Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB Sneeuwkettingentest 2021

Goedkoop, luxe of textiel, wat moet je kiezen?

Direct naar de resultaten van de sneeuwkettingentest 2021

Wat doet een sneeuwketting

Een sneeuwketting, of meer algemeen, een antislip voorziening voor auto’s, zorgt voor een verhoging van de kracht die aangedreven wielen op sneeuw kunnen overbrengen. In de praktijk spreken we over een sneeuwketting als het systeem is opgebouwd uit een stalen ketting. Als het systeem geen ketting is dan hebben we het over een wegrijhulp of tractiehulp. In Nederland is het gebruik van (stalen) sneeuwkettingen niet toegestaan. Textiele wegrijhulpen zoals hoezen of autosokken mogen wel, omdat die het asfalt niet beschadigen.

Welke systemen zijn er

De traditionele stalen sneeuwketting wordt achter het  wiel vastgeklikt met een stalen ring of een flexibele kabelring. De ketting loopt kruislings over het loopvlak van de band en wordt aan de voorzijde van het wiel vastgeklikt. Daarna wordt het geheel met een spanketting handmatig aangetrokken. Na ca. 25 meter rijden, als de ketting zich goed gezet heeft, moet hij worden nagespannen.

Simpel en goedkoop

Dit soort traditionele systemen zijn in de regel robuust, simpel en goedkoop maar de montage en meer nog de demontage is erg lastig en tijdrovend.

Luxer om makkelijker te monteren maar duur

Om aan dit manco het hoofd te bieden zijn er luxere varianten op de markt. Meest voorkomend zijn de systemen met een zelfspanner. In de basis is deze ketting hetzelfde maar het vastzetten aan de voorzijde en spannen gaat simpel en snel en naspannen na even rijden is niet noodzakelijk. Maar ook als naspannen volgens de handleiding niet nodig is, is een controle na een stukje gereden te hebben, wel aan te raden. 

Loopvlak-kettingen

Bij de traditionele kettingen loopt er relatief veel van de spanketting over de velg. Tijdens het rijden en vooral in bochten zou dit de velg kunnen beschadigen. Daarom wordt geadviseerd dit soort systemen niet meer te gebruiken bij banden met een lage zijkant, de 45-serie bandenmaten en lager. Voor dit soort laag profielbanden zijn er kettingsystemen op de markt waarbij de ketting geheel en alleen op het loopvlak van de band zit. Dit worden ook wel loopvlak-kettingen genoemd. Vaak zijn dit soort systemen ook snel te monteren en wordt er ook gesproken van snelmontagekettingen.

Textiele wegrijhulpen

De laatste groep die we kunnen onderscheiden zijn de textiele wegrij hulpen. Dit zijn hoezen of sokken of ook wel touwachtige kunststof kabel kettingen. Deze systemen kenmerken zich door eenvoudige montage en demontage, comfortabele rijeigenschappen en een heel laag risico op beschadiging van auto of velgen. Dit soort systemen mogen we geen sneeuwketting noemen omdat ze niet zijn opgebouwd uit een stalen ketting. Ze mogen in alle landen gebruikt worden alleen, in sommige landen zijn ze niet toegestaan op wegen en momenten dat er een sneeuwkettingenplicht van toepassing is, aangegeven met het bekende blauwe verkeersbord (zie afbeelding).

Van al deze genoemde systemen hebben we één of enkele producten in de test. Zo krijgen lezers een goede indruk wat van een bepaald systeem te verwachten valt en met welke nadelen rekening te houden valt.

Hoe is er getest

De test is georganiseerd en uitgevoerd door ÖAMTC, onze Oostenrijkse partnerclub. Ook de testproducten zijn door ÖAMTC geselecteerd en ingekocht. De hele testcrew is alleen in dienst van ÖAMTC (geen nevenfuncties buiten de ÖAMTC). Testrijders en testleider hebben meerjarige ervaring met het testen en beoordelen van sneeuwkettingen.

Omdat deze producten ook in Nederland verkocht worden heeft de ANWB na afloop van de test besloten te participeren en de test in Nederland te publiceren. Drie modellen in de test, te weten de Pewag Brenta 9, de Pewag Servomatik en de Autosock High Performance worden ook door de ANWB verkocht. De ANWB heeft geen invloed gehad op de selectie van de sneeuwkettingen en de uitvoering van de test. 

De andere publicatiepartner is TCS, onze Zwitserse partnerclub. Vorige sneeuwkettingentests zijn uitgevoerd en gepubliceerd in 2004, 2009 en 2011. 

Uitvoering van de test

De producten zijn getest op 3 hoofdonderdelen, gebruiksgemak, sneeuw en slijtage. Bij gebruiksgemak worden montage, demontage, handleiding en verpakking beoordeeld. Montage en demontage wordt onder verschillende weerscondities en bij verschillende testauto’s uitgevoerd door één expert én door twee niet met de materie vertrouwde personen.

