Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe Volkswagen Tiguan: in de voetsporen van de Passat

19 september 2023 Behalve zijn bodemgroep en aandrijflijn deelt de crossover straks ook een iconische status

De Kever, Golf en Passat kunnen bogen op decennia aan ervaring. Wordt de Volkswagen Tiguan straks aan dit rijtje succesnummers toegevoegd? De compacte crossover is in ieder geval alweer toe aan zijn derde modelgeneratie.

De eerste Tiguan zag het levenslicht in 2007. Inmiddels staat de teller op een kleine 11 miljoen exemplaren en Volkswagen verwacht dat dat er alleen maar meer worden met de introductie van de nieuwste modelgeneratie.

Vandaag de dag moet de Tiguan het opnemen tegen heel wat meer concurrenten dan zestien jaar geleden. Maar de Duitsers hebben een belangrijke troefkaart om te spelen: de Volkswagen wordt gebouwd op hetzelfde platform als de nieuwe Passat en dat brengt allerhande voordelen met zich mee.

Twee smaken plug-in

Een meervoudig instelbaar onderstel bijvoorbeeld - 15 verschillende standen! - maar vooral een kakelverse plug-in hybride aandrijflijn. Die is er in twee smaken: eentje met 204- en een met 272 pk. Maar het belangrijkste nieuwsfeit is het 19,7 kWh grote batterijpakket dat onder de inzittenden schuilgaat, en waarmee je volgens Volkswagen meer dan 100 kilometer zou moeten kunnen afleggen op één lading stroom. Uniek in deze klasse.

Alsof dat nog niet genoeg is, kun je met de Tiguan straks aan een publiek laadpunt met drie fasen laden. Langs de snelweg zijn de accu’s nog rapper vol, want de crossover kan voortaan ook snelladen, met een maximale laadsnelheid van 50 kiloWatt.

33 liter extra bagageruimte

De Tiguan is niet persé langer of breder geworden, maar de bagageruimte nam wel met 33 liter toe. Voortaan kun je met de achterbank overeind 648 liter aan spullen meenemen. Hoe groot de kofferbak is met de rugleuning neergeklapt, is op het moment van schrijven nog onbekend. Hetzelfde geldt voor het trekgewicht van de Volkswagen.

Behalve twee plug-in hybride versies kun je vanaf het voorjaar van 2024 ook terecht voor een tweetal mild hybride uitvoeringen. Het vermogen daarvan bedraagt tussen de 130- en 150 pk. Aan de binnenzijde wordt jouw aandacht getrokken door een - optioneel - infotainmentsysteem van bijna 40 centimeter in diameter. Verder valt op, dat de keuzehendel van de automaat voortaan aan de stuurkolom vastzit. Op die manier wordt extra ruimte gecreëerd voor de inzittenden voorin.

In het donker bedienen

Volkswagen kreeg de laatste jaren veel kritiek over de opzet van hun dashboards. Op de Tiguan keren traditionele bedieningsknoppen terug: die vind je op het stuurwiel. Onder het infotainmentscherm prijkt nog altijd een omstreden ‘slider’: een paneel waar je overheen moet vegen. Maar dat is voortaan tenminste verlicht, zodat je de functie ook in het donker kunt bedienen.

Naar wens kun je de crossover uitrusten met geventileerde massagestoelen. Die kun je handmatig inschakelen, maar je kunt de stoelkoeling ook laten activeren op basis van de buitentemperatuur. Hoeveel die extra moet kosten, of welk bedrag Volkswagen überhaupt voor de Tiguan verlangt, blijft nog even geheim. Dat geldt ook voor de eventuele komst van een volledig elektrische versie, die naast de ID.4 en ID.5 in de showroom zou moeten verschijnen. Één ding is zeker: het lijkt er op dat de Tiguan na de komst van dit nieuwe model definitief kan worden bijgeschreven in het rijtje Volkswagen-iconen.

Lees meer over elektrisch rijden