je naar eigen inzicht indelen of je bergt er je laadkabels onder op. De laadvloer is vlak, zij het dan met een ontsierende kier tussen de rugleuning en de bagagebodem.
Nemen we plaats op de achterbank, dan valt op dat de zitting geen steun biedt aan je benen. Ruimte is er volop: dankzij een verstelbare rugleuning kunnen ook volwassenen van een bovengemiddelde lengte met hun hoofd vrij zitten. Er passen drie volwassenen naast elkaar, omdat niet alleen de laadvloer vlak is, maar de gehele bodem van de Nissan. De instap wordt bovendien vergemakkelijkt door de hoek waarin de portieren openen: vrijwel haaks op de koets.
De Ariya en het milieu
De Ariya beschikt over een nieuw, vloeistofgekoeld batterijpakket. Daardoor kun je eindeloos snelladen, met een maximale laadsnelheid van 150 kW. Aan een reguliere laadpaal is een nachtje slapen genoeg voor een volle batterij.
Zoals te doen gebruikelijk bij elektrische testauto’s, zijn we in de Nissan op en neer gereden naar Lelystad Airport. Het was een graad of 12 buiten en we hadden de batterijen vooraf helemaal gevuld. Het verbruik mag met 18,1 kWh per 100 kilometer redelijk worden genoemd voor een EV van deze omvang. De (standaard) warmtepomp draagt bij aan een reëele actieradius van 412 kilometer. Daarmee kwamen we in de buurt van het in de brochure beloofde aantal van 533.
Zelf bijremmen
Om je te helpen het fabrieksverbruik zo dicht mogelijk te benaderen, beschikt de Nissan over een spaarmodus. Of je drukt op de ‘e-pedal’-knop, waarmee je de mechanische remmen minder nodig hebt. De Ariya heeft daarnaast een speciale Brake-stand op de transmissie. Het laatste stukje moet je nog altijd zelf bijremmen: opletten dus!
Opvallend is verder dat de Leaf wel, maar de Ariya geen stroom kan terugleveren aan het net. Volgens de Japanners komt dat omdat ze tegenwoordig een CCS-laadpoort in hun EV’s monteren, maar we kennen genoeg concurrerende EV’s die ondanks zo’n CCS-aansluiting wel degelijk thuis de wasmachine kunnen laten draaien. Of zou Nissan de functionaliteit willen bewaren voor de facelift?
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