Rijeigenschappen en trekkracht metingen

In de sneeuw worden de rijeigenschappen getest (subjectieve beoordeling) en worden de krachten die overgebracht worden op de sneeuw gemeten (objectieve metingen). De rijeigenschappen worden getest op steile bergwegen met hellingspercentages van meer dan 17%, haarspeldbochten en ook juist flauwe bochten. Er wordt zowel bergop als bergaf getest en zowel met een voorwiel aangedreven auto als met een achterwiel aandrijver. Beoordeeld zijn de acceleratie, koersvastheid, zijdelingse grip en vibraties en trillingen (in de auto en het stuur).

Referentieketting en winterband

Bij de objectieve tests wordt de effectieve trekkracht gemeten bij wegrijden vanuit stilstand. Net als bij de subjectieve tests wordt er beoordeeld op basis van een winterband en een referentieketting. Dit is een ketting waarvan de eigenschappen exact bekend zijn. Om de paar runs wordt er weer een run gedaan met de referentieketting. De prestaties van de testkettingen worden uitgedrukt in die van de referentieketting. De score is dan bijvoorbeeld 90% van de referentieketting, of 110% van de referentieketting. Of 150% van de winterband.

Naast de trekkracht wordt, op een vlak stuk geprepareerde sneeuw, het versnellen vanuit stilstand gemeten met ingeschakelde tractiecontrole. Ook het remmen tot stilstand wordt gemeten, net als het versnellen met de GPS datalogger (VBox). Het ABS is hierbij ingeschakeld.

Ook op droog wegdek worden de rijeigenschappen beoordeeld. Dit gebeurd zowel bij rechtuit rijden als bij bochten linksom en rechtsom. De maximum snelheid hierbij is 50 km/u of de aanbeveling van de fabrikant. De slijtagetests vinden ook op droog wegdek plaats, een 8-vormig parcours met een snelheid van maximaal 50 km/u (in de bochten tot aan de slipgrens).

Lees hier een uitgebreide toelichting op de testmethodieken, testonderdelen en de beoordeling (pdf)

De testbevindingen

In de tabel zijn de testresultaten samengevat. Klik op een sneeuwketting in de tabel voor meer informatie over de testbeoordeling en foto’s van het product. 

Simpel en goedkoop maar eerst thuis oefenen

De Pewag Brenta 9 en de Filmer Super Grip zijn traditionele sneeuwkettingen met een zelf aan te trekken spanketting. Deze producten zijn robuust en goedkoop. In onze test scoren ze vrijwel hetzelfde, bij de Pewag gaat demontage iets makkelijker en de ketting is iets slijtvaster maar eenmaal gemonteerd en rijdend in de sneeuw doen ze maar weinig voor elkaar onder. Het nadeel van deze kettingen is dat de montage en nog meer de demontage lastig is. In de sneeuw krijg je het eigenlijk alleen voor elkaar als er vooraf (onder ideale omstandigheden) meermaals mee geoefend is. De kettingen kunnen in de verpakking verstrikt raken en de sluiting aan de achterzijde van de band is niet altijd eenvoudig los te halen (vooral niet na een nachtje strenge vorst). Dan wordt demonteren al een klus voor de lange adem.

Luxer en duurder, vooral demontage makkelijker

Bij luxere (en duurdere) kettingen met zelfspanners is getracht montage en demontage te vergemakkelijken. In de test hebben we de Rud Innov 8 Hybrid, de Pewag Servomatik, de Rud Centrax en de König Easy Fit CU-9 die eenvoudiger montage en demontage beloven. In de praktijk blijkt vooral de demontage daadwerkelijk eenvoudiger en sneller. Maar ook hier moet je voor de montage eigenlijk geoefend zijn. Bij de producten van Rud is de nodige voorbereiding noodzakelijk want hier moet je de ketting vooraf nog aan de bandenmaat aanpassen. Als je dat eenmaal gedaan hebt dan gaat de montage van met name de Rud Centrax (loopvlakketting) wel eenvoudig en snel. Maar nadat we alles getest, beoordeeld en afgewogen hebben, blijkt het cijfer op het testonderdeel gebruiksgemak van de luxere en duurdere kettingen uiteindelijk niet zo heel veel beter dan van de simpele, goedkope kettingen.

Textiele wegrijhulpen, montage simpel

Anders is dat bij de textiele wegrijhulpen, de montage en demontage van de Michelin Easy Grip Evolution, Autosock en de Goodyear Ultragrip is simpel. Uitpakken, beetje oprekken, over het wiel doen en na 1 meter rijden de montage afronden, klaar. Het weer afdoen is in de regel ook heel simpel en intuïtief. Alleen na een nacht strenge vorst kan het een probleem worden, de stof is dan ontzettend hard en dat maakt demontage lastig of in sommige gevallen onmogelijk.

