Koppakking
De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen. Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.
Hoe werkt ‘ie?
In de cilinderkop bevinden zich de nokkenas(sen), de in- en uitlaatkleppen en de compressieruimte. Het onderblok bevat meerdere olie- en koelwaterkanalen die in verbinding moeten staan met de kanalen in de cilinderkop voor smering en koeling. De koppakking zorgt voor de afdichting tussen deze kanalen. Omdat de koppakking op de plaats zit waar de verbranding in de motor plaatsvindt, krijgt het onderdeel hoge temperaturen en gasdrukken te verwerken. Dankzij stalen ringen wordt de pakking hier extra tegen beschermd.
Waarom slijt ‘ie?
Een koppakking gaat jaren mee. De problemen beginnen vaak door veroudering of een minder goed functionerend koelsysteem. Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Een ander probleem bij een kapotte koppakking is dat koelwater en motorolie zich gaan vermengen. Dit herken je aan de donkere verkleuring van de koelvloeistof of een verhoogd oliepeil. Reparatie van de pakking is arbeidsintensief en dus kostbaar; vaak worden ook de distributieriem en bijvoorbeeld de waterpomp preventief mee vervangen.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de koppakking verwachten dat deze ten minste 6 jaar of 120.000 km meegaat. Het gebruik van de auto is eigenlijk nauwelijks van invloed op de levensduur. Let op, een defecte koppakking is meestal het gevolg van een ander defect. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Heb je een technische vraag? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto-experts
Deel deze pagina