Dubbeltest Kia Sportage Plug-in Hybrid vs. Lynk&Co 01

De Lynk&Co is de scherpste deal, maar bij de Koreanen weet je tenminste waar je aan toe bent

De best verkochte plug-in hybride van het land hoeft niet eens helemaal van jou te zijn: de Lynk&Co 01 wordt vooral via een abonnementsconstructie aan de man gebracht. Dat het jonge merk nog met de nodige kinderziektes kampt, komt naar voren in ons vergelijk met de Kia Sportage Plug-in Hybrid.

Ruimte

Lynk&Co is een Chinese firma: het maakt net als Volvo en Polestar deel uit van het Geely concern. Onderhuids is deze 01 dezelfde auto als de plug-in hybride Volvo XC40. Alleen is de Lynk&Co 12 centimeter groter en 10 mille voordeliger: die informatie hoort eigenlijk niet bij dit testonderdeel thuis, maar wilden we toch niet onvermeld laten. De kofferbak van de 01 is minimaal 466- en maximaal 1.213 liter groot. Onder de bagagebodem kun je eenvoudig jouw laadkabels kwijt in een speciaal daarvoor bestemd opbergvak. Op de achterbank is de beenruimte riant en de hoofdruimte toereikend. De middentunnel is fors, dus je kunt achterin niet meer dan twee passagiers kwijt. Met een lengte van 4.51 meter is de Sportage weliswaar een drietal centimeter korter dan de Lynk&Co, maar de bagageruimte is aanzienlijk groter. Je kunt met de achterbank overeind 540 liter spullen kwijt en met alles plat geklapt wel 1.715 liter. In vergelijking met de hybride en mild hybride uitvoeringen van de Kia is dat overigens nog aan de krappe kant: die versies torsen geen batterijpakket mee en kunnen daardoor tot wel 60 liter extra bagage meenemen. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar en daardoor vind je eenvoudig een goede zit achterin. Hooguit dat het glazen panoramadak wat hoofdruimte afsnoept.

KIA Sportage PHEV

Rijgedrag

Volvo levert hun plug-in hybride aandrijflijn in twee varianten: een krachtige en een minder krachtige. Lynk&Co lepelt uitsluitend de sterkste krachtbron onder de kap: gecombineerd zijn de driecilinder benzinemotor en elektromotor goed voor 261 pk, 425 Nm en een trekgewicht van 1.800 kilogram. De voorwielaangedreven crossover heeft iets onverzettelijks, maar dat mag ook wel, met een leeggewicht van 1.800 kilogram. Verder is de 01 voorzien van een stel voortreffelijke stoelen en helt de koets nauwelijks over in de bocht. De standaard 20-inch wielen maken de crossover wel behoorlijk stoterig en sturen voelt zwaar. De door ons gereden Sportage is vierwielaangedreven. Hij levert met 265 pk ook iets meer vermogen dan de Lynk&Co, maar het maximale koppel blijft met 350 stuks juist achter. Bovendien is het trekgewicht met 1.350 kilogram flink lager. De Kia is een heerlijke reisauto, waarbij vooral de aangename demping aan de achterzijde positief opvalt. Net als bij de Lynk&Co gooien de wielen roet in het eten, want die zorgen onderweg voor het nodige bandengeruis. Daarnaast is de zitpositie vreemd hoog: je torent letterlijk boven het dashboard uit. Daar heeft de Hyundai Tucson ook last van, want net als de Lynk&Co heeft ook deze Sportage een zustermodel.

Verbruik

De Sportage rijdt niet klakkeloos alle stroom uit het 13,8 kWh grote batterijpakket: hij houdt rekening met de gekozen route. Je kunt ook zelf invloed uitoefenen op de aangesproken krachtbron, met behulp van de EV/HEV-knop op de middenconsole. Waar je dan weer niets over te zeggen hebt, is de mate waarin de Kia remenergie terugwint. Regeneren doet de Koreaan nauwelijks; er bestaat ook geen speciale modus voor. Desondanks waren we met een praktijkscore van 1 op 22,1 niet ontevreden: ook de Sportage weegt in deze testuitvoering 1.800 kilogram! In tegenstelling tot de Kia beschikt de Lynk&Co wel over een speciale ‘Brake’-stand op de automaat. Daarmee kun je de nodige remenergie terugwinnen, al ben je altijd op de mechanische exemplaren aangewezen wanneer je compleet tot stilstand wenst te komen. Het batterijpakket van de 01 is groter dan dat van de Kia, namelijk 17,6 kWh. Trouw stekkeren draagt bij aan een iets gunstiger praktijkverbruik, namelijk 1 op 23,8.