De sneeuw in, Michelin de beste

Als het monteren gelukt is kunnen we de sneeuw in, testen hoe het zit met het verhogen van de kracht die alleen de winterbanden kunnen overbrengen. De beste op dit onderdeel is de Michelin, de met carbon versterkte kunststof kabel ligt als een dicht vertakt netwerk gelijkmatig over de hele band heen en dat werkt heel goed. Op bijna ieder sneeuw onderdeel heeft dit product als beste gescoord. Alleen op kracht bij wegrijden en op versnellen is de Pewag Servomatik nog ietsje beter.

Prestaties sneeuwkettingen op sneeuw

Vijf van de zes echte sneeuwkettingen scoren goed tot zeer goed in de sneeuw. Alleen de König Easy Fit stelt een beetje teleur. Het valt op dat deze ketting niet homogeen over het loopvlak verdeeld is, aan één kant van de band zit veel meer ketting dan aan de andere kant. Hierdoor loopt de tractiecontrole van de testauto’s steeds tegen de grens aan van wat er nog geregeld kan worden en reduceert zo het vooruitkomen in de sneeuw.

Autohoezen in de sneeuw

Beter dan de König, maar minder dan de overige kettingen en zeker minder dan de Michelin scoren de andere 2 textiele wegrijhulpen, de Autosock en de Goodyear. Maar ook hier liggen de trekkracht, de prestaties bij remmen en de rijeigenschappen nog duidelijk boven het niveau van alleen een (goede) winterband (die als maatstaf voor de beoordeling gebruikt is).

Slijtvastheid

Op slijtvastheid stellen de Autosock en vooral de Goodyear wel teleur. Al na 8 kilometer (op droog wegdek) scheurde de Goodyear en viel van de band. De Autosock hielt het 18 km vol en was daarna door. De Michelin Easy Grip ging 34 km mee maar met de Michelin mag je niet harder dan 40 km/u rijden. Vanwege deze snelheidsbeperking (40 km/u is volgens onze normen te laag) en omdat het product ook echt al gauw van de band afloopt als je harder gaat is bij de Michelin een afwaardering van 25% op het eindcijfer toegepast. Daarmee is dit nog steeds de beste wegrijhulp en is het eindcijfer nog steeds ruim voldoende. 

In vergelijking met onze eerdere tests blijken de textiele tractiehulpen wat betreft grip op sneeuw de afgelopen jaren een flinke stap te hebben gemaakt. Op slijtvastheid gaat de ontwikkeling langzamer en is er nog een wereld te winnen.

Kettingbreuk

Tijdens één van de slijtagetests brak bij de Pewag Servomatik een stuk ketting af, een verbindingsketting die recht in de draairichting over het loopvlak zit. De breuk was niet het gevolg van slijtage maar een geweldsbreuk, als gevolg van hoge spanning. Hier lijkt een rol te hebben gespeeld dat deze ketting zeer goed om de band vast zit waardoor iedere keer hetzelfde stuk ketting tegen het droge asfalt aan sloeg. De schakels van de ketting zelf vertonen geen sporen van slijtage. Maar door de breuk is de ketting niet meer te gebruiken en daarom - hoewel er van slijtage geen sprake was – is deze ketting wel afgewaardeerd op het onderdeel slijtage.

Conclusie

Bij de eenvoudige en goedkope kettingen is montage en demontage gecompliceerd en lastig. Maar heb je dat eenmaal onder de knie kun je wel vooruit want de prestaties in de sneeuw zijn prima. Luxere uitvoeringen met zelfspanners vergemakkelijken montage en demontage zonder in te boeten op prestaties in sneeuw of slijtvastheid. Dit soort kettingen zijn wel aanmerkelijk duurder in aanschaf.

Uit de test blijkt dat een homogene verdeling en vertakking over het loopvlak van de band zowel de prestaties als de rijeigenschappen sterk ten goede komen. De textiele wegrijhulpen beschikken over dit voordeel en kunnen in de sneeuw meekomen met de meeste kettingen, ook als de maximale krachten die sneeuwkettingen bereiken niet gehaald worden. De als een sneeuwketting netwerkachtig opgebouwde Michelin is hier overigens de uitzondering, deze wegrijhulp scoort in de sneeuw zelf beter dan kettingen. Zwaarwegend nadeel van de Michelin is de tot 40 km/u beperkte maximum snelheid. In onze test heeft dit tot een afwaardering van eindcijfer en eindoordeel geleid.

