Koppeling

Eerder verschenen in Kampioen

De koppeling onderbreekt de aandrijfkracht van de motor naar de wielen. Daardoor kan de auto stilstaan met draaiende motor en kan van versnelling worden gewisseld.

Hoe werkt ‘ie?

Het hart van de koppeling is de koppelingsplaat, een ronde schijf, met aan weerszijden enigszins flexibel voeringmateriaal. De koppelingsplaat is verbonden met de versnellingsbak en ligt opgesloten tussen het vliegwiel en de drukgroep aan de motor. In het midden van de drukgroep zitten de drukvingers, die werken als kleine hefbomen. Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.

Waarom slijt ‘ie?

De koppelingsplaat moet het verschil in draaisnelheid tussen motor en transmissie opvangen. De koppeling kan daardoor slippen. Dit betekent slijtage. Hoe lang de koppeling meegaat, hangt af van het gebruik van de auto. Rijden in de stad zorgt voor veel slijtage omdat er vaker geschakeld moet worden. De drukgroep en het druklager slijten eveneens. Een versleten koppeling slipt oncontroleerbaar en maakt dat schakelen moeizaam gaat

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze experts.