KIA Sportage PHEV

Veiligheid

De Sportage heeft een moderne veiligheidsuitrusting, met als grootste blikvanger de speciale dode hoek camera’s. Die bevinden zich onder de buitenspiegels. Het beeld daarvan wordt op het digitale instrumentarium geprojecteerd. Handig, maar ook een kostbare extra. Want het aantal hulpsystemen dat standaard op de Kia wordt meegeleverd, is beperkt. Met een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning heb je het wel gehad. Voor alle overige reddende engeltjes ben je aangewezen op een duurdere uitvoering. Lynk&Co levert de 01 maar in één uitrustingsniveau en dat is het meest luxueuze. Adaptieve cruise control, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto: het zit er allemaal op. De hulpsystemen gaan alleen niet zo goed samen met de plug-in hybride aandrijflijn: kruipt er een auto voor je, dan reageert de Lynk&Co daar op door gas terug te nemen. De crossover begint echter ook direct te regenereren: niet comfortabel voor jou, maar ook niet voor degene die achter je rijdt!

Gebruiksgemak

Bij Lynk&Co kun je op verschillende manieren klant worden. Je kunt een 01 kopen, je kunt een abonnement nemen dat maandelijks opzegbaar is of je kunt de crossover lenen van een ander. Daarvoor heeft Lynk&Co een eigen deelplatform opgericht, waar je als huurder kosteloos gebruik van mag maken zolang je over een creditcard beschikt, minstens 21 jaar oud bent en al drie jaar je rijbewijs hebt. De verhuurder betaalt een kleine bijdrage voor het gebruik van het platform: Lynk&Co is namelijk aansprakelijk, wanneer jij jouw auto uitleent. Het eigen risico van de huurder is saillant genoeg twee keer zo hoog als dat van de verhuurder: € 1.000 per schadegeval in plaats van 500 euro. De verhuurder kan met het resterende huurbedrag zijn eigen maandlasten proberen terug te verdienen. In de praktijk verlopen die (ver)huurtransacties echter bepaald niet vlekkeloos. Voor deze vergelijkende test hadden wij ons tot doel gesteld om via het deelplatform van Lynk&Co aan een opponent voor de Kia te geraken, maar die opzet mislukte jammerlijk. In een tijdsbestek van anderhalve week hebben we zeven aanvragen de deur uit gedaan en bij het merendeel daarvan bleef een reactie van de verhuurder uit. De reserveringen die we wél tot stand wisten te brengen, gingen door raadselachtige storingen niet door. In Vinkeveen stonden we drie kwartier vruchteloos naast een 01, omdat de unieke digitale sleutel die voor elke huurtransactie wordt aangemaakt, niet bleek te werken. De eigenaar van de auto was zo mogelijk nog bozer dan wij, want het deelplatform is naar zijn zeggen al een jaar actief, werkt pas sinds afgelopen januari en deze meneer had nog nooit een succesvolle transactie tot stand weten te brengen. Terwijl voor veel Lynk&Co-klanten het verhuren van de 01 een manier is om hun maandbedrag te kunnen betalen! Er zijn zelfs klanten die hun abonnement hebben stopgezet vanwege dat weigerachtige deelplatform.

KIA Sportage PHEV

Het telefoonboek aan algemene voorwaarden kan daar ook iets mee van doen hebben. Er gelden allerlei eisen bij het tot stand brengen van een huurtransactie, zowel voor de huurder als de verhuurder. Parkeer je de auto verder dan 100 meter van de plek waar je hem hebt opgehaald, dan betaal je 50 euro boete. Lever je de auto te laat in, dan betaal je 50 euro boete… per uur tot een maximum van 500 euro. Breng je de auto vuil terug, dan betaal je 100 euro boete plús de schoonmaakkosten. Iedere keer wanneer jij een reserveringsaanvraag doet, wordt er 100 euro borg op jouw betaalmiddel ingehouden. In ons geval liep dat aardig op, met zeven aanvragen! Temeer, daar Lynk&Co er 24 uur voor uit trekt voordat jij je geld terugkrijgt. Verhuurders moeten zelfs twee- tot zes weken op hun inkomsten wachten. We hebben Lynk&Co gevraagd op onze ervaringen te reageren. Dit is wat ze te zeggen hadden:

“Lynk & Co is het eerste mobiliteitsmerk dat maand-tot-maand lidmaatschappen aanbiedt met een deelfunctie. In Nederland, als een van onze grootste sub markten, hebben we te maken met een enorme vraag naar carsharing. Om transparant te zijn, hebben we ervoor gezorgd om onze leden te informeren dat de app en de functionaliteit momenteel in de bèta-testfase live zijn, wat ook trial en error situaties inhoudt, die we aan het identificeren zijn en we proberen op te lossen. Eén van die situaties is dat leden op het laatste moment annuleren, zonder verdere nadelen. We werken hard aan de problemen die zich voordoen tijdens deze opstartfase, om zowel ons product als ons aanbod te kunnen verbeteren.”