De textiele constructie van de wegrijhulpen heeft veel voordelen, gemakkelijke montage, goede rijeigenschappen, comfortabel (weinig trillingen in het stuur), zeer kleine kans op beschadiging van auto of velgen maar ook een significant nadeel, de (te) geringe slijtvastheid. Ander ook wel zwaarwegend nadeel is dat het gebruik in sommige landen niet is toegestaan op plekken en momenten waar de wet een sneeuwketting voorschrijft.

Tips en bevindingen

Wetgeving

In sommige landen betekent een sneeuwkettingenplicht op een bepaald moment op een bepaalde plek ook echt dat er een stalen sneeuwketting gemonteerd moet worden. Textiele wegrijhulpen zijn daar op dat moment dan niet toegestaan.

Montage

De weersomstandigheden en bodemgesteldheid hebben grote invloed op de benodigde montagetijd. Alle testpersonen beoordeelden alle systemen duidelijk slechter bij sneeuw en vorst dan bij droog wegdek en milde temperaturen.
Daarom sneeuwkettingen vooraf altijd tenminste één keer uitproberen, ook als dit maar overdreven lijkt. Als de sneeuwketting voor het eerst onder zware omstandigheden gemonteerd wordt bestaat het risico van montage fouten en mogelijke schade aan ketting of auto.

Bandenmaat op de verpakking

Het vaststellen van de passende bandenmaten die op de verpakking worden weergegeven, gebeurd via een berekening, die in de regel wel klopt. Niet alle fabrikanten testen of de producten ook echt op alle berekende bandenmaten passen.
Laag profielbanden onder de 50% (45-serie banden en lager) kunnen beter niet meer met sneeuwkettingen gereden worden omdat de schakels van de spanketting bij het rijden de velgen kunnen beschadigen of op het loopvlak getrokken kunnen worden met kans op breuk. In sommige gevallen kunnen loopvlakkettingen voor laagprofiel banden nog uitkomst bieden.

Sneeuwkettingen veranderen afhankelijk van gebruiksduur en – intensiteit van omvang (maat). Sommige kettingen konden aan het eind van de test niet meer voldoende gespannen worden omdat de spanketting al tot de aanslag aangetrokken kon worden. Als een ketting door gebruik groter is geworden en bij maximale aanspanning toch tegen delen van de auto komt dan is de ketting versleten en moet deze worden vervangen.

Corrosie

Sneeuwkettingen aan het eind van het seizoen / gebruik grondig met schoon water afspoelen en pas volledig droog in de verpakking opbergen.

Alle stalen sneeuwkettingen beginnen na het eerste gebruik te roesten als zout en vervuiling niet goed afgespoeld worden. De textiele tractiehulpen roesten niet maar moeten ook worden gereinigd en gedroogd om uitharden van het materiaal en stank te voorkomen. 

Te los of te strak gemonteerde sneeuwkettingen

Na de volledige montage eerst een klein stukje rijden en daarna – ook bij zelfspannende systemen – altijd de kettingspanning controleren. Pas daarna de reis vervolgen.

Met tests hebben we vastgesteld dat bij los gemonteerde sneeuwkettingen de rijeigenschappen nauwelijks negatief beïnvloed worden. Maar bij veel te los zittende kettingen slaan delen van de ketting tegen de auto aan en kunnen remleidingen, ABS sensoren of de wielophanging beschadigen. Te strak gemonteerde kettingen beschadigen de band, daarom nooit kettingen met behulp van de autokrik monteren of te strak aanspannen.

Monteren met de autokrik

Nooit de autokrik gebruiken bij het monteren of demonteren, risico op verwonding.
Montage van sneeuwkettingen door een wiel op te krikken gaat, op een vlakke en vaste ondergrond zeker makkelijker, maar de benodigde tijd inclusief het krikken is langer. Wanneer je onderweg sneeuwkettingen nodig hebt sta je meestal al op een helling, in de sneeuw, condities waarbij de autokrik niet stabiel staat en niet veilig gebruikt kan worden. Daarom ook bij het oefenen afzien van het gebruik van de krik.

Rijden met aanhanger of caravan

Gebruik van aanhanger of caravan in de sneeuw vermijden. Als het echt niet anders kan, ook op de aanhanger of caravan sneeuwkettingen monteren!

Direct naar de resultaten van de sneeuwkettingentest 2021

Vragen over sneeuwkettingen en/of de sneeuwkettingentest?

Stel je vraag op op het ANWB Expertplatform

Speciaal voor jou geselecteerd

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop nu
Winterhulpjes voor de auto 

Van anti-ijsdeken en ruitenontdooier tot acculader, starthulp en sneeuwkettingen! Is jouw auto al winterklaar?

Winterbandentest 

Welke winterbanden scoren goed en welke slecht? Lees het in de jaarlijkse ANWB-test.