Vergelijk: tweedehands auto versus private lease
13 september 2024 Zijn de occasions van onze autoredactie daadwerkelijk zo goed als nieuw?
De ANWB autoredactie rijdt een jaar lang in een gebruikte hybride en zevenzitter. De heren claimen dat hun occasions zo goed zijn als nieuw. Tijd voor een vergelijk met een hedendaagse evenknie!
Onder de noemer ‘Zo goed als nieuw?’ maakt de ANWB autoredactie momenteel een videoserie over tweedehands auto’s. Wie in de markt is voor een elektrische auto of een zevenzitter, kan die nieuw nauwelijks nog betalen. Autoredacteuren Frank Buma en Gert Wisse dragen een alternatief aan in de vorm van een gebruikte Toyota Prius en Renault Espace: een hybride en een ruimtewagen.
In de zesde aflevering van de reeks toetsen ze of er waarheid schuilt in de titel van de videoserie. Zijn hun occasions inderdaad zo goed als nieuw? Daarvoor lieten de mannen twee hedendaagse equivalenten van hun tweedehands auto’s aanrukken: een Tesla Model 3 en een Dacia Jogger.
Krachtbron van de toekomst
We voeren de Tesla op als alternatief voor de Prius. Waarom? Omdat de Model 3 de krachtbron van de toekomst onder de motorkap heeft, zoals dat begin 2000 ook voor de Toyota gold. De hybride aandrijflijn van de Prius was nieuw, schoon, zuinig en opwindend. Toyota zette daarmee een trend, zoals Tesla dat twee decennia later zou doen.
De Model 3 is een volledig elektrisch aangedreven auto. Die zijn maar mondjesmaat te koop voor het budget dat de redacteuren begin dit jaar aan hun occasions mochten besteden. Frank koos daarom voor een hybride: een combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Zijn Prius kostte hem € 4.700. De vanafprijs van de voordeligste Tesla bedroeg ten tijden van onze opnames € 43.495.
Koopje
De Dacia Jogger is standaard een vijfzitter, maar je kunt de stationwagen ook met zeven zitplaatsen bestellen. Zo voordelig als Gerts Renault Espace is de Jogger niet: die kostte € 4.800, voor de goedkoopste zevenzits Dacia betaal je € 26.650. Voor een hagelnieuwe auto met zoveel binnenruimte is dat nog steeds een koopje.
De meeste mensen kopen tegenwoordig geen nieuwe auto’s meer; ze kiezen liever voor private lease. Met die financieringsvorm kun je jouw spaargeld op de bank laten staan en betaal je een vast bedrag per maand, waar alle onkosten van de auto bij inbegrepen zitten. Behalve de benodigde stroom of brandstof dan.
Splinternieuwe auto
Frank en Gert hebben uitgerekend wat ze elke maand aan hun tweedehandsjes kwijt zijn. In het geval van de Espace gaat dat om een bedrag van 550 euro per maand. Voor € 424 -ruim honderd euro minder- lease je een Dacia Jogger met zeven zitplaatsen voor een looptijd van 72 maanden met 5.000 vrije kilometers. Koop je de stationwagen toch liever zelf, dan kom je inclusief aanschaf en vaste lasten uit op 555 euro per maand. Voor het maandbedrag van Gerts Renault kun je dus daadwerkelijk een splinternieuwe auto rijden!
Uit het lijstje met moderne alternatieven voor Franks tweedehands Toyota komt vooral naar voren hoe duur autorijden is geworden. De Tesla Model 3 is in aanschaf nauwelijks te betalen: inclusief alle vaste lasten kom je uit op een bedrag van € 695 per maand. Ook het private lease-tarief valt met minimaal € 584 stevig te noemen. In beide gevallen betaal je honderden euro's meer dan de 350 stuks die Frank maandelijks voor zijn Prius is verschuldigd!
Soortgelijke afmetingen
Voor 350 euro per maand kun je keurige auto’s leasen, maar die zijn redelijk compact. Denk aan modellen als de Citroën C3, Toyota Yaris, Suzuki Swift of Mitsubishi Colt. Voordeel is wel, dat daar een aantal semi- en volledig elektrische opties tussen zitten. Het is bij de ANWB ook mogelijk om een occasion te leasen. In dat geval kun je voor 350 euro wél voor een model met soortgelijke afmetingen als de Prius terecht. Bijvoorbeeld de volledig elektrische Nissan Leaf.
In de begeleidende video laten onze redacteuren het niet alleen bij een kostenvergelijk. De Prius en Espace moeten zich ook bewijzen wat het ’t praktijkverbruik en de beschikbare binnenruimte aangaat. Dat leidt in beide gevallen tot een verrassende uitkomst…
Private leasen: voors en tegens
Private leasen klinkt aantrekkelijk, maar er zijn wel een paar dingen die je moet weten. Koop je een auto, dan heb je alle vrijheid qua kleuren en opties. Bij private lease auto’s is die keuze beperkt, of je betaalt extra geld. Wil je bijvoorbeeld een trekhaak, dan zal je maandbedrag omhoog gaan. En dat kan snel oplopen! Verder levert een leasecontract jou een registratie bij het BKR op, wat consequenties kan hebben wanneer je vervolgens een hypotheek wilt afsluiten. Bovendien zit je vast aan een looptijd. Wil je eerder van je contract af, dan betaal je een boete. Bij de ANWB is dat als volgt geregeld.
Deel deze pagina