Terug naar de auto’s zelf. De stoelbekleding van de 01 is gemaakt van gerecycled plastic, dat ooit uit zee is gevist. Een mooie manier om iets te hergebruiken dus. Waar we minder enthousiast over waren, zijn de griezelige stem van de spraakbediening en de ingewikkelde ergonomie. Als je zelf zo’n auto hebt, went het vermoedelijk snel. Maar je zal er maar eentje (kunnen) huren! En dan is er nog de beperkte laadsnelheid van de Lynk&Co. Laden gaat maar met één fase. In de praktijk komt dat er op neer dat je vijf uur zoet bent. Met de Kia sta je toch ook al gauw drieëneenhalf uur aan de laadpaal. Op het moment van schrijven waarschuwde de importeur daarnaast voor een te zware laadkabel. Daardoor kan de laadsessie halverwege worden onderbroken, dus totdat Kia een oplossing heeft gevonden voor dit probleem, is het van belang om tijdens het laden de door de importeur voorgeschreven volgorde aan te houden: eerst de kabel in de paal te steken, daarna alvast de laadsessie te activeren en dan pas het andere einde van de kabel in de Sportage prikken. Net als bij de Lynk&Co geeft ook het instrumentarium van de Kia reden tot klachten. Het infotainmentsysteem reageert namelijk te traag. Vaak gebeurt er pas iets wanneer je al voor een tweede keer op knoppen aan het drukken bent.

Prijs

Bij Kia hoef je het hoofd niet te breken over de manier van aanschaf. Er valt alleen iets te kiezen wat het de aandrijflijn aangaat: wil je een mild hybride, een reguliere hybride of eentje met een stekker? Prijzen beginnen bij € 34.995 of een maandbedrag van 494 euro, wanneer je liever kiest voor private lease. Let wel: dat gaat dan dus om de voordeligste uitvoering van de Sportage. Voor een plug-in hybride variant betaal je minimaal 42.595 euro of € 564 in de maand. Dat is dan een leaseconstructie waaraan je meerdere jaren vastzit. Bovendien zit je voor dat bedrag nog niet op hetzelfde uitrustingsniveau als de Lynk&Co. Je profiteert wel van 7 jaar fabrieksgarantie tegenover 4 stuks voor de 01. De Lynk&Co kost 42.000 euro wanneer je hem koopt. Maandabonnementen beginnen bij 500 euro. De enige optie – een trekhaak – is meteen een kostbare: die kost je zomaar vier tientjes extra in de maand. Vooralsnog mag je iedere vier weken 1.250 kilometer rijden – de kilometers die door eventuele huurders worden gereden, tellen niet mee – en de kilometers die je eventueel over houdt, gaan mee naar de volgende maand. Elke kilometer die je meer rijdt dan 1.250 stuks, kost € 0,15. Er wordt gewerkt aan een abonnementsvorm met hogere kilometrages, al zal dit net als een trekhaak gevolgen hebben voor de hoogte van het verschuldigde maandbedrag.

KIA Sportage PHEV

Winnaar

Lynk&Co houdt er een verfrissende kijk op de zaak op na. Het is een autofabrikant die zich niet tot doel heeft gesteld zoveel mogelijk productie te draaien, maar de modellen dié ze maken, zo vaak mogelijk in te zetten. Daarvoor hebben ze met deze 01 een echte alleskunner in huis: groot, comfortabel, krachtig en van alle gemakken voorzien. Het is zo’n scherpe deal, dat de levertijd inmiddels behoorlijk is opgelopen. Of je de crossover vervolgens wilt delen, is een eigen keuze. Maar onze ervaring is, dat weinig klanten daar trek in lijken te hebben. Afgaand op de gebrekkige techniek en de lijvige algemene voorwaarden kunnen we hen dat niet eens kwalijk nemen: het is sowieso niet gegarandeerd dat je met het verhuren van de 01 je maandbedrag kunt terugverdienen. De Kia koop of lease je en daarmee is de kous af: dat scheelt een hoop rompslomp. Bovendien biedt de Sportage meer binnenruimte dan de Lynk&Co. Op alle overige testonderdelen is de 01 de Sportage echter de baas, of het nu gaat om het trekgewicht, het spaarzame verbruik of de riante aanvullende veiligheidsuitrusting. Daarmee schrijft de Lynk&Co alsnog de overwinning op zijn naam, ook al is het er dan eentje met een bijsmaak.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst, een autokostenberekening inclusief afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Sportage: de Lynk&Co is tweedehands (nog) niet via de ANWB verkrijgbaar.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Lynk&Co 01
Kia Sportage GT-PlusLine 